Var forbausende liten kamp om tegningsrettene i mitt forrige møte; NTI i fjor. Tidvis veldig lav omsetning. Med muligheter for å gjøre et realt scoop. Håper på tilsvarende her, men skal sies at emisjonen i NTI knapt nok ble fulltegnet hvor det var garantert for omtrent halvparten om jeg husker rett.
Han kan få rett i at den går ned, og hvis du leser hva jeg skriver så er det ikke det jeg reagerer på.
Er ikke det en klassiker da, ingen vil kjøpe billig og alle vil kjøpe dyrt.
Hvor mange måneder holder kommende kapital fra emisjon?
Kommer vel an på aktiviteten. Men de får kun inn netto 60 mill. Tidligere har de svidd 20-25 mill pr kvartal.
De kan justere dette. Men oppskalering av virksomheten krever kapital. Nå går det på sparebluss.
Og så er det jo noen som tror dette er trinn 1 i en stor plan som skal bringe inn en ny partner med mye cash. Tviler.
12-18 mnd
Dette er nok trinn en ja, syngenta kommer inn, men det er jo om man tror de tror på produktet da, tror man ikke på produktet er det jo bare å selge. Det som er så flott er at det er ekstremt kostnadseffektiv skalerbarhet. De nye enhetene får man dekt egen skalering på med salg til partnere, men igjen det kommer jo an på om man tror på salg til partnere da. Og det virker som det løsner i Midtøsten nå og SDC sier selv de er i forhandlinger om kjøp av nye enheter.
Hvorfor tviler du på at syngenta f eks kommer inn?
Det virker jo ikke som du har særlig tro på produktet ei heller forretningstrategien og da forstår jeg jo hvorfor du er skeptisk, jeg ville aldri aldri kjøpt et produkt eller et selskap jeg ikke har hatt tro på.
@jobbis alle har nok tro på LNC
Det er ikke det vi snakker om. Det dette handler om er om de klarer å generere store nok inntekter. Akkurat der har de mye å bevise. Og tiden flyr, de brenner mye penger
Ja, har man ikke tro på det og i tillegg tror kursen skal ned til emisjonskurs, da skjønner jeg hvert fall ikke at man sitter med så mange aksjer som man aldri har gjort før.
Jeg tror de er i utløsningsfasen nå, synes mange signaler peker i den retningen. Men helt fair å mene annerledes.
Men selv om de skulle være i den fasen, når kommer de store inntektene ?
Ja jeg tror de kommer nå ja, med flere golf implementeringer, og bra med salg av hardware til Midtøsten, når de får på plass produksjon av den nye enheten i nærmeste framtid. Jeg synes det ser veldig lyst ut og at det bare vil balle på seg fremover. Det virker som de største har tro på det også.
Hva tror du selv, om du prøver å blokkere ut alle andre sine meninger? Husk netromo kjenner ikke selskapet her godt, men han kan fortsatt få rett i at kursen skal ned, selv om det vil være kortsiktig. Han kan også ta feil. Hadde jeg vært deg ville jeg gjort meg opp min egen mening, er du usikker ville jeg ventet til jeg så de store inntektene kommer eller til jeg var mer sikker. Må være en forferdelig magefølelse å gå rundt med den usikkerheten hele tiden.
F eks så har både netromo og savepig sittet med hele veien ned fra toppen i pho, de har hvert fall vært bull hele veien ned. Så alle tar feil og de er 2 dyktige investorer. Da er det faktisk bedre å ta feil om man har stolt på seg selv enn om man har stolt blindt på alle andre. Og da sier jeg ikke at man ikke skal lese hva de sier og ta det med betraktning, men til syvende og sist må du stole på deg selv.
Man trenger ikke store inntekter. En klar vei mot de store inntektene derimot. Og det er her selskapet må levere iløpet av de neste 9 månedene. Og helst før heller enn senere. Utvetydige signaler på at de virkelig befinner seg i utløsningsfasen.
Topplinjeveksten må komme som meldt i 2026, så enkelt.
Hva er signalet; 30 mill på topplinjen i 2026?
Cash rekker i max 12-18 mnd?
Det virker å være en veldig lang vei til positiv cashflow fra driften. Men det er ikke planlagt i 2026 uansett.
Jeg har vært med i PHO fra kr 25 i 2015/2016. Har solgt og kjøpt utallige ganger. Fikk med meg mye av oppturen til 125 før corona og plunder i USA.
I våres kjøpte jeg en del rundt 50. Solgte det meste på oppturen ifm Q2 tallene på høyt 60 tall. Nå har jeg kjøpt tilbake mye på 60-62. Tenker Kina kommer snart.
PHO er jo et helt annet, modent selskap enn DC. Kr 250 mill på bok og positiv cash flow.
Skal ikke diskutere PHO her, men siden du tok det opp….
DC er et emi case fortsatt. La oss se hva markedet selger seg ned på. Jeg sitter ikke på fasit men det var jo ganske obvious før sommeren at dette ville bli grisete. Det sa jeg tidlig. Og det ser jaggu ut som emi kurs nærmer seg mitt «usaklige» innspill på kr 1.
For øvrig tror jeg det kan bli et stort nedsalg når garantistene skal sikre gevinster. Som regel forsvinner kursen ned mot emisjonskurs. Det er noe med tyngdekraften.
Du var ganske bull når jeg blar meg bakover å se fra toppe og nedover der, men det var uansett ikke poenget, poenget var at ingen kan vite får sikkert, alle absolutt alle bommer, så man må nesten prøve å finne ut av ting selv, ta et valg du selv er trygg på og ikke kun gjøre va de andre sier, ser ut som bingo sliter litt med det og det ser ikke ut som han har det så bra med usikkerhet og nervøsitet. Er man usikker, så må man nesten vente eller stå for det valget man tar, også er ikke dette rett fram, ting kan endre seg så man må følge med å helst klare å agere deretter.
Om selskapet når 30 millioner i omsetning i 2026, blir neste spørsmål hvordan dette kan skaleres videre etter 2026. Dersom man lykkes med etablering på 15 golfbaner og oppnår 20 millioner i årlige inntekter, ligger det et realistisk potensial for å nå 30 baner i 2027 og dermed rundt 40 millioner i årlige inntekter. Dette vil man regne på, og hva kan veksten blir videre?
Hvis salget i 2026 inkluderer fire enheter a 5 millioner, bør det være mulig å doble dette til åtte enheter i 2027, tilsvarende 40 millioner alene fra denne inntektsstrømmen.
Videre åpner utrulling innen høykvalitets fruktsegmenter som dadler, sitrus, vin og mandel for betydelig ekstra vekst. Kombinasjonen av flere distribusjonskanaler og sterk skaleringsevne gir et enormt effektivitetspotensial i 2027 og utover. Og hva med aforestering og reforestering som de jobber med statlige organer med, kan de begynne å få noen oppdrag der? Hvor stort er dette markedet, kan man da klare å se frem mot beksjempelse av ørkenspredning?
Poenget er at markedet er så ekstremt svært, og at skaleringen er så ekstremt effektiv. Når selskapet først begynner å dokumentere reelle inntektsstrømmer, vil markedet raskt rette blikket fremover og prise inn potensialet i den videre vekstbanen.
Når selskapet først kan vise til inntekter i golf og etter hvert på tvers av de ulike segmentene, allerede nå daddel også faktisk, vil markedet igjen begynne å prise inn potensialet og åpne for en ny veksthistorie. Tror jeg
Halvparten av garantistene er trofaste aksjonærer blant topp 10 som knapt har solgt en eneste aksje over mange år (Sortun Invest har solgt 200k aksjer som de eneste). Svenskene som har garantert for siste halvdelen er jokerne. Her kan det tenkes. Og da vil det tynge voldsomt.
Virker dog voldsomt optimistisk og vågalt. Om det er det som er mesterplanen. Gå inn med 35 mill i et illikvid norsk selskap hvis kurs har vært kraftig nedadgående med håp om å gjøre en kule gjennom å pøse ut aksjer i etterkant av en utarmende emisjon.
Spørs vel om svenskene får tegnet seg for noe som helst når rabatten er på 30%, ville tenkt at mulighetene for det var større ved høy kurs.
Det er uansett best case og vil vise seg.
Har overtegnet kraftig ved emisjon i Avance Gas for noen år siden og fikk da alt jeg ba om. Selskapene og emisjonene kan selvsagt ikke sammenlignes på noe vis, men jeg var overrasket den gangen og hadde ikke trodd det, så det er absolutt mulig å være heldig. Men jeg tør ikke satse på at overtegning vil lykkes i Desert Control, så kommer til å satse 100% på å kjøpe tegneretter på det åpne markedet i stedet.