Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Det er interessant å høre på objektive syn
Ikke bare fra fanbasen

Syntes alltid det er best å høre på dei som er uenige med deg ang aksjer eg er bull på. kan få meg til å reflektere over om dette egentlig er lurt, hausing blir fort useriøst.

2 Likes

Helt enig. Her inne er det ikke mye menigheten tolererer. Hittil har det gått ganske dårlig med investeringen.

Utfordringen er at det er mye følerier hos de som er negativ.

Det er ikke det jeg skriver (haussing eller motsatt)…jeg er filla interessert i aksjer jeg ikke er investert i, og det kunne ikke ramle meg inn å skrive noe om dem…hverken positivt eller negativt

Blir fort litt følerier her når kursen snart er på kronen og inntektene lar vente på seg.

Den siste du skal spørre om det er lurt å investere i en aksje er en av aksjonærene.
Eller de som sier, «jeg snakket med CEOen og han har skikkelig trua»

1 Like

Nå er det vel som regel aksjonærene som har best innsikt i selskapet de er investert i…men åpen for at det finnes andre (noen som har satt seg godt inn i et selskap og tatt beslutning om ikke å investere).

Desert Control og ekkokammer-effekten på aksjeforum

Da det norske selskapet Desert Control gikk på børs i 2021, var det mange som så på det som et «eventyr» i emning: Et lite, idealistisk selskap med en banebrytende løsning på ørkenspredning , og et løfte om å redde klimaet samtidig som det kunne gi skyhøy avkastning . Dette ble raskt grobunn for et ekkokammer i aksjeforumene – særlig på steder som Shareville , Tekinvestor, Finansavisen Forum og Facebook-grupper for småaksjonærer .

:mega: Hypen bygger seg opp – “Neste store norske eksporteventyr”

Etter børsnoteringen var det et enormt engasjement rundt Desert Control. Mange forumbrukere lot seg begeistre av:

• Teknologien Liquid Nanoclay (LNC), som ble omtalt som revolusjonerende.
  • Pilotprosjekter i Midtøsten og USA .
  • Narrativet om at Desert Control skulle bidra til å stoppe ørkenspredning, sikre matsikkerhet og redde verden .

Denne fortellingen ble gjentatt og forsterket i forumene. Alle pekte på de samme investorpresentasjonene og medieoppslagene. Aksjekursen steg kraftig på kort tid, og flere snakket åpent om at dette kunne bli det nye Yara , eller til og med «større enn Tesla» i grønn innovasjon.

:arrows_counterclockwise: Ekkokammeret tar over

Når noen stilte spørsmål ved realismen i planen – for eksempel knyttet til:

• Manglende inntekter
  • Kostnadsnivået ved teknologien
  • Lang kommersialiseringshorisont
  • Usikkerhet i samarbeidsavtaler

…ble de ofte møtt med:

• Beskyldninger om å være shortere eller klimafornektere .
  • Kommentaren: “Du skjønner ikke caset”.
  • Eller: “Det tar tid å bygge noe stort, vær tålmodig!”

Denne overdrevne optimismen og bekreftelsesbiasen skapte et miljø der kritisk tenkning ikke fikk grobunn. Nyheter ble tolket i mest mulig positivt lys, og fraværet av dårlige nyheter ble tolket som et tegn på at “ting skjer bak kulissene”.

:rotating_light: Virkeligheten innhenter narrativet

Etter hvert som de store kommersielle gjennombruddene uteble , og selskapet gikk gjennom lederskifter , kostnadskutt , og emisjoner , begynte luften å sive ut av ballongen.

• Aksjekursen falt dramatisk fra toppnivåene.
  • Tidligere profilerte «hausere» ble tause eller trakk seg ut.
  • Mange småinvestorer satt igjen med store tap.

I ettertid ser man hvordan forum-kulturen forsterket risikoen :

• Mange baserte investeringen sin mer på stemning og fortellinger enn på fundamentale analyser .
  • Kritiske røster ble effektivt utelukket fra samtalen.
  • Forumet fungerte ikke som en arena for opplyst diskusjon, men som et sted der man bekreftet hverandres håp.

