Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

Liten digresjon; det er mange ganger norske banker (de aller fleste) som har vært i samme situasjon som Aas. Det som skjer er at verdiene nulles ut slik at de kan starte opp på nytt. Hvorfor? Fordi samfunnet er tjent med å ha et finansielt marked over tid. De sørger for likviditet og vektst.

Jeg mener ikke å si at jeg har alle svarene, men det gjør vel strengt tatt ingen…

Det er et mer sannsynlig scenario.

Akkord;
En skyldner som er kommet i økonomiske vanskeligheter, kan gjennom en akkord oppnå visse lettelser av sin gjeldsbyrde, som gjør det mulig for ham å unngå konkurs eller annen tvangsavvikling av den virksomhet han driver. Akkorden kan gå ut på en betalingsutsettelse (et moratorium), en ettergivelse av en del av gjelden, og (vanligst) en kombinasjon av disse to former: skyldneren slipper f.eks. med å betale 50 % av gjelden (akkord-dividende), fordelt på fire terminer som forfaller med seks måneders mellomrom. En mer spesiell form er likvidasjons-akkorden: Fordringshaverne dekker seg så langt det er mulig ved å likvidere (realisere) skyldnerens bruttoformue (eller en avtalt del av denne, f.eks. forretningsformuen); for den del av gjelden som ikke blir betalt på denne måten, fritas skyldneren for ansvar.

mulig noen hundre mill kan komme på kontoen til Aas:

Hadde lett kjøpt den boken @anon80503862 :slight_smile:

Får han faktisk utbetalt? Trodde man trakk det mot evt fremtidige inntekter.

1 Like

Nettoprinsippet tilsier at de trekker fra tidligere inntekter mener jeg. Bare rett og rimelig egentlig.

SP klager dette inn mot finansministeren; regler er bare morro når det gagner en selv :wink:

1 Like

Men vil ikke disse pengene bare gå rett ut igjen til kreditorer/boet?

1 Like

Det er jo en ganske fair regel vil jeg mene, men det svir nok litt for Grimstad som sikkert allerede har brukt pengene med begge hender. :stuck_out_tongue:

1 Like

De gjør jo sikkert det, men sikkert ålreit å få redusert gjelden sin med ca. en kvart milliard. Vil tro det gjør det lettere å forhandle med kreditorene om en tilbakebetalingsplan hvis han kan unngå personlig konkurs. Personlig konkurs burde jo være absolutt siste utvei.

1 Like

Jo. Og det er bra for Einar Aas som da har mer penger i boet.

Tja, hvis han uansett går konkurs er det jo bare penger kanalisert rett fra offentlige midler og ut av landet. Men i utgangspunktet fair regel, helt enig i det.

Alltså, han er medeier i flere selskap som er aksjeselskap. Dette kan ikke kreditorene røre?

«Toppen Invest. Dette selskapet har en eierandel på 18 prosent i selskapet Viking Heat som arbeider med å redusere bruk av fossilt brennstoff ved å generere strøm fra blant annet lavtemperaturkilder. Toppen Invest har også investert i flere av klesbutikkene Høyer, blant annet Høyer i Grimstad, Arendal og på Sørlandssentret.»

Isåfall når ting har roet seg å han er ribba evt slått personlig konkurs vil han være oppe å gå igjen etterhvert, kanskje i kona eller barna sine navn.

Blir spennende å følge med!

Kreditoren kan ta over eierandel i AS, hvis han ikke greier å innfri sin gjeld.

1 Like

Alle aksjene hans går jo inn i boet, for å så eventuelt bli solgt.

Vet vi noe om eiendelene er skrevet over på andre?

Det kan sikkert noe andre svare bedre på enn meg, har ikke satt meg inn i saken annet en det jeg svarte angående eierandel i AS.

1 Like
4 Likes

En overraskende oppegående kommentar fra tabloidblekka!

3 Likes