Det fundamentale er ikke så forbanna mye bedre enn før, for de henter for lite penger. Burde hentet ~120 millioner. De fremstår fremdeles underfinansiert.
Rart slike proffe aktører ikke skjønner det:)
For øvrig, Desert er svært vanskelig å sette riktig verdi på.
Riktig verdi avhenger jo av forventet fremtidig inntjenting, kapitalbehov for å komme dit, risiko osv.
Som sikkert mange har fått med seg så solgte jeg meg tilnærmet ut i etterkant av børsmeldingen om problemene på Woodland. Grunnen var at jeg begynte å miste tilliten til Thomas og styreleder.
Når du sender ut en børsmelding om at du trekker guiding for 2025 og at det ikke vil bli inngått nye golfkontrakter så må man forvente at det er gjort en grundig analyse av hva som er problemene og at det kan ta tid å fikse problemene.
Spesielt når markedet vet at kassen er tom og forventer en emisjon.
Når meldingen blir reversert etter kort tid så underbygger det at det ikke ble gjort grundige nok undersøkelser i forkant av meldingen.
Det var også jeg som stilte spørsmål til styreleder i forbindelse med kvartalsrapporten om hvorfor det ikke ble hentet penger når kursen var 7-8 kroner. Jeg er overbevist om at de hadde klart å hente penger til 3,5-4 kroner da. Altså, 3 x høyere kurs enn hva emisjonen ble på. Styreleders svar på spørsmålet mitt er fullstendig tullete.
Uansett hvordan man vrir og vender på det så kommer de største aksjonærene svært godt ut av emisjonen, mens OKS og veldig mange andre blir vannnet kraftig ut.
Jeg mener at opptreden til selskapet er ekstremt kritikkverdig og mener bestemt at styret og ledelsen sine disposisjoner i forkant av emisjonen bør granskes. Den er i beste fall ekstremt klønete.
At de ender opp med å sette en kriseemisjon og ikke en vekstemisjon er helt latterlig.
Når det er sagt, jeg har fremdeles troen på selskapet og har kjøpt tilbake en del aksjer den siste tiden. Kommer også til å tegne for samtlige TR.
Selskapet prises i emisjonen for 65 mill + 75 mill i cash, totalt ca 140 mill. Tar vi vekk 75 millioner prises selskapet nærmest til verdien av det fremførbare underskuddet.
Selvsagt hadde de hentet mer penger til en bedre pris hvis de fikk input på at markedet var villig til å stille de pengene. Men det har de tydeligvis ikke fått.
Nå må de komme med hatten i hånden til partnere som de så sårt ønsker seg og be om milde gaver. Det kommer de ikke til å få.
Mitt syn.
Vi får se da:)
Det fundamentale er betraktelig bedre enn for ett år siden, hvor de var like underfinanisert (12-18 måneder igjen), fortsatt lang veg mot traction av betydning og mcap på i underkant av 400 millioner. Men ja, ingen betviler vel at det finansielle blir en real hemsko om de ikke lever varene fremover.
La oss håpe det. Har hørt den regla før. At selv om kursen er ned 98% så ser det bedre ut enn noengang. Fôr utenforstående kan det virke litt rart.
Personlig har jeg mest av alt vært klar på én ting de siste årene; golfsegmentet er det eneste som fremstår som hot på kortere sikt. Som har potensial til å sørge for FOMO for første gang på snart 4 år.
Desert Control er ikke akkurat alene om å bli krafitg utvannet før man til slutt lykkes og slår gjennom. Ligger i naturens gang at det blir en brokete reise. At man trenger kapitaltilførsel underveis og at TTT. Og så ender reisen gjerne med å bli enda mer brokete enn man så for seg. Som gjør @Savepig sitt poeng om å heller hoppe på sist på toget enn først til et poeng som står seg godt. Eventuelt må man være mer enn påpasselig på å styre risikoen underveis.
Hvilke norske start ups som satser utenlands har du på ref listen din @Aaleby ? Siste årene
Mine tanker går mer til skifteretten. At det har vært mer gjengs enn at de gjennoppstår fra 98% nedgang.
Polight …
Orker ikke å ta den diskusjonen med deg Bingo. Sier seg selv at et start-ups trenger påførsel av kapital underveis for å lykkes og at reisen vil bli brokete underveis. Med uforutsette faktorer al mass. Trenger ikke å spa opp bevis for at den står seg. Ingen som kan starte fra scratch med ei pil som kun går til himmels. Helt uavhengig av om man satser globalt eller ei.
Fortsatt voldsomt ned fra topp selv om den har kommet seg litt siste tiden.
Polight har vel aldri vært verdsatt til mye mer enn dagens 1,1 milliard NOK om min hukommelse står meg bi.
Tror dere vi får noe info om punkt 5 på EGF idag?
Hva er punkt 5?
Fullmakt for kapitalforhøyelse på 43% av aksjene etter emisjonen (ca 50M aksjer) - antar den er ment for partnere.
Veldig normalt at selskaper har en løpende fullmakt, i tilfelle ting skulle oppstå og at de raskt trenger kapital eller evt mot partnere.
Ville ikke tenkt så mye rundt det.
Enig med Chrissen, var også det første JEG tenkte på.
Det kan også være i øyemed for ervervelse.
Tror både du og @Chrissen bør lese den en gang til. Annerledes ordlyd. Ikke sjeldent, men uvanlig.