:brain: Læring: Hva Desert Control illustrerer

Caset Desert Control viser hvordan et godt formål og en sterk visjon kan forvrenge investeringsfornuften i et ekkokammer:

• Når det emosjonelle engasjementet er stort, senkes terskelen for kritisk tenkning.
  • Mange investorer forvekslet potensial med realistisk verdsettelse .
  • Forumdynamikk førte til at risiko ble underkommunisert, mens oppsiden ble overdrevet.

:end: Oppsummering

Desert Control er ikke nødvendigvis et dårlig selskap – teknologien kan fortsatt ha verdi. Men aksjeforumets behandling av caset ble et skoleeksempel på hvordan ekkokamre kan føre investorer inn i urealistiske forventninger og tap.

Dette er en påminnelse til småsparere og investorer:
:point_right: Still spørsmål – også når alle andre jubler.
:point_right: Søk informasjon utenfor forumet.
:point_right: Ikke la et godt formål erstatte en god analyse.

1 Like

Ser ut som Lars brandeggen har plukket aksjer her i det siste, en velkjent økonom som sjeldent plukker uten nøye gjennomgang, Det er interessant

1 Like

Han har vel også konkludert med at det er lurt å være inne før golfballene begynner å rulle for alvor…

Jeg fulgte ikke denne aksjen for 3-4 år siden når kursen lå over 10x av dagens, men da var de et mindre modent selskap, så antar det var MINST 10x så mange negative kommentarer/advarsler her inne med tanke på prising/kurs da? Eller er advarsler noe som øker på jo lavere kursen blir?

Zolly I dag kl 08:1870

Gjort er gjort, men ugler i mosen når Arctic 19. august meldte:

DESERT CONTROL: Arctic kutter kursmålet til NOK 7,5 (10), gjentar kjøp. Meglerhuset skriver at selskapet har finansiering til tidlig Q4 og antar i sine regnestykker at de henter inn 150 MNOK til kurs rundt dagens NOK 4,25.

To dager senere 21 august meldes det om emisjon med helt annet beløp og vilkår, kr 75 mill - 32% rabatt på Terp som til slutt gir en emi kurs på kr 1,23.
Manager: Arctic Securities

Helt villedende fra Arctic. Må stille spørsmål ved lovligheten av å gi så divergerende informasjon når Arctic med stor sannsynlighet allerede var klar over at emisjon skulle bli gjennomført med helt andre vilkår.

Fra https://www.finansavisen.no/forum/thread/170488/view/6576894

2 Likes

Fristende å sende inn til Finanstilsynet.
Her tror jeg faktisk det er en reell sjanse for at de tar tak i det. Så åpenbart er det

https://finanstilsynet.whistleblowernetwork.net/

2 Likes

De skal være mulig at det er ulike “team” innenfor Arctic som har vanntette skott mellom hverandre. Altså at noen er ansvarlig for analyse dekningen, mens noen andre sitter på management posisjonen i emisjonen. Om de kan bevise at det internt er tilfeller, så så har det ikke forekommet noe manipulasjon…men jeg er helt enig og har påpekt det tidligere at det blir veldig suspekt.

Er jo litt i ånden av Oslo Børs dette her!

1 Like

Sannsynligheten for at man snakker lange briller er nok ikke særlig stor.

1 Like

Blir noe kunstig. Strukturen på emisjonen lokker nok til seg en del tradere som aldri ville investert ellers. I tillegg til at de største aksjonærene, som tar en større andel av emisjonen, stort sett kun benytter slike anledninger og sitter i ro ellers. Men ja, definitivt en faktor som vil påvirke. Selv om det ikke skal mer til enn noen bull nyheter for å tiltrekke nye aksjonærer.

1 Like

Når det ligger an til å doble antall aksjer så er det fornuftig å lytte til advarsler kanskje.

Om de ikke kommer vesentlig lenger i kommersialiseringen av selskapet gjennom 2026 så kan antallet fort dobles igjen. Hva tror du kursen blir da?

Det lå i kortene at Arctic ville kjøre emisjonen. Og at den ville bli grisete for kursen.

Det er dog ikke poenget.

1 Like