Og likevel landet base case på TERP. Sånn helt tilfeldig. Står ikke til troende overhodet.
Uansett hvilken aksje jeg har eller vurderer er jeg ALLTID mest interessert i å lese innlegg med et annet syn enn mitt eget. Da er det dumt å hakke på dem som serverer innleggene.
Så lenge de kommer med korrekt informasjon så er jeg enig.
Kjøper virkelig ikke rasjonalet at det som er vanlig er at kursen faller ned mot verdien av tegningsrettene. Altså, at de som ønsker å selge eksisterende aksjer for å kun sitte med tegningsretter får et så signifikant overtak i flertallet av rettede emisjon. Hvor rasjonalet for å gjøre dette blir mindre og mindre dess nærmere kursen kommer tegningsrettene, hvorav insentivet for å kjøpe aksjer i markedet bare blir større og større. Noe helt helt annet når man tegner seg i fortrinnsrettet emisjoner, hvor hver prosent over emisjonskursen er gevinst rett på konto. Da fungerer tyngdekraften deretter.
Legger til denne:
Det som er nyttig @Faerder er redelige diskusjoner uavhengig av faktisk synspunkt. Utfordringen med @Savepig er at han har en naturlig tyngde både i form av å være moderator og i form av å være en gammel traver på TI. Man forventer at en mening er kunnskapsbasert. Især i sårbare situasjoner som i forbindelse med emisjoner hvor utfallet ikke er gitt overhodet. Med høy grad av volatilitet som kan få aksjonærer til å gjøre overilte handlinger.
Bare ta diskusjonen over. Hvor tråden blir matet opplysninger/formaninger om at man må forvente at kursen følger tyngdekraften, altså trekkes ned mot kr 1,23 (som er det forventede gulvet ifølge @Netromo og @Savepig). Dette KAN skje, men det er langt fra det mest sannsynlige scenarioet. Som kan underbygges med følgende masteroppgave hvis tematikk er The Relationship Between the Rights Issue Terms and Post-Issue Stock Price Development in The Short, Medium and Long Term
MSc_Finance_Thesis_Rights_Issues_Nordea_Grigoluns_Ingvarson.pdf (870,1 KB)
Oppsummert av AI:
"Jeg har analysert masteroppgaven du lastet opp, og her er de viktigste punktene relatert til kursretning for tegningsretter og ordinære aksjer:
-
Renounceability (om rettene er omsettelige)
– Studien finner at renounceable rights issues (som Desert Control sin) typisk gir bedre kursutvikling enn ikke-omsettelige. Dette skyldes at aksjonærer som ikke vil delta kan selge rettene, og dermed ikke blir tvunget til å tape verdi. Det gir høyere deltagelse og mer stabil kursutvikling. -
Kortsiktig kursutvikling
– I perioden rundt annonsering og ex-dato faller aksjen nesten alltid først (på grunn av utvanning, prispress og asymmetrisk informasjon). Rettighetene får en verdi som balanserer dette.
– Ofte presses rettighetene ned i starten fordi mange småsparere selger dem istedenfor å tegne. Det kan gi en midlertidig overflod av tegningsretter i markedet, som trekker kursen på rettene ned mot eller under deres teoretiske verdi. -
Sammenhengen mellom TERP og rettigheter
– På sikt tenderer hovedaksjen til å stabilisere seg rundt TERP, mens verdien av tegningsrettene justeres dynamisk basert på markedets forventning til selskapet.
– Hvis selskapet kommuniserer tydelig og kapitalen brukes til vekst (offensive formål), kan kursen etterhvert bevege seg over TERP. Hvis kapitalen kun går til drift/overlevelse, er det større sannsynlighet for at aksjen blir liggende rundt eller under TERP i lengre tid. -
Statistiske funn i studien
– Kortsiktig (±1 til ±5 dager etter annonsering): fall i aksjekursen er normen.
– Mellomsiktig (180 dager): kursene viser delvis stabilisering, men mange selskaper henger fortsatt etter markedet.
– Langsiktig (540 dager): resultatene er blandede – selskaper som har brukt kapitalen effektivt kan oppleve reprising, mens de som ikke leverer holder seg lavt.
Oversatt til Desert Control-situasjonen:
- Man kan forvente videre press på tegningsrettene de første dagene når de skilles ut, fordi mange vil selge i stedet for å tegne.
- Aksjen vil ofte stabilisere seg nær TERP (ca. 1,83 kr), men med volatilitet i starten.
- Muligheten for gevinst ligger i å kjøpe billige rettigheter fra dem som selger, for så å delta i emisjonen.
