Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

At denne tråden fortsatt pulserer og diskusjonen til om TA er verd noe, er like forståelig som flat earths society fortsatt pulserer.

3 Likes

Og du synes ikke da det er det minste moralsk betenkelig at du som en selverklært veteran og suksesshistorