Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

Excactly!!

Rene krimen dette

:wink:

Som jeg sa tidlig. Dette kan bli en god film om de rette folkene har lyst til det :slight_smile:

Edit: Tipper det kommer en brennpunkt om ikke så lenge. Noe annet vil faktisk overraske meg

JEg så det etterpå! ingen fare, den forblir åpen for alle!

Drit i sånne folk! synes du bidrar bra! hadde vært gøy å fått deg på innside laget!

Ekstra kjipt for Aas må det være all medieomtalen av ham. Omtrent Norges mest mediesky mann på forsiden av alle aviser i dagesvis.

Jeg har ikke fulgt denne saken. Så her er et spørsmål.

Hvordan hadde han så mye penger i utgangspunktet?
Kun på børs, eller «eide» han et kraftselskap av noe slag?

Begynte å trade med EK på ca 500 000,-

1 Like

i følge Peter warren startet han med 250k 2003 eller noe sånt

1 Like

Hallelujah

han jobbet først innenfor kraftbransjen, så begynte han å trade seg opp på egenhånd med en liten startkapital

etterpåklok og vemmelig her men…

Hadde jeg hatt 1 milliard,eller to…så hadde ikke jeg hatt pengene i noe annet enn Norske statsobligasjoner!

:norway:

3 Likes

Hadde du greid å tjent din første milliard kan det nok hende selvtilliten hadde kommet opp på et nivå hvor du var overbevist om at du skulle klare å tjene en til. Du vet, den første milliarden er den vanskeligste :sunglasses:

5 Likes

Durasjon, nå? Høres helt vilt ut.

1 Like

ja det er så sant,-som en smart man sa…

“Suksess kan være farlig,det får dyktige folk til å tro at de er immun mot å gjøre feil.”

:thinking:

2 Likes

Oh, flash forward til år 2033. Leser om Nocturne i DN… «han begynte med 1 Bitcoin i 2018…» :smile:

@cagey2 - hvorfor ble han ikke margin callet før tapet ble større enn det han hadde til rådighet? Nasdaq bør prate med Bitmex.

2 Likes

Fordi posisjonen var for stor…:smiley:

1 Like

Prøver å finne ut hvor stor leverage han hadde.
Du mener det ikke var nok kjøpere i markedet til å dekke posisjonen?

Det er korrekt, det ser jo ut som han økte spreaden når han prøvde å kutte ned. Og når Nasdaq skulle likvidere så gikk de til 6 av de største aktørene som de har en avtale med når ting som dette skjer.

3 Likes

Bra tråd jeg startet? :v:

Ja, slippage kalles det. I dette tilfellet gjennom en mer manuell prosess enn hos Bitmex. Men også hos Bitmex går likvideringer i minus noen ganger. Da har de først en auto deleveraging process og så tas det av fondet deres og den som blir likvidert merker det ikke.

2 Likes

2700mw på q1-19 i Norden er ca 10ganger daglig omsetning av den kontrakten. Ikke så lett å snike det ut i markedet på en formiddag uten at noen merker det. Og så kommer de mindre likvide delene av posisjonen i tillegg.

1500mw på tysk q4 og q1 kunne han nok ha fått tak i på en dag siden det er et mye større marked, men ikke samtidig som co2 prisen gikk 3 euro for andre dag på rad.

1 Like