Når det gjelder fundamental analyse, analyse basert på hvordan ett selskap presterer eller hvordan man tror de vil prestere, ikke hvordan menneskers interesse der og da eller hva man tror psykologien er nå, er mer “stuerent” fordi om man definerer en aksje som billig og man er villig til å investere tid slik at mange flere blir overbevist og selskapet fortsetter å vokse, så kan alle tjene penger sammen på at selskapet vokser. I de beste scenarioer så sitter alle i ett selskap som vokser og får årlig betalt av selskapet pga prestasjonen deres.
Ifht TA så er det flere forhold man kan lese sterke eller svake signaler ut av, men det er avhengig av volum. Uten volum, ja da blir det yatzy. Hvorfor? Fordi enkeltmannsakrobatikk eller få personer kan gjøre handler som fører kursen både ene og andre veien. Man kan som påpekt over gjøre 1000 mennesker oppmerksomme på ett scenario om at kursen kan stige kortsiktig og man kan tjene raske kroner, på samme måte som i FA. Forskjellen er at man trenger ikke økonomisk støtte i ryggen i form av at selskapet presterer, men en kort periode hvor flere enn normalt tror på oppgang. For å da høre på vedkommende som presenterer ett slikt scenario, så er det viktig at det er volum som underbygger det, hvis ikke så får du gjerne ett tilfelle hvor kursen går kraftig opp for så å falle like fort tilbake. "Du kan gjerne si at du er morsom, men påstanden forsterkes betraktelig om du står på en scene foran 10000 mennesker og alle ler".