Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Det er stortingsvalg 8. september 2025

Strålende argument :relaxed:

Forventer du virkelig at jeg skal argumentere for at Gaute lyger mindre enn Donald Trump? Heh…

3 Likes

Jeg skrev bare min oppfatning. Jeg synes Gaute er AP´s største svadagenerator. Har ingen respekt for han. For å vise at det ikke er basert på politisk ståsted trakk jeg fram Giske som hederlig. Du må gjerne ha en annen oppfatning.

3 Likes

Det er forskjell på svada kontra å skulle være Trumps overmann. Såpass burde være åpenbart.

3 Likes

Skatteetaten.

Bare å starte å søke jobb og lære seg sveitsertysk. Jeg så på ingeniørstillinger og dokumentasjon måtte skrives på tysk…

2 Likes

“Høyre var vertfall ærlige” - Leder for SP…

Hvor stor splid har man i Norsk politikk om dagen, er jo utrolig lite enighet om veivalg…

Ser man det som skrives om statsbudsjettet er det klart at de som har stemt AP i dette valget har blitt rundlurt.

3 Likes

Er vel en betydelig grad av spill for galleriet. Som en del av et forhandlingsutspill. Et forventet resultat av at AP kjører regjeringsløpet på egenhånd. Ingen som har noe å tjene på å kommunisere enighet på dette tidspunktet.

.

3 Likes

Da sitter du med hele oversikten du da? Kanskje du har kål på veien videre også?

Hvis du klapper deg på skulderen for generaliserte innlegg så må du bare det. Ikke uvanlig det.

SP og AP har sittet i rød-grønn koalisjon i årevis, at det er så kraftig uenighet rundt statsbudsjett samtidig som SP gikk ut av tidligere rødgrønn regjering krever alt annet enn generalisert tankegang.

At det uttales at AP vil forhandle med Høyre bærer det nok litt pokerfjes av, men om det er tilfellet så skal man se at norske politikere har gitt fra seg makten her til lands innen to perioder. Vil man det?

Politikere har stort sett hatt grei tillit fra folket tidligere, hvordan ser det ut nå? Fortsatt spill for galleriet? Hva tror du AP velgere tenker om at AP muligens lener over på andre siden, og hvilke følger tror man det får?`

Akk ja, mange nordmenn vil inn i EU fordi det er enkelt - med tankerekken “handler vare til 10000kr, men klager over frakten til 100kr”

Nordmenn er i ferd med å glemme hva de egentlig kommer fra, de feite svettkinna rikingene.

3 Likes

Håper de føler formueskatten som drar inn 40 mrd årlig er verdt de hundrevis av milliardene som allerede har gått tapt til utlandet og som bare vil øke fremover. Det blir virkelig vanlige folk sin tur til å finansiere fellesskapet fremover - banesåret for norsk eierskap dette valget/regjeringen.

11 Likes

Maskefall fra AP etter at valgseieren var sikret. Utrolig hvor lett man lar seg forføre under valgkamp, gang etter gang!

1 Like

AP lener seg muligens over på andre siden på basis av et taktisk utspill fra SP? Stemmer ikke på AP bare så det er sagt, men opposisjonen har en eneste oppgave dagen hvor statsbudsjettet blir offentliggjort; full fokus på det halvtomme glasset. Av parti-taktiske grunner. Især partiene som AP er avhengig av for å få gjennom budsjettet. Som i dette tilfellet ikke er en del av et regjeringsprosjekt.

2 Likes

Jau, du har forøvrig rett i det…

Pleier ikke å la meg selv bli forbannet av politikk, fordi det er politikk, men dette valget syns jeg er vanskelig å svelge. Politikken i Norge har stort sett vært lik nokså lenge siden den ligger stort sett ligger i ryggmargen på alle nordmenn. Tilltrekkelsen mot globalisering rundt politikk har jeg ikke sansen for.

Næring burde være global og tilrettelagt, norsk politikk burde være for norge…

3 Likes

Artikkelen her tar opp ett tema med statsbudsjettet som kanskje berører flere.

Formuesskatt basert på markedspris av boliger kan gi ganske solide økninger i betalbar skatt. Kan nok være mange som får sine boligverdier oppjustert fra betydelig om man har en eiendom med god beliggenhet og øker verdien fra f eks 10 mill til 20 mill og du allerede er i formuesposisjon øker formuesskatten i følge mitt enkle regnestykke fra 25.000 kroner til 95.000 kroner (kickeren i regnestykket er jo at man bare får en verdireduksjon på 30 % av verdi over 10 mill, så verdien fra 10 til 20 gir dermed 7 mill i økt formuesverdi).
Så enda en skatt som skal betales uavhengig av likviditet, og legg merke til at fritidsboliger også vil få en tilsvarende modell for beregning av markedsverdi og at mange kommuner har eiendomsskatten koblet til formuesverdien på boliger.

NB Jeg har nå justert regnestykket til å bruke 1,0 % i formuesskatt, men over 21,5 mill er det i 1,1 % skattesats og da blir økningen fra 27.500,- til 104.500,-. Rettet opp enda en gang.

3 Likes

Det er bra sosialisme. Jag rike drittsekker ut og importer røde kamerater inn. Det funket i Venezuela. Der er alle like og lykkelige.

2 Likes

Hvor får du 1,75 fra?

Det er sånn jeg har forstått denne tabellen, med gamle satser i venstre kolonne, nye i midtre og endringen i høyre kolonne. Korriger gjerne om det er feil, så oppdaterer jeg.

Nå forsvant vel mye av regnestykket for arvingen:

Edit:
Men Trygve Slagsvold Vedum trenger fortsatt ikke betale formuesskatt:

Neida, de har bare flyttet pengene fra kommune til stat. Fortsatt 1,1. Ellers bare økning i innslagspunktet.

Edit: Synes det var mye halloj om et kjedelig statsbudsjett. Når alle er misfornøyde, så må jo AP ha truffet blink.

1 Like

Snacks:

2 Likes

Ikke bare AUF Gaute som er notorisk løgner. Han følger bare sporet til moderpartiet.

5 Likes