Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Det er stortingsvalg 8. september 2025

Senterpartiet er som andre sentrumspartier mobile, i hvert fall over over tid. Muligheten for at Venstre kan vurdere å flytte andre veien som en fremtidig strategi har vel også vært nevnt. De kan f.eks ikke forvente å få så mye gjennomslag for miljøpolitikk i en regjering der Frp er sterkeste parti.

Forrige gang SP tok et veivalg var ved lederkampen der det sto mellom Vedum (lyserød) og Borten Moe (lyseblå) der førstnevnte vant. Ikke utenkelig at SP kan finne på å bytte ledelse i årene som kommer, og at det kanskje åpner seg et nytt politisk landskap.

Men jeg har liten tro på at noen av variantene av politisk retning i SP kan samarbeide helt til ytre høyre.

2 Likes

Bare så det er sagt, strømprisen i Europa gikk plutselig opp som resultat av at gassen fra Russland stoppet opp. Russland begynte å strupe gassen i 2021 for å ha mer innflytelse på europeisk utenrikspolitikk når de startet krigen i 2022).

Jeg tenker at de ikke nødvendigvis burde ha samme innretning som private, men muligens en makspris? Det skulle ikke forundre meg hvis noen EØS-regler står i veien for noe slikt.

EDIT

I overkant av 3,1 millionar [78,9%] nordmenn har stemt, og val­deltakinga er den høgaste på 36 år.

Ganske imponerende egentlig.

– Vi [SP] vil være på vippen i Stortinget. Vi skal bruke den posisjonen vi har i Stortinget til å få gjennomslag for vår politikk, sier nestleder Bjørn Arild Gram til NRK.

Det han ikke tenker på er at alle partiene på venstresiden er på vippen. Ethvert av disse partiene kan også erstattes av KrF for å få gjennom et budsjett. :stuck_out_tongue:

3 Likes

At gassen fra Russland stoppet opp fikk spesielt stor betydning som følge av at Tyskland la ned sin atomkraft.

4 Likes

@Nimrod , konkret hvilke standpunkt er det FrP har som du vil betegne som ytre høyre, helt konkret altså.

5 Likes

Noe av det første Støre sa etter han “vant” valget er altså dette:

Støre: Gjentar invitasjonen til et skatteforlik

Statsminister Jonas Gahr Støre gjentok invitasjonen til de andre partiene på Stortinget om et skatteforlik fra talerstolen på Aps valgvake.

– Jeg gjentar nå som støyen fra valgkampen er over. Vi gjentar vår invitasjon til en skattekommisjon, for å gi næringslivet mer forutsigbarhet, sier Støre.

Jeg tror ikke dette er valgflesk, dette er noe som Stoltenberg har dyttet høyt opp på Ap sin agenda og som det snik-høyrepartiet Ap er, noe som de nok mener er riktig. Jeg vil også tro at dette, som mange så på som valgflesk også er noe som gjorde at Ap fikk såpass med stemmer.

Ap er nå helt avhengig av å inngå en hel haug med kompromisser i regjering. Støtter de seg bare til venstresiden, så kommer de til å bli helt låst. Mao, de må støtte seg på høyresiden i flere saker for å få gjennom sin egen politikk. Derfor tror jeg denne regjeringsperioden vil gi Norge en skattereform.

5 Likes

Med ytre høyre mente jeg for Norges del det partiet på skalaen som er lengst til Høyre (ser bort fra partier som ikke har noen betydning pga lav oppslutning), må beklage hvis jeg brukte et noe “belastet” begrep som du ble støtt av :sweat_smile:.

Frp fremstår for meg som det mest innvandringsrestriktive og liberalistiske partiet i Norge som surfer på en bølge av høyrepopulisme som er i vinden nå. Er vel mer riktig å si at SP ikke kommer til å samarbeide med et høyrepopulistisk parti.

1 Like

Det var nok “trygd” de mente. Vanlig folks tur at gå på trygd. Der har du kjernen i Aps politikk.

3 Likes

KrF vil jo gjerne hjelpe Israel med å drepe så mange som mulig på Gaza.

1 Like

Det er også boligmangelen i Oslo. Det er også matprisene. Det er også olje og gassprisene. Det betyr ikke at løsningen er noe mindre idiotisk, fordi det løser absolutt ingenting. Tvert imot, det skaper insentiver som vil gjøre det underliggende problemet enda verre.

2 Likes

Det beste hadde selvsagt vært å reforhandle strømavtaler eller kuttet et par kabler…

3 Likes

Kan vi ikke bare selge strømmen til markedspris som utgangspunkt? Hvis staten selger strømmen sin billig, så er jo det bare en arbitrasjemulighet som vil bli utnyttet uavhengig om det går kabler ut av landet eller ikke (det går bare hakket fortere med kabler). Er det f. eks. bra for Norge at kryptoselskaper etablerer seg i Nord-Norge? Litt omsetning på å sette opp et bygg. Null lokale arbeidsplasser og gudene vet hvor skatteinntektene havner. I tillegg hever det strømprisen lokalt.

Premisset for debatten er at det er en naturlov at strøm er grisebillig i Norge. Hvis det skal stemme må vi verken eksportere strøm eller energikrevende produkter/tjenester.

7 Likes

Bor du i Nord-Norge?

Bare på ferie :sunglasses:

Edit: Prinsippet gjelder hele Norge. Hvis BTC er dyrt nok setter det i teorien et gulv for strømprisen vi alle betaler.

2 Likes

Hadde det ikke vært enklere å bare satt opp skatten for folk i hele landet, dersom det er bra at staten får størst mulig inntekt?

Det er jo mest rasjonelt at man ser hva man betaler for det det er mulig. Etter at strømregninga begynte å bli betalt over skatteseddelen (time for time strømstøtte) gir jeg jo fullstendig faen i når jeg lader bilene. (edit: og det vil jeg fortsette med med norgespris)

Og hva er incentivet til å investere i kraftproduksjon, både privat og kommersielt? Borte vekk. Har plass til 20kWp på taket, men jeg er jo ikke dum.

5 Likes

Norgespris betyr dyrere strøm enn hva som var vanlig før russernes invasjon i Ukraina, stans i russisk rørgass og åpning av flere utenlandskabler.
Og fortsatt er prinsippet at jo mer strøm du bruker, jo høyere blir strømregningen.

2 Likes

Norgespris er en grei løsning for lommeboken til hvermansen sør for trøndelag og har nok fungert for Ap når det gjelder å sanke stemmer (det siste var nok det viktigste insentivet til å foreslå det). Men egentlig er det nok en elendig løsning helhetlig sett.
Fjerner viktige insentiver når det gjelder styring av forbruk og sparing av strøm når det trengs som mest. Er for løsninger som sikrer (i snitt) billig strøm men skeptisk til denne ordningen.
Bør også få på plass løsning som sikrer at billig strøm skaper arbeidsplasser og verdiskaping i Norge. Arbeidsplasser er jo da kanskje det viktigste. Så gi bedrifter fradrag i form av redusert arbeidsgiveravgift eller andre skattefradrag i stedet for direkte tilgang til billig strøm er kanskje en måte å sikre slikt på?

4 Likes

Norgespris er planøkonomi. Funker ikke. Utrolig at den eneste «sosialisten» her må sitte og klage på det.

4 Likes

En annen løsning kunne jo vært å doblet momsen, dersom det var en fordel for oss å øke statens inntekter mest mulig. Så hadde man jo spart miljøet ved å senke den generelle levestandard. :crazy_face:
Det er jo absurd å ønske seg så dyr strøm som mulig, for at det skal bli lønnsomt med solceller på taket.
Jeg er ikke villig til å ofre mulighet til å kose meg på hytta, som følge av at vi skal ta støyten for en feilslått Europeisk energipolitikk.

4 Likes

Usikker på om du påstår at det er dette jeg mener, men hvis du leser og forstår hva jeg skrev så ønsker jeg meg riktig pris på strømmen, enten den er skyhøy eller negativ. Incentiver som forholder seg til de fysiske forutsetningene i systemet som om de faktisk eksisterer. Markedsøkonomi, ikke planøkonomi.

Så kan staten bruke alle pengene de tjener på det slik at folk beholder kjøpekraften og bedrifter forblir levedyktige.

4 Likes