Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Det blir samme pris uansett samlet for de tegnerettene man tildeles, så spiller ingen rolle hva prisen pr. stykk er for å innløse dem i aksjer. Aksjekursen vil altså ikke bety noe for hva det vil koste deg å “veksle” inn tegnerettene dine i aksjer for å beholde din andelsbrøk av selskapet.

…dessverre en stor misforståelse blant alt for mange av aksjonærene.

1 Like
3 Likes

Gøy å se at Ole K. Sivertsen postet en kommentar nå nettopp på innlegget du delte, så selv om han har byttet jobb, er han engasjert for LNC. Her er et bilde av kommentaren hans:

Screenshot from 2025-08-31 11-58-01

Føler for å påpeke denne fra kommentaren hans:

For solutions like LNC, the impact is immediate—suddenly the economics and ROI become even more compelling.

5 Likes

Han ville jo vært dum ellers: Han sitter jo på masser av aksjer og på masser av følgere, så han pimper jo uansett bare sin egen investering. No offence, men slik er det.

2 Likes

Utrolig mange interessante folk som driver å deler og videredeler awareness poster om Desert control og teknologien nå.

Denne f eks. #desertfarming | Harshad Shah | 161 comments

Hei Snorre…vet ikke om du er aksjonær eller ikke, men dersom du er; du er sikker på at kursen skal langt ned før emikurs fastsettes. Da tilbyr jeg deg å kjøpe eventuelle tegningsretter du måtte ha. Skal vi si 30 øre pr. tegningsrett? Tilbudet står ved lag til børsslutt i morgen.

Ja, men den du viser til der, den trengte jeg bare å se formuleringen av første linje (“transform dry sand into fertile soil in just seven hours”) før jeg skjønte at det er samme ulla som alle andre masseposter/innlegg på sosiale medier de siste ukene som jeg konkluderer med er betalte annonsekampanje. Han ordlegger seg på samme måte som alle de andre. Det er veldig mange og det er sikkert positivt for selskapet. Men når jeg leter etter nye innlegg/informasjon, blir det bare støy. De er overalt nå, flere i døgnet, på Linkedin, Tiktok, Twitter, Facebook, Instagram og Threads.

Men det kan jo være at noen av dem faktisk er legitime, slik som den du postet, og ikke betalte, men at de har disse formuleringene fordi de har lest innlegg fra annonsekampanjen uten å skjønne at det var betalte innlegg de leste. Det er litt rart at det er lov til å kjøpe innlegg i sosiale medier uten at de markeres som betalt markedsføring?

Spørsmål til ChatGPT:

Hva er sannsynligheten for at det oppstår et “vakuum” i Desert Control-aksjen før emisjonen – altså at kjøpspresset øker og salgspresset avtar, slik at kursen stiger frem mot cut-off for tegningsretter (5. september 2025)?

Analyse og vurdering (basert kun på offisielle børsmeldinger)

1. Emisjonen er fullt garantert – demper salgspress, men skaper ikke kjøpspress direkte.
    Ifølge børsmelding 653572 er emisjonen på 75 MNOK fullt garantert. Dette reduserer risiko for at aksjonærene mister tillit til gjennomføring, men det er ikke garantien som skaper kjøpspress – det gjør viljen til å delta i emisjonen.
  2. Cut-off for rett til tegningsretter er 5. september – dette skaper kjøpsinsentiv.
    Som opplyst i melding 653573, må man eie aksjer ved børsdagens slutt 5. september for å motta tegningsretter. Tidligere aksjonærer, eller nye investorer som vil delta i emisjonen, må kjøpe aksjen innen den datoen. Dette kan skape økende etterspørsel i dagene før.
  3. Aksjen er lite likvid – små volum kan gi store kursutslag.
    Desert Control handles på Euronext Growth, som generelt har lavere likviditet enn hovedlisten. Dette øker følsomheten i kursen – selv relativt små kjøpsvolum kan skape press oppover dersom tilbudssiden er svak.
  4. Emisjonskursen vil settes med minst 32,5 % rabatt fra TERP.
    Dette ble presisert i børsmelding 653664: Emisjonskursen settes basert på volumvektet gjennomsnittskurs (VWAP) 2.–4. september, med minimum 32,5 % rabatt fra TERP (teoretisk ex-rett-kurs). Dette er et kraftig økonomisk insentiv til å eie aksjen før cut-off, for å få tegningsretter.

