Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Det er stortingsvalg 8. september 2025

Jeg tror kanskje du er mer virkelighetsfjern enn MDG, for Støre må enten gå av eller skaffe flertall innen noen få dager.

1. Kjør over MDG
  2. Gi MDG noe de måtte gitt EU uansett

Ser konturene av et arbeiderparti som går mot høyre som Starmer og ender opp med å bli mislikt av alle.

Røe Isaksen evner også å holde en profesjonell distanse i sin analyse:

2 Likes

Kanskje bedre for dem og landet at de blir mislikt av alle enn likt av ingen? Det ble jo resultatet når de gikk til venstre

2 Likes

De har bokstavelig talt gått mot og holdt seg med ytre venstre over mange år. I takt med synkende oppslutning.

6 Likes

Og vi kommer selvfølgelig med eksempler?

Stortingsperioden startet bokstavelig talt med at AP samlet høyresiden for å legge ned Etikkrådet. Stoltenberg trygler høyresiden om å bli med på et skatteforlik for å trekke det mot høyre.

1 Like

Tuller du? De har måttet ha støtte fra ytre venstre for å tviholde på rødgrønne regjeringer. At de nå går mot «høyre» er fordi de ikke har annet valg.

2 Likes

Vi kan kanskje få noen eksempler da?

1 Like

På at de har dannet regjeringen fundert på støtte fra SV og Rødt for budsjetter?

De har ledet en blokk på venstresiden, ja. Men du sier de har ført ytterliggående politikk på venstresiden?

1 Like

Jeg mente fortrinnsvis at de har «gått mot» og holdt seg med ytre venstre i form at de har måttet regjere på deres gunst. Over tid blir det mange små kutt som treffer AP sin velgermasse dårlig. Mente ikke at AP som sådan har blitt ytterliggående venstre, selv om jeg vil tro de fleste «eksperter» vil si at partiet har gått i det minste litt lenger venstre på aksen.

Både Stoltenberg og Støre vet for eksempel veldig godt at de må gjøre noe for norsk eierskap, og det raskt. Men er det mulig med SV og Rødt? Aldeles ikke. AP har tradisjonelt ikke vært næringsfiendtlige. Men det har de blitt over flere år til sengs med ytre venstre. Den kanskje mest sentrale grunnen til velgerflukten.

6 Likes

Når det kommer til politikk er Nettavisen kanskje blitt Norges beste avis.

Gilbrandt og Suvatne har en imponerende evne til å komme innpå politikere og avsløre hva som skjer bak kulissene.

Ingen over, ingen ved siden der!

Apropos artikkelen, Rødt fremstår pdd som et mye mye mer ansvarlig parti enn SV.

Etter at SV valgte å gå til sengs med religiøse grupper (les muslimer) for å sanke stemmer, så tror jeg mange for alltid har vendt dem ryggen. Og takk for det!!!

14 Likes

Ja, han må gå av. Men landet må likvel styres og noen må leke statsminsier. Buget etc ruller på som en forlengelse av det som allerede er. Det er ikke sånn at Støre og hans gjeng blir sent hjem, uten de fortsetter som vanlig og de fortsetter enda tils en ny regering. “Expeditionsregering” heter det på svensk. Veit ikke hva det heter på norsk.

Går Støre av så skall det forhandles frem et nytt regeringsunderlag og jeg kan ikke se at det finns støtte før noe annet alternativ enn Støre på stortinget. Så æven om han går av de nærmste dagene så kommer han tilbake litt seinere. Så han kan ta det med ro.

2 Likes

Det fremstår jo som et sirkus synes jeg.

1 Like

Det måtte ha blitt hvis SP byttet side. Eller MDG da, men de er vel enda mer uspiselige for høyresiden.

Altså, krisen blir vel at vi får en repeat av 2025-budsjettet. :stuck_out_tongue:

Jeg tror både Støre og Hermstad er fornøyde med å vise «styrke» ved å stå på sitt. Dvs at Støre må gå av og MDG deretter stemmer for Støre2. Altså bare et mediasirkus.
Håper utfallet blir at folket ser det som kaos/sirkus og at SV har blitt helt borte (betydningsløse)

3 Likes

Jeg venter bare på at AP skal tilbake i den nedadgående trenden de var på, med en oppslutning på ca 14-18%.

Tipper det skjer når Stoltenberg trekker seg tilbake igjen. Enn så lenge ligger de kunstig høyt.

Og SV kan vel også ende opp med å bli marginalisert ala KRF og Venstre da de blir skvist av både Rødt og MDG.
Knefallet SV gjorde for islamistene i Grorudddalen viser for alle at dette er et farlig parti som ikke skyr noe i kampen for makt.

7 Likes

En rimelig symboltung flytting av midler vil jeg si:

De to millionene SV ville gi til konservative Islamsk råd går nå i stedet til Selvhjelp for flyktninger (SEIF) som jobber for å forebygge vold mot kvinner.

2 Likes

Hva tenker du på?

En stemme på FrP/H gir MDG/Rødt/SV mindre makt tror jeg det vil være endel som kjøper. Det er dog 4 år til neste gang, så veldig mye kan ha skjedd innen da.

1 Like

At pengene blir flyttet fra noen som til en hvis grad er for Sharia til de som blir brukt Sharia mot tenkte jeg.

6 Likes

Ja, da er vi enig!

Tett på et fuck you vil jeg si mtp på symbolikk

3 Likes