Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Når det gjelder fundamental analyse, analyse basert på hvordan ett selskap presterer eller hvordan man tror de vil prestere, ikke hvordan menneskers interesse der og da eller hva man tror psykologien er nå, er mer “stuerent” fordi om man definerer en aksje som billig og man er villig til å investere tid slik at mange flere blir overbevist og selskapet fortsetter å vokse, så kan alle tjene penger sammen på at selskapet vokser. I de beste scenarioer så sitter alle i ett selskap som vokser og får årlig betalt av selskapet pga prestasjonen deres.

Ifht TA så er det flere forhold man kan lese sterke eller svake signaler ut av, men det er avhengig av volum. Uten volum, ja da blir det yatzy. Hvorfor? Fordi enkeltmannsakrobatikk eller få personer kan gjøre handler som fører kursen både ene og andre veien. Man kan som påpekt over gjøre 1000 mennesker oppmerksomme på ett scenario om at kursen kan stige kortsiktig og man kan tjene raske kroner, på samme måte som i FA. Forskjellen er at man trenger ikke økonomisk støtte i ryggen i form av at selskapet presterer, men en kort periode hvor flere enn normalt tror på oppgang. For å da høre på vedkommende som presenterer ett slikt scenario, så er det viktig at det er volum som underbygger det, hvis ikke så får du gjerne ett tilfelle hvor kursen går kraftig opp for så å falle like fort tilbake. "Du kan gjerne si at du er morsom, men påstanden forsterkes betraktelig om du står på en scene foran 10000 mennesker og alle ler".

I andre tråder så fastslår folk en rekke ting angående hvor bra selskap står fundamentalt og hvor feilpriset og billig selskapet er uten begrunnelse, eller logikk. Det er normalt helt greit, mens man møter masse motbør når man påpeker forhold som fundamentalt tilsier at selskapet er fornuftig eller dyrt priset.

I praksis er det nok mer stuerent å være positiv og spå oppgang i de fleste aksjer og snakke om langsiktighet, og man møter mer motbør hvis man er avvisende eller negativ til aksjer eller snakker om at man er kortsiktig. Uansett om man kaller det teknisk eller fundamental analyse. Dette er ikke unikt for funcom men gjelder svært mange aksjer, spesielt de som ikke prises ut fra historisk inntjening (dvs biotek, vekstaksjer, hypede aksjer, osv).

Når folk klager på “strektegnere” og “manipulasjon” så kunne de like gjerne klagd på alle andre som åpenbart skifter mening og argumenterer ut fra posisjon, eller er åpenbart kortsiktige i sine posisjoner. Det er mange som er ekstremt positive når de har lastet opp, og holder kjeft eller er negative når de har solgt. Snakker da ikke spesifikt om Funcom, men det gjelder den aksjen også selvsagt.

For å være mer konkret på funcom, så var det å påpeke at conan unconquered så ut som en flopp, gjette på at det ville være en flopp, og konkludere med at det ble en flopp, lite populært. Det var basert på fundamentale forhold, og ikke noe teknisk analyse. Det “stuerene” var å være ubetinget positiv så folk kunne hausse før lansering.

Så jeg er ikke enig i at det er stuerent med fundamental analyse. Ser man på Glein og andre i pcib eksempelvis så ser man generelt at når man blander seg inn i en aksje og utgangspunktet er å stille spørsmål ved historien om storsuksessen som “må” komme, så møter man generelt mye motbør.

Mange er investert, og tungt investert, i enkeltaksjer. Når noen da kommer og sier at man har tatt en feil beslutning, aksjen er overpriset og kursen skal ned, så er det ikke unaturlig at man kommer i forsvarsposisjon og blir sur. Uansett om begrunnelsen for negativiteten er basert på strektegning eller fundamentale forhold.

5 Likes

Selvfølgelig kan det være uhemmet haussing i forkant av lanseringer uten rot i virkeligheten, og det må man klare å se bort fra, og det er synd om noen tror på det. I Funcom så fines det ikke uhemmet haussing lengre, og det er jo bare bra.

Har du lest hegnar?! :see_no_evil:

3 Likes

Sorry, her inne!

Hva er vitsen med TA i denne aksjen når aktørene selv lager strekene egentlig? Er jo bare å tegne som man vil. Blir selvoppfyllende :joy:

http://cqz.eu/2018-12-11__DN_25__Ekspertenes-nyttårsraketter

Forskningssjefen hadde troen på Element, B2Holding , Rec og Photocure ved nyttår.
Fundamentale nyheter har ikke mye hjelp for tiden i aksjer og en forskningssjef som driver med teknisk analyse med skivebom for sine nyttårsraketter. Er det da kun flaks som står igjen? :see_no_evil::see_no_evil:

2 Likes

Golden Ocean Group (GOGL) Kurs 53.95, 31. jul 2019
Golden Ocean Group har brutt opp gjennom taket i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Dette indikerer i første omgang svakere falltakt, eller innledningen av en mer horisontal utvikling. Aksjen ga kjøpssignal fra en dobbel-bunn-formasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 53.02 kroner. Videre oppgang til 66.54 kroner eller mer er signalisert. Aksjen tester støtten ved cirka 53.00 kroner. Dette kan gi en reaksjon opp, mens et brudd ned gjennom 53.00 kroner vil utløse et salgssignal. Volumbalansen er negativ og svekker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling: Kjøp

06.08.2019 https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/08/Advarer-mot-kursfall-anbefaler-salg-av-aksjer
:joy::joy::see_no_evil::see_no_evil:

Investtech har som regel 3-6 mnd horisont på sine mellomlang sikt analyser, så nedsvingen nå er vel sikkert å anse som svinging

Joda, men disse skiller kun noen få dager. Begger er anbefaliger på mellomlang sikt :slight_smile:

Aksjen ga kjøpssignal fra en dobbel-bunn-formasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 53.02 kroner. Videre oppgang til 66.54 kroner eller mer er signalisert. Aksjen tester støtten ved cirka 53.00 kroner. Dette kan gi en reaksjon opp, mens et brudd ned gjennom 53.00 kroner vil utløse et salgssignal. Volumbalansen er negativ og svekker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling: Kjøp

• Golden Ocean Group ligger i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har solgt til stadig lavere kurser for å komme seg ut av aksjen, og indikerer en negativ utvikling for bedriften, skriver Investtech.

Derfor det er lurt å bruke både fundamental analyse og teknisk analyse. Baltic dry har steget mye de siste månedene, noe som ikke er reflektert i gogl-kursen. Så jeg tror kjøpsanbefalingen av investech for rett. Selv om investtech nå har “helgardert” seg. De for “rett” uansett om kursen går opp eller ned.

Jaha, ja de endrer retning fort ser jeg, men det er vel bare bygd på algoritmer så det må vel tas med en klype salt :slight_smile:

Hehe, det er kun algoritmer ja. Nja skal ikke taes med en klype salt sånn uten videre. Det er et bra verktøy å ha i tillegg til sine egne analyser, men de endrer fort mening ja :wink:

1 Like

:smile::smile:

2 Likes

Er teknisk analyse verd noenting? Jepp definetivt, men jeez det tar tid å bruke riktig, tok meg ca 1,5 år med prøving og 80% feiling, begynte med å kjøpe trader abo hos investtech og tenkte dette blir lett, men ei, det fungerte overhodet ikke :rofl:

Men føler nå at jeg har fått ganske bra kontroll, og jeg har funnet min egen metode / strategi å trade på med vha tradingview og en del pinescripting av egne indikatorer , også takk til TA folket her på forumet for å nevne noen : @Nocturne, @anon80503862, @Christian , @rosk82, @vcp, @hocki, @bullishproof, @savepig (sikkert flere jeg ikke kom på også) , har lært ekstremt mye :slight_smile: .

Jeg kan ikke noe fundamentalt (untatt kanskje litt i funcom og nano da det er umulig å unngå her på TI :roll_eyes: ) så trust me, det er fullt mulig å tjene penger på ren TA.

Siden ca starten av juni, der jeg mener jeg så lyset, har jeg tatt 36 trades med 3 tap, det er ca 91% wins. Når det er sagt så tror jeg kanskje det ikke kommer til å være så bra hele tiden, men det lover iallefall bra foreløpig da markedet har vært ganske ustabilt siden 1 august. Så gjenstår å ser hvordan dette går fremover, spesielt i en evt større nedtur i markedet ala resesjon.

Når det er sagt så går vel alt til helvete etter denne posten!

12 Likes

Tidenes jinx!

33-3 i win/lose er jo helt ekstremt. (Men nå er det kanskje like viktig å vite totalbeløp win/lose da. :p)

En stor feil vil jo være å hele tiden kneppe positive trades av alt for tidlig, og la tapene gå alt for lenge.

4 Likes

Blir bare mer og mer positiv til TA. Investtech har hatt bemerkelsesverdig mye rett i det siste. Det er vanvittig mye som kan skjule seg i et regnskap. F.eks regnskapene i Prosafe viste en stor egenkapital på over 40 kroner pr aksje i lang tid. Men TA har jo skrekket salg lenge. Så plutselig mener prosafe at egenkapitalen er 3,1 milliarder mindre i går. :joy::joy::joy::joy::joy:

2 Likes

Hehe, her har du et nesten komisk eksempel på at TA funker, Net Gaming kommer seg aldri over MA50 :rofl:

Synes egentlig denne tråden er dustete :smiley:

Selvfølgelig fungerer TA. Tror det er bevist nok ganger av flere her inne - mine trades i dag:

BGBIO: +4.4% (lukket)
Funcom: +3.80% (enda åpen)

… men som @Shadmar sier - det er lett å lære basics men tidkrevende å finne en strategi som fungerer. Som han, så prøvet og feilet jeg vel i ca. 1-1.5 år før det løsnet. Man må bare ikke gi opp.

2 Likes

… Beviser ikke en damn shit. :smiley:

Enig i konklusjonen da :wink:

1 Like