Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Black and white

Men for all del, jeg følger teknikerne tett, og handler i blant, på deres anbefalinger.

Ikke fordi de har rett, men fordi de har en troende skare.

Men hvis X tydes som et «kjøpssignal» av «alle», og begynner å kjøpe aksjen samtidig som deg. Tror du aksjen kommer til å gå opp eller ned?

Rsi er et supereksempel på nettopp det :+1:

Omsetning rundt tidligere nivåer er flott for å se hvordan snittene til de andre aksjonærene ligger. Mange får lyst til å selge når de kommer i pluss etter lange turer under nivået de kjøpte og det kan ofte danne motstander i chartet. Det er mange sånne sammenhenger som vises i TA, selv om man kanskje sier det på en annen måte i analysene, eller det bare vises med en strek. Nyttig synes jeg, men det kan ikke forutsi uforutsette hendelser. Handler man i det korte bildet skjer uforutsette hendelser sjeldnere enn om man sitter over lengre tid, og da kan TA være verdifullt. I det lange løp synes jeg det blir for risky å bare stole på TA. Da må fundamentalanalyse inn, spesielt i høy-risk selskaper som Biotech, vekstselskaper osv.

Jeg bare registrerer at TA har lite prediktiv kraft. At man kan finne ut at det er gunstig å investere i aksjer som ligger i en positiv trendkanal, når man ser på store utvalg, kan jeg forstå, men å bruke dette på en enkeltaksje, det blir på nivå med et myntkast.

Niks. Myntkast = 50/50.

3 Likes

Ja, det tror jeg de fleste involverte er klar over.

Tydeligvis ikke du som sammenligner TA med mynkast :wink: Men dette hører ikke hjemme i denne tråden.

3 Likes

Kanskje jeg var litt snill med TA…

Når det gjelder myntkast og TA så bør hypotesen din kunne testes, og regnes på. Det er jo hva bl.a. investtech holder på med.
Så vil man i ettertid kunne si noe om hvor stor prediktiv verdi TA viste seg å ha. Dette vil man da i neste runde bruke til å anta noe om fremtiden. Problemet er å vite hvilke parametre som skal med. Makrobildet er nok en av dem.

Jeg mener den enkle blå grafen jeg viste i går, med røde sirkler, er interessant, fordi den sier noe om mønstre fra de siste 2 mnd. Men den må suppleres med data om ulike hendelser, slik som bl.a. Q2-rapport 26 aug.

1 Like

Les hva jeg skriver da. Store utvalg viser at positiv trendkanal gir litt bedre sjanse for bedre avkastning enn indeks. Det er jeg klar over. Jeg tar de på ordet at de har gjort skikkelig arbeid og ikke drevet med datamining.

Hverken eller og både og og…

Om du ser på den som en attractor, så forstår jeg at du er enig med meg i at den representerer både motstand og støtte.
Om den er en attractor, og vi har svingt over den siste uken, og nå krysset ned, så passer det vel ganske bra med at vi nå skulle teste 47, som vi har diskutert tidligere.

Beskrivende for TA…

1 Like

TA = påskudd for å bedrive kursmanipulasjon, da det liksom er «godkjent» bare man holder seg nogenlunde innenfor rammene av de tekniske grafene.

1 Like

Hvorfor ikke være litt åpen?
Ting som du ikke har peiling på kan fungere selv om du ikke har troen på det

2 Likes

Jeg er skeptisk, men jeg er åpen for at det kan fungere på store utvalg over større tidsperioder, men at det kan fungere på en spesifikk aksje fra dag til dag/uke til uke, det tror jeg ikke på.

1 Like

Hvis man statistisk har vist at TA fungerer ved å gi forhøyet treffprosent på store utvalg over større tidsperioder, så vil jo det samme gjelde for en spesifikk aksje så lenge den har samme karakteristika som aksjene i det store utvalget. Det er bare vanskeligere å se/oppleve effekten fordi resultatet i hvert enkelttilfelle likevel kan bli feil.

1 Like

Hvor mange av de flinkeste investorene sier at TA er verdiløst?