Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Det er stortingsvalg 8. september 2025

Hvorfor ha noe som helst produksjon i Norge, hvis Norge og Tyskland tilhører samme prisområde på strøm?
Tyskland har jo stordriftsfordelene.

2 Likes

Fordi vi tjener et lass med penger. Er det noen kapitalister her eller?

Husholdninger bruker 40 TWH av ca 129 TWH, så det påvirker neppe ting i særlig grad.

Norge hadde 1 fordel - billig, fornybar strøm (vannkraft) til både industri og husholdninger, og politikere fra samtlige partier klarte å føkke det opp :see_no_evil:
Istedenfor utenlandskabler kunne vi betalt Sverige for å bygge og drifte et par kjernekraftverk for oss for å supplere vannkraften.
Havvind vil aldri bli lønnsomt og vindmøller på land ødelegger naturen.

7 Likes

Flere vurderinger å ta her enn kun “hva er billigst her og nå”. Håper og tror at de siste års uroligheter får de fleste av oss til å ta med selvbergingsgrad i det politiske regnestykket.

Mat, energi og forsvarsevne bør aldri outsources bare for at vi skal spare noen kroner her og nå. Om mesteparten av strømmen skulle kommet inn til oss gjennom et fåtall store kabler er det ikke mange turer med russisk sakseubåt før vi er ille ute.

3 Likes

Det er en påstand det er verdt å se nærmere på. Min betalingsvilje (/vilje til å spare strøm) for strøm er i alle fall kraftig påvirket av strømstøtten. Vil tro privatmarkedet trekker opp prisene en del, spesielt fordi ingen har incentiv til å tilpasse forbruk. Men jeg tror ikke vi vil se store forskjeller mellom dagens situasjon og norgespris.

1 Like

Med norgespris på 40 øre + moms, så betaler man fortsatt rundt 1 kr pr kwt inkludert nettleie. Det lønner seg fortsatt å sette inn varmepumpe osv.

Det er lavere nettleie på natta osv, du får lavere nettleie av å unngå topper på forbruket. Mindre insentiver enn før, men de er ikke borte.

2 Likes

Norgespris er ikke planøkonomi, og grunnen er at prisene fortsatt settes på marginen.

Så når en andel av de som bruker strøm får det til fast pris, så må de som er igjen betale enda mer når strømmen blir dyr.

Uten Norgespris er det 12 personer som leker stol-leken med 10 stoler, med Norgespris får 8 personer sette seg ned så kan 4 personer leke stol-leken med 2 stoler.

Det strømprodusentene (staten) taper i kroner og øre på Norgespris til «mannen i gata» tar de igjen, og vel så det, på bakeren i Kristiansand som leker stol-leken, eller våre grannar på andre siden av kjølen.

Jeg tipper det ut på vinteren kommer opp en diskusjon om hvor egoistiske Nordmenn er fra våre danske og svenske naboer.

Og det vil passe svært dårlig når diskusjonen om fornyelse/skroting av kraftkablene til Danmark kommer opp.

Det kan fort gjøre det umulig for Norge å skrote de.

Jeg frykter at Norgespris er det man i sjakken kaller en giftig bonde. Man tror at den er gratis, men det viser seg at det trekket vil komme tilbake og bite deg i ræva.

Vi får se, men har Støre og Stoltenberg fått stemmer pga Norgespris og konsekvensene er at kraftkablene til Danmark fornyes, så er det jo meget dyktig utført.

Oppsummert så er Norgespris kapitalisme på sitt beste, statskapitalisme.

3 Likes

Poenget er at prisen ikke er “riktig” når den er basert på å kompensere for et dysfunksjonelt Europeisk marked som vi ikke trenger være en del av.

Det er vel staten som tar kostnaden, altså vi får det igjen som skatt

Det er vel egentlig sånn at vi har betalt ekstra skatt i tre år nå, også innfører Ap skattelette via strømregningen. Før krigen i Ukraina fikk du fastpris på 35 øre.

Forbruket til husholdningene er ikke veldig prissensitivt. Forskjellen mellom 2023 og 2024 er knapt merkbar, men jeg vil tro snittprisen på disse to årene var ganske forskjellig.

Joda, det kom en lite dipp i 2022 pga svært høye strømpriser. Jeg bidro også, for jeg skaffet meg varmepumpe og kuttet 10.000kwt. Det er ikke som om jeg vil slutte å bruke den pga norgespris…

3 Likes

Incentivene var jo på trynet i utgangspunktet.

• Argumentasjonen var å få forbruket over når belastningen var lav i nettet.

Dette virket jo mot sin hensikt. Alle med elbilladere endte jo opp med å lade på samme tid. Noe som igjen førte til ekstreme topper. Dette ga jo igjen lokale utfordringer for dem som ville montere ladere etter alle naboene hadde montert. Mangel på kapasitet.

Legg til alle som prøvde å flytte matlaging og klesvask til samme tidpunktene pga. strømpriser og problemet var jo enda større.

Man fikk jo ett meget godt bevis på at hele opplegget er ett oppkonstruert problem den dagen en person la inn feil pris i systemet…
Husker ikke helt hvilket land det var i men lurer på om det var Finland eller ett av østblokklandene…

Pga. en TASTEFEIL!! ble prisene i hele sytemet helt fucka dagen etterpå. Selv om feilen ble oppdaget, var tiden passert et klokkeslett, derfor ble det gjeldende dagen etterpå.

Det hadde INGENTING å gjøre med faktisk kapasitet eller etterspørsel i nettet. Kun en tastefeil!!

3 Likes

Men vi er en del av det, så da er det auksjonspris som er riktig pris i det systemet vi har i dag (og igjen: strøm kan sendes ut av landet i form av produkter og tjenester, kabler trenges ikke). Det er garantert ikke gratis å klippe kabler (bryte inngåtte avtaler). Og det er neppe gratis å nekte å samarbeide med sine naboer (bygge nye kabler).

Vi har det godt i dette landet. Tipper vi har det bra om 4 år også.

3 Likes

Helt klart, i de fleste tilfeller optimeres ressurser best om man ikke tukler for mye med skatt og subvensjoner

Skal man definere det som kostnad eller som redusering av den ekstrainntekten staten har fått av sin egen strømeksport?
Begrepet “skatt” passer egentlig best på de strømprisene staten har ordnet seg…

1 Like

Jeg er forsåvidt enig, men som jeg skrev over, husholdningene er ikke spesielt prissensitive. Grafen jeg postet over viser at selv om prisen økte 2x, så ble forbruket bare redusert noen få prosent.

1 Like

Ja samme som bensin/olje. Det ville vært nesten gratis om vi ikke solgte det til utlandet

4 Likes

Det Norske folk og industri har tjent godt på den strømpolitikk/pris vi hadde før vi la ut de siste par kabler.

1 Like

På nasjonalt nivå har vel dette fungert selv om det har oppstått enkelte lokale utfordringer.

Virker som om personlig bosted påvirker hvor bra man synes det er at staten får høyest mulig inntekt på strøm…
Hadde det vært like akseptabelt om bensin kostet 10 ganger mer i Sør-Norge enn i Nord-Norge?