Dette er ikke småtteri.
Støre lovet gratis ferge på kamera, i avis, svart på hvitt. Nå skroter regjeringen ordningen i statsbudsjettet.
Et løfte rett i søpla etter valget.
Både Støre og Vestre beklager, men det holder neppe. Dette kan få alvorlig etterspill.
Opposisjonen kan kalle dem inn til høring i Stortinget og de kan møte mistillit hvis saken vokser.
De kan i teorien snus til å snu og legge pengene tilbake på plass i budsjettforhandlingene, men da må presset bli stort nok.
Når velgerne mister tilliten hjelper det ikke med et «beklager».
Løfter betyr noe. Også etter valgdagen.
Er det lov å be om et snev av realisme? Hvorfor skulle partiene som har pekt på AP ønske å stille mistillit slik at høyrefløyen ender opp med å styre landet?
Tåkefyrsten og co kjører et skitten spill. Snart er Jens ferdig og finner seg den jobben han faktisk vil ha.
Well done AP.
Vinner valget på løgner, Jens effekten og Erna som absolutt skulle ha statsminister posten som en bortskjemt drittunge.
Norsk politikk er helt hjernedødt.
Det er lite realistisk at partiene som holder hånden over Ap faktisk vil stille mistillit nå. De vet at det kan åpne døren for Høyre eller Frp, men poenget er at mistillit ikke er det eneste etterspillet.
Opposisjonen kan kalle inn Støre og Vestre til høring i Stortinget. Presse dem i budsjettforhandlingene til å reversere kuttet og bruke saken politisk for å svekke Ap sin troverdighet fram mot neste valg.
Så nei da de blir neppe kastet, men de kan bli hardt presset.
Og i politikk handler mye om tillit og når den ryker henger alt i en tynn tråd.
Når man presterer å vende tommelen ned for det helt åpenbare poenget…
Fascinerende…
Høyrefløyen vil jo ikke få noe varig flertall, så mistillit vil kunne medføre at Jonas går av i skam og AP velger en ny statsminister kandidat som får flertall.
Ellers så vil jo også et misstillitsvotum i stortinget tvinge støttepartiene som gjerne vil ha gratis ferge etc til å støtte løgneren Jonas G S og vi får dermed dokumentert at de aksepterer løgn fra en statsminister.
Her burde FrP, H og V kjøre på. Dette var jo planlagte kutt før valget fra AP sin side, helt uakseptabelt.
Jeg fatter ikke hvordan dotten Vestre har kommet så høyt opp i partiet, er det noen som kan forklare det?
Det må jo være temmelig svakt i rekkene til Ap når han gjør kometkarriere. Ta Høyre som et eksempel, de har jo en line-up som er fantastisk.
Edit: bilde av en dott (her eksemplifisert som navlelo):
(Måtte presisere så jeg ikke får PST på døra)
Heh, utrolig at de fikk for Erna med tanke på de som kommer bak.
Skape politisk kaos er ikke akkurat en vinnerformel og det vet partiene inderlig godt. Man må forventes å kunne vise til et troverdig styringsalternativ.
Støre lover gratis ferge PÅ kamera, I valgkampen og så svarer han «det ble feil» når budsjettet viser noe helt annet. Det er ikke et glipp. Det er politikkens versjon av «take the money and run».
Å beklage i etterkant blir patetisk når det opprinnelige løftet var ment å kjøpe tillit. Det handler om ansvarsløshet. Lovnader for stemmer og endringer for regnskap. Hvem tror at dette er en utilsiktet feil fremfor kalkulert taktikk? INGEN!! Og til dem som sier «ikke skap kaos» Det er ikke et valg mellom himmel eller helvete. Det er et valg mellom å la et parti komme unna med systematisk tillitsbrudd eller å kreve konsekvens. Å tie er å godta at ord ikke betyr noe lenger.
Hvis et parti vil ha respekt må de tjene det. Ikke med en apologetisk unnskyldning, men med konkrete handlinger. Reverser kuttene i budsjettet, hold høring, still ansvarlige til ansvar eller gå. For troverdighet bygges ikke med tomme fraser, men med ryggrad.
100% enig. Men det er naivt å tro at mistillit er et egnet virkemiddel når det ikke finnes et styringsalternativ. Da må man heller håpe at velgerne husker om 4 år. At det skaper økt politikerforakt er fullstendig på det rene.
Det kan høres fornuftig ut. På papiret.
Men “vent fire år” er politikernes yndlingsformel for å slippe unna konsekvenser.
Hvis mistillit aldri er “egnet” så betyr det i praksis at regjeringen kan love hva som helst, bryte alt og bare håpe folk glemmer før neste valg. Det er ikke demokrati. Det er forvaltet likegyldighet.
Et “styringsalternativ” må ikke være et ferdig regjeringskabinet med fane og logo. Det kan være et krav om anstendighet. Et signal om at tillit faktisk betyr noe.
Hvis man ikke tør å reagere når løfter brytes så åpenlyst da er det ikke velgerne som blir naive. Da er det politikerne som blir arrogante.
Ine blir ny leder i Høyre.
Flink dame men jeg tror hun er for vag. Blir som med Erna - hva vil de egentlig?
Jeg tror Ola Svenneby ville vært mye bedre. Han er ung men det er 4 år til valget.
Blir det regjeringskrise blir det uansett Sylvi som blir Statsminister.
Ine er en Guri Melby 2.0, samme personlighet og opptatt av de samme tingene.
Fortell meg hvorfor Høyre trenger en bli en kopi Venstre, om jeg ikke husker feil så gjorde Guri Melby det enda dårligere relativt sett enn Erna Solberg.
Skjønner hva du mener. Så politisk kvarter med Ine i dag. Kan ikke se hva nytt hun kan komme med. Tror hun vil ligne på Erna slik hun var før Sindre-skandalene. Dvs stødig men ikke noe mer.
Ola Svenneby har en misjon med Høyre. Han tør å tenke nytt og jeg tror han ville få mye mer medvind i media enn Erna/Ine som jeg frykter fortsatt ser opp til Angela Merkel.
Folket vil se på Ine som en Erna2 og håpe at hun gir seg fortest mulig for å gi plass til :
Svenneby er en lettvekter som har mye å lære før han nærmer seg Ine sitt nivå.
Men Ine er kanskje litt for lite populistisk for dere…?
Hvis du med lite populistisk mener «grå mus» så, ja.
Jeg frykter at Høyre med Ine blir et grått og kjedelig «mellomparti» på 8-12%.
Svenneby derimot kan skape nytt engasjement, så hvis det er populisme er det bra.
Jeg tror de som tjener mest på Ine som leder er Frp.
Ja, vi lever i en tid der kunnskap og erfaring blir stadig mindre verdt.
Å være seriøs blir likestilt med å være kjedelig.
Hvor langt dette kan gå, ser vi i dagens USA… Heldigvis er vi ikke i nærheten av slike forhold i Norge enda, men vi ser tendensen til hva velgere legger vekt på…
Ikke?
Hva med løgnene til Arbeiderpartiet?
Ikke bedre i UK heller: