Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

Kanskje de har begynt å lese innleggene våre?

Godt informerte spekulanter kan tenkes å ønske å ta motsatt posisjon for å senke en fiende

6 Likes

UFF…BLIR DÅRLIG BARE JEG LESER OM ALLT DETTE OPPSTYRET…:nauseated_face:

er det helt slutt nå,-er det 0,- igjen på konto etter oppgjøret?

det går ikke an tror jeg å forestille seg hva han går igjennom nå,-tror noen psykologi-timer trengs nå,og det veldig akutt!

ser frem til vi ser Aas blir intervjuet på Skavland…

:money_with_wings::hole::eyes::interrobang:

1 Like

Ser nok aldri Aas bli intervjuet på Skavlan. Eneste han selv har uttalt er vel pressemeldingen som kom ut første dagen, og det var vel for selv å kunne ta kontroll på situasjonen og hindre spekulasjoner.

Men han slår meg som en skikkelig ordentlig type. Sørger for at lokale tjenesteleverandører får betalt for tjenester de har levert, forholder seg meget ryddig til hele prosessen og er opptatt av å gjøre opp for seg. Dette kommer i tillegg til at han gladelig har betalt skatt i alle år og ikke har prøvd (Så vidt vi vet) å skjule midler i skatteparadis rundt omkring.

Blir ikke overasket om han til slutt lander på beina og er å finne på toppen av skattelistene igjen om ikke så alt for, alt for lenge. Unner han det i hvert fall!

15 Likes

Helt enig!

Aas sin opptreden og måten han har håndtert en helt ekstrem situasjon er ganske beundringsverdig. Vi får neppe noe intervju av Aas, han virker å ville være en privat person. Det skaper litt mystikk og spekulasjoner som i denne tråden. :slight_smile:

5 Likes

Dere spekulerer bra mye til at han tok kontroll over situasjonen :grin:

Kontroll over situasjonen ? Morsom eller ?:joy:

«I ettertid har advokatfirmaet Wikborg Rein tatt kontroll over Aas mange eiendommer, og han har selv fryst verdiene i alle eiendommene, skrev Dagens Næringsliv onsdag.»

Kanskje noen tror han har alternativer, noe han definitivt ikkje har, ettersom det ikke lenger finnes sikkerhet for tapene/ gjelden, så er jo dette noe som uansett ville blitt gjort av myndighetene, dvs namsmannen.
Tvangssalg vil skje, og da selges det gjerne langt under verdi som vil føles rettferdig, men hvem vet, det finnes jo en teoretisk mulighet for at Ås sitter igjen med penger etter salgene er gjort og kreditorene har tatt sitt, noe som er tvilsomt

2 Likes

Man går fra å ha kontroll på situasjonen til å bedrive skadekontroll. Er nok litt mer passende beskrivele tenker jeg :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det som skjer nå er at Nasdaq og Einar Aas sørger for at de er de ensartet partene og at de prøver på akkord uten bobestyrer.

Det fremstår som at det er Nasdaq som betaler ut alle andre kreditorer. Noe de gjør for å sikre arbeidsro. Nå kan man bruke den tiden man trenger for å få solgt aktivaene uten at det blir et vanlig konkurssalg. Noe som gjør at Einar Aas kan komme gjeldfri ut av prosessen, samtidig som Nasdaq får mere tilbakebetalt enn ved en konkurs.

6 Likes

Blir spennende når støvet har lagt seg, kommer han til rikdommen igjen ? Noe sier meg at om han kommer fra dette, så ser vi han ( eller han viser seg jo ikke ) som riking igjen

1 Like

Kommer snart en ny episode på luksusfellen

Oppside 700 millioner
Nedside 2 milliarder

Wtf?

1 Like

Kan prøve å forklare dette, nå handler ikke jeg opsjoner eller forwards men dette er logisk, jeg bruker samme tankegang som illustrert nedenfor før jeg handler aksjer.

Dette handler om sannsynlighet og risk/reward, som alltid henger tett sammen.

Du har en ukjent her som er sannsynligheten for de to utfallene, som vil gi oss fasiten på om Aas sitt bet har verdi, eller ikke. Vi kan nok også anta at Aas kun risikerer så mye av egen formue på “bets” som har veldig høy sannsynlighet for å gå i hans favør.

Nå vet vi at sannsynligheten for oppsiden er vesentlig større en nedsiden, nå har ikke jeg noe som helst kompetanse innen emne, men basert på uttalelser fra andre tradere så kan vi kanskje anta at sannsynligheten for oppsiden er 90/10. Vi kan hvert fall anta det i dette eksempelet, for enkelthetens skyld.

Aas er en erfaren trader så vil han kun ta veddemål han vet er profitable i lengden, noe dette veddemålet også burde være.

Om sannsynligheten er 90/10 for at han vil tjene 700m på det, og tape 2 mrd så vil det være et profitabelt veddemål, så vil forventet verdi være 420m, fra et statistisk standpunkt.

Aas ville neppe risikert hele formuen sin for et veddemål med 90/10. Så oddsen her er nok vridd enda mer i favør Aas.

Gitt 95% sannsynlighet for å havne på oppsiden og 5% på nedsiden gir en forventet verdi på 560m. Særdeles god risk/reward fra et statistisk standpunkt om man ikke tenker på at han risikerer hele formuen på det.

Å regne sannsynlighet på enkeltutfall er alltid interessant når du har fasit.

Problemet er at på denne typen veddemål så er vel ikke nedsiden begrenset. Om det var 0.1%, 1%, eller 5% sjanse for å gå konkurs er umulig å ha noen mening om - men det er 100% sjanse for at det skjedde :slight_smile:

Nedsiden kunne sikkert vært mer enn 2 milliarder også sånn teoretisk.

Uten å ha tilgang til hans datagrunnlag er det umulig å si noe om hva sannsynligheten for dette var.

Det er helt korrekt. Mitt innlegg var kun ment som en veldig enkel forklaring gitt at 700m på oppsiden og -2100m på nedsiden om det faktisk var fasiten, og hvorfor Aas ville gått inn på et veddemål med den fordelingen.

Han handlet spreader mellom norsk og tysk kraft, så nedsiden skal i teorien være begrenset. Det er veldig vanlig å handle spreader i både valuta, kraft, og f. eks olje med spreaden mellom WTI og Brent eller spreader mellom petroleumsprodukter som bensin og diesel som vi ser f. eks i Vistin Pharma.

1 Like

DN: Nasdaq betalte 1,5 mrd. for Aas-overtagelse

28 minutter siden · Kjetil Malkenes Hovland

Nasdaq betalte 160 millioner euro (drøye 1,5 milliarder kroner) til den aktøren som overtok krafthandler Einar Aas’ portefølje med all risiko, etter Aas’ feilslåtte krafthandel i forrige måned.

Det skriver Dagens Næringsliv, som viser til kilder med god innsikt i prosessen.

Det er fortsatt ikke kjent hvem som kjøpte Aas’ portefølje, som ble overtatt av Nasdaq da Aas ikke kunne stille tilstrekkelig sikkerhet for sine posisjoner etter å ha spekulert på forskjellen mellom tyske og nordiske kraftpriser.

Det ble holdt to auksjoner før porteføljen ble solgt, og Fortum, Statkraft og Uniper har bekreftet at de deltok men ikke nådde opp. Vattenfall vil fortsatt ikke si noe om selskapet deltok, skriver DN.

Det var den 11. september klokken 8.20 at oppgjørssentralen Nasdaq Clearing erklærte at Einar Aas var i mislighold.

Aas hadde veddet på at norske og tyske strømpriser skulle bli likere, men i stedet økte de med over fem euro per megawattime bare i løpet av 10. september, noe som ifølge Nasdaq er 17 ganger mer enn svingningene på en normal dag.

Høystbydende minus 1.5 milliarder kroner, noen lavere eller hva man skal si

Må jo være skrivefeil i artikkelen?