Topplinjeveksten må komme som meldt i 2026, så enkelt.
Hva er signalet; 30 mill på topplinjen i 2026?
Cash rekker i max 12-18 mnd?
Det virker å være en veldig lang vei til positiv cashflow fra driften. Men det er ikke planlagt i 2026 uansett.
Jeg har vært med i PHO fra kr 25 i 2015/2016. Har solgt og kjøpt utallige ganger. Fikk med meg mye av oppturen til 125 før corona og plunder i USA.
I våres kjøpte jeg en del rundt 50. Solgte det meste på oppturen ifm Q2 tallene på høyt 60 tall. Nå har jeg kjøpt tilbake mye på 60-62. Tenker Kina kommer snart.
PHO er jo et helt annet, modent selskap enn DC. Kr 250 mill på bok og positiv cash flow.
Skal ikke diskutere PHO her, men siden du tok det opp….
DC er et emi case fortsatt. La oss se hva markedet selger seg ned på. Jeg sitter ikke på fasit men det var jo ganske obvious før sommeren at dette ville bli grisete. Det sa jeg tidlig. Og det ser jaggu ut som emi kurs nærmer seg mitt «usaklige» innspill på kr 1.
For øvrig tror jeg det kan bli et stort nedsalg når garantistene skal sikre gevinster. Som regel forsvinner kursen ned mot emisjonskurs. Det er noe med tyngdekraften.
Du var ganske bull når jeg blar meg bakover å se fra toppe og nedover der, men det var uansett ikke poenget, poenget var at ingen kan vite får sikkert, alle absolutt alle bommer, så man må nesten prøve å finne ut av ting selv, ta et valg du selv er trygg på og ikke kun gjøre va de andre sier, ser ut som bingo sliter litt med det og det ser ikke ut som han har det så bra med usikkerhet og nervøsitet. Er man usikker, så må man nesten vente eller stå for det valget man tar, også er ikke dette rett fram, ting kan endre seg så man må følge med å helst klare å agere deretter.
Om selskapet når 30 millioner i omsetning i 2026, blir neste spørsmål hvordan dette kan skaleres videre etter 2026. Dersom man lykkes med etablering på 15 golfbaner og oppnår 20 millioner i årlige inntekter, ligger det et realistisk potensial for å nå 30 baner i 2027 og dermed rundt 40 millioner i årlige inntekter. Dette vil man regne på, og hva kan veksten blir videre?
Hvis salget i 2026 inkluderer fire enheter a 5 millioner, bør det være mulig å doble dette til åtte enheter i 2027, tilsvarende 40 millioner alene fra denne inntektsstrømmen.
Videre åpner utrulling innen høykvalitets fruktsegmenter som dadler, sitrus, vin og mandel for betydelig ekstra vekst. Kombinasjonen av flere distribusjonskanaler og sterk skaleringsevne gir et enormt effektivitetspotensial i 2027 og utover. Og hva med aforestering og reforestering som de jobber med statlige organer med, kan de begynne å få noen oppdrag der? Hvor stort er dette markedet, kan man da klare å se frem mot beksjempelse av ørkenspredning?
Poenget er at markedet er så ekstremt svært, og at skaleringen er så ekstremt effektiv. Når selskapet først begynner å dokumentere reelle inntektsstrømmer, vil markedet raskt rette blikket fremover og prise inn potensialet i den videre vekstbanen.
Når selskapet først kan vise til inntekter i golf og etter hvert på tvers av de ulike segmentene, allerede nå daddel også faktisk, vil markedet igjen begynne å prise inn potensialet og åpne for en ny veksthistorie. Tror jeg
Halvparten av garantistene er trofaste aksjonærer blant topp 10 som knapt har solgt en eneste aksje over mange år (Sortun Invest har solgt 200k aksjer som de eneste). Svenskene som har garantert for siste halvdelen er jokerne. Her kan det tenkes. Og da vil det tynge voldsomt.
Virker dog voldsomt optimistisk og vågalt. Om det er det som er mesterplanen. Gå inn med 35 mill i et illikvid norsk selskap hvis kurs har vært kraftig nedadgående med håp om å gjøre en kule gjennom å pøse ut aksjer i etterkant av en utarmende emisjon.
Det er ikke sikkert garantistene får noen aksjer, det glemmer du. Jeg er spent på hvor mye jeg får tildeldt når jeg overtegner. Dersom det blir veldig lite, er det positivt. Slik jeg har forstått det får vi vanlige aksjonærer aksjer først når vi overtegner, og så er det bare det som er til overs som garantistene får, dersom det er noe til overs da.
Spørs vel om svenskene får tegnet seg for noe som helst når rabatten er på 30%, ville tenkt at mulighetene for det var større ved høy kurs.
Det er uansett best case og vil vise seg.
Har overtegnet kraftig ved emisjon i Avance Gas for noen år siden og fikk da alt jeg ba om. Selskapene og emisjonene kan selvsagt ikke sammenlignes på noe vis, men jeg var overrasket den gangen og hadde ikke trodd det, så det er absolutt mulig å være heldig. Men jeg tør ikke satse på at overtegning vil lykkes i Desert Control, så kommer til å satse 100% på å kjøpe tegneretter på det åpne markedet i stedet.
Du mener å kjøpe tretter rett i etterkant av emisjonen? Jeg tenker det er mange som tenker det samme som deg, så det er ikke sikkert de blir så billige. Er det ikke bedre å overtegne masse (dersom man ønsker mye tretter), og dersom man ikke får noe særlig, så kan man heller håpe å få kjøpt tretter på åpne marked til grei pris. Jeg mener, det du får når du overtegner betaler du jo ingenting for, så det må jo være å foretrekker fremfor å kjøpe tretter i det åpne markedet? Selv om de skulle bli veldig billige, blir de jo ikke helt gratis.
Tviler på at det blir noe særlig til overtegnere siden rettene trades. James og co kan jo overtegne de også, slipper de dele med svenskene som uansett kanskje ikke vil ha og de slipper press på kursen som de garantert vil ha oppover fremover.
Tror du James overtegner for mye? Han har plenty midler? Har han kjøpt aksjer etter at han ble CEO?
Ja, det tror jeg han kommer til å gjøre.
Det her henger ikke sammen.
Du tegner på vegne av rettene du har grunnet eide aksjer eller retter kjøpt i markedet.
Deretter tildeles aksjer.
Får du ikke det antallet du ønsket deg, må du kjøpe aksjer i markedet
Det står i børsmeldingen at overtegning er tillatt. Vent litt så leter jeg det opp … Her er det: NewsWeb
Oversubscription with subscription rights and subscriptions by the Underwriters will be allowed.
Du må lese min kommentar en gang til
Jo man trenger større inntekter. Institusjoner som utgjør ca 90 % av omsetningen på børs handler på tall og ikke på signaler om inntekter frem i tid.
Og signalene har ikke hjulpet stort
Nå er det kontrakter som gjelder