- Om Desert Control lykkes med å bruke pengene til vekst (for eksempel strategisk partner eller kommersielle gjennombrudd), kan aksjen etterhvert løfte seg over TERP – men på kort sikt er det statistisk mest vanlig at kursen holder seg rundt TERP."
Problemet ditt er at det finnes tusen gode grunner til å selge en aksje, men man kjøper kun om man tror kursen skal opp.
Nå skal det nettokjøpes aksjer for titalls millioner på emisjonsdatoen, og det betyr at ethvert tenkelig kjøpsbehov er dekket for veldig lange tider.
Erfaringsmessig gjør det at det blir et smertefullt trykk på aksjen over lang tid. Vet dette ikke er hva du ønsker å høre, men sånn har det vært i utallige vekstaksjer på oslo børs.
Hva vet du om hva jeg ønsker å høre? Den fordømte ovenfra og ned holdningen for endte gang. Har GAV på kr 1,89 og har flust av fri kapital til å kjøpe dersom den faller ytterligere. Mao; det er til min gunst om kursen faller ned mot kr 1,23.
dette forumet har virkelig tapt seg, er jo aldri diskusjoner om case lenger
Beste «forklaringen» jeg har sett på lenge!
Poenget står seg så lenge man er avhengig av ‘innavl’ for å få kursen til å bevege seg oppover. Finnes en annen mulighet også; nyheter som tiltrekker nye aksjonærer. Så nei, ethvert tenkelig kjøpsbehov er ikke dekket. Selv om poenget er plausibelt hva angår eksisterende aksjonærer.
Mine fem ører. Så lenge det ikkje kjem store positive nyheter, så får @Savepig rett i sin teori. Blir det børsmeldt store avtalar innan frukt, fleire golfbaner eller kjempesalg frå partner i midtausten kan aksjen stige.
Men igjen, ting har vist seg å ta lengre tid enn ønska i denne aksjen og. Eg trur det kjem gode inngangsmuligheter om ein er tålmodig.
Det der blir jo noget unyansert.
Emien er allerede garantert, dvs 75 mill er lagt på bordet FØR den store mengden av aksjonærer har meldt seg på.
Man kan derfor argumentere for at kjøpsviljen i realiteten er på både 100 , 120 mill og kanskje 150+ mill, mao langt over tilgjengelig antall aksjer.
Det er avgitt garantier for full emi, det er riktig. Men det er på junk terms. 32,5% rabatt på TERP samt avgitt 10-12% garantiprovisjon. Det er fattigmannsfinansiering. Men penga kommer. Netto kr 60 mill etter at megler skal ha sine 7-10 mill. og garantistene.
Og så blir det spennende å se på ramp up kostnadene i 2026 og om de klarer å lande avtaler med betaling! Hvis ikke så er det i gang igjen om 12 mndr - ny emi .
Det er irrelevant.
Poenget er at på gjeldende kurs/verdifastsettelse, så ligger det an til at kjøpsintressen er langt over de 75 mill som Savepig mener er “hele kjøpsinteressen i markedet”:
Det her minner mest om gammel hest med gjenklistrede skylapper
Tenker at eksisterende aksjonærer er slitne nok nå etter å ha kastet nye penger etter gamle på en stygg kurs. Det er ikke gitt at alle har evne - eller vilje - til å bidra mer utover 2026.
Nye aksjonærer kan det bli enda verre å selge inn. Jeg vil i hvert fall avvente.
Men det er et helt annet tema enn hva Savepig brakte på banen, og som har vært gjenstand for stor diskusjon
Jeg er enig med han at det ikke blir noe kjøpspress i denne aksjen nå… aksjonærene har økt innsatsen betydelig i emisjonen og alle andre vil nok avvente til langt inne i 2026… om noen blir nødt til å lette seg så står ikke kjøperne i kø (tenker jeg)…
Hva alle andre gjør avhenger av nyhetsflyten og det vet du godt.
Seff. Og den har ikke akkurat vært hyggelig det siste året…
Derfor avventer jeg - og mange med meg, tenker jeg…
Det hjelper ikke med en golfbane i ny og ne. Produktene må kommersialiseres - SOON! Og bringe cash i kassa. Ikke nickels & dimes.
Tar det som et godt tegn:)
Skuffende svar. Ditt opprinnelige svar gir ikke mening. Du peker mot langt inn i 2026. Som om du sitter med krystallkule over når nyhetene kommer. Heller enn å skrive så sant er, at det vil kreve nyheter av betydning for å lokke utenforstående til å kjøpe. Man trenger ikke å bli påtatt negativ heller. Nyheter kan komme før eller mye senere. Hverken du eller jeg har innsikt i den biten.