Hvorvidt det lønner seg å kjøpe nå – og risikoen:

• Potensiell fordel: Dersom markedskursen holder seg godt over emisjonskursen etter rabatt, vil tegningsretter og emisjonsaksjer være verdifulle. Da kan det lønne seg å kjøpe aksjer før 5. september.
  • Risiko: Hvis VWAP for 2.–4. september blir lav, kan emisjonskursen bli langt under dagens kurs. Det kan trekke markedskursen ned mot TERP. I så fall blir potensialet for gevinst på retter mindre – og risikoen for å kjøpe «for høyt» i forkant større.
  • Timing er krevende: Fordi rabatten gjelder VWAP rett før EGF (5. sept.), er det vanskelig å vite hva rabatten faktisk vil tilsvare i praksis. Man vet at det blir minst 32,5 %, men ikke nøyaktig emisjonskurs før etter 4. september.

Oppsummert konklusjon:

Det er høy sannsynlighet for at det oppstår et “vakuum” i aksjen før emisjonen – altså at kjøpere blir flere og selgere færre, som ofte fører til stigende kurs. Det skyldes:

• Krav om eierskap før 5. september for å motta tegningsretter.
  • Lav omsetning som forsterker effekten av selv moderat kjøpspress.
  • Offisielt bekreftet rabatt på minst 32,5 % , som gjør emisjonsdeltakelse attraktiv for mange.

Om det lønner seg å kjøpe nå, avhenger i stor grad av hvordan markedet priser inn rabatten og risikoen de kommende ukene. Men strukturelt og psykologisk ligger forholdene til rette for oppgang i forkant.

Jeg tenkte mest på at den ble videredelt av mange interessante personer.

1 Like

Tilgjengelig i Australia? Irrigation-Systems Services Available In Solomon Islands https://www.agriculture-xprt.com/services/available-in-solomon-islands/page-2/?keyword=irrigation-systems

Husk at GPTer har sterkt confirmation bias, særlig når du spør på den måten.
Forsøk å spørre hva sjansen er for at det oppstår vakuum og at salgspresset øker, så tipper jeg du får en bekreftelse fra GPTen på at det er sannsynlig :bar_chart:

Det er også derfor jeg inkluderte spørsmålet i min post her i forumet, slik at dere har riktig vurderingsgrunnlag. Når det er sagt så mener jeg mitt spørsmål ikke var ledende i noen måte.

Trenger vi egentlig et forum for å lese spørsmål og svar fra GPT?

11 Likes

Mener vi ikke trenger det, da det er for stor usikkerhet knyttet til hva som enn kommer ut av den kverna. Tar likevel og konkretiserer bevis på at GPTer snur kappen etter vinden, og forteller deg det du ønsker å høre om du ikke er forsiktig med hvordan du spør.

Her er spørsmål og svar fra GPT når jeg spurte om akkurat det samme som @emitl, men endret ordlyden til å være vinklet mot kursnedgang:

Oppdatert spørsmål, med endringer markert i FET tekst. Merk hvor sannsynlig det nå er med kursfall:

“Hva er sannsynligheten for at det oppstår et “vakuum” i Desert Control-aksjen før emisjonen – altså at salgspresset øker og kjøpspresset avtar, slik at kursen faller frem mot cut-off for tegningsretter (5. september 2025)?”

Svar/konklusjon fra GPT:
### :1234: Grov vurdering av sannsynlighet

Siden Desert Control er en liten, relativt illikvid aksje, og emisjoner i slike selskaper ofte skaper kursfall og vakuum før cut-off, vil jeg si:

** Sannsynligheten er høy (60–80%) for at kursen faller i forkant av cut-off.*
** Jo lavere emisjonskursen er satt, desto høyere sannsynlighet for et merkbart vakuum.*

Jeg ga ChatGPT de tre børsmeldingene om emisjonen fra selskapet. Ga du den noe slikt? Men det er det samme for meg. Her må hver enkelt en av oss vurdere risikoen. Det er ingen som har fasit i forkant.

Den har virkelig falt også ja, lå vel på 4,4 når meldingen kom. Da hadde den nettopp falt fra over 7 pga golfproblemer som nå er løst.

1 Like

Dunke inn en kontrakt med PGA West nå hadde gjort seg:)

2 Likes

Antageligvis påvirker historikken også, for meg ble svaret mer nøytralt:

Hva er sannsynligheten for at det oppstår et “vakuum” i Desert Control-aksjen før emisjonen – altså at kjøpspresset øker og salgspresset avtar, slik at kursen stiger frem mot cut-off for tegningsretter (5. september 2025)?

ChatGPT said:

Her er det som er relevant for spørsmålet ditt:

1. Tidslinje for emisjonen (rights issue)
  • Siste dag med rett til tegningsretter er 5 september 2025, i henhold til børsmeldingen fra 21. august 2025. Dette er «cut-off» datoen du referer til MarketScreenerFinansavisen.
  • Tegningsretter er en rettighet aksjonærene får ved å eie aksjer før denne datoen, og de blir listet og kan handles kort tid etter Finansavisen.
  1. Hva påvirker kursen før cut-off?
  • Vanligvis øker etterspørselen etter aksjen før tegningsretter utstedes, ettersom investorer ønsker å sikre seg retten. Dette kan føre til et “vacuum” med kjøpspress og dermed stigende kurs.
  • I tillegg vil kursen typisk reflektere en forventning om at tegningsretter har verdi, med en utregning basert på VWAP minus en gitt rabatt (minst 32,5 %) MarketScreenerFinansavisen.
  1. Nåværende fundamentale forhold
  • Q2-rapporten var svakt: omsetning kun USD 128 000 mot forventet USD 4 millioner – et mislykket kvartal som utløste nesten 12 % kursfall Investing.comInvesting.com Australia.
  • Selskapet tapte også betydelig, noe som reduserte likviditeten: kontantbeholdningen falt fra USD ~ 90 m i Q2 2024 til USD ~ 25 m i Q2 2025 Investing.com Australia.
  • Til tross for utfordringer har selskapet positive elementer: tiltak mot operasjonelle feil, partnerskap (Woodland Hills cc-prosjekt), god likviditet (for nå) og tilgang til insentivprogrammer TradingViewTipRanks.
  1. Vurdering av sannsynlighet for prisoppgang (et vakuum)
  • Teoretisk sannsynlighet: Det er normalt at kursen stiger mot cut-off for tegningsretter, spesielt for småkapitaliserte selskaper med lav likviditet – kjøpspress kan skape et vakuum.
  • Motkrefter: Det har vært svake økonomiske resultater og høy cash burn – dette kan føre til usikkerhet og fortsatt salgspress.
  • Underwriting-garanti: Hele emisjonen er fully underwritten (garantert av underwriters), noe som reduserer frykt for full tegning og kan stabilisere kursen TipRanksFinansavisen.
  1. Konklusjon – relativ vurdering
    Jeg kan ikke angi en presis sannsynlighet i prosent, men ut fra den informasjonen vi har per nå (31. august 2025), er det en moderat til god sjanse for at kursen stiger i forkant av tegningsrätt-cut-off, gitt typiske markedsmekanismer og underwriting-støtten. Dette forutsetter imidlertid at investorene har motivasjon til å kjøpe før 5. september for å sikre seg tegningsretter.
    Samtidig kan fundamentale svakheter og høy risiko dempe drivkraften og gjøre effekten mindre entydig.

Oppsummering: Det finnes en rimelig sannsynlighet for kjøpsdrevet kursoppgang før cut-off, men denne effekten kan bli begrenset eller dempet av selskapets utfordringer og investorusikkerhet. Kombinasjonen av teknisk motivasjon (rettigheter) og fundamentale faktorer lager et dynamisk bilde – det er vant med oppgang, men ikke garantert, spesielt i denne situasjonen.

1 Like

Jeg ga ChatGPT lenker til de tre siste børsmeldingene og beskjed om at han ikke skulle bruke noen andre kilder. Jeg burde kanskje oppgitt dette når jeg postet her. Men for sent nå. Jeg har ikke konto og historikk på det jeg har gjort der. Men altså på første forsøket så brukte ChatGPT kilde fra Investornytt, og det var da jeg ga lenke til de tre siste børsmeldingene og beskjed om kun å bruke dem som kilde og ingenting annet. Jeg føler jeg er veldig off-topic nå. Beklager alle.

Jeg nevnte det vel såvidt tidligere, for meg fremstår DC som et glimrende opplegg for et Erlend Henriksen vakuumcase i påvente av emisjon, synd aksjesladder er lagt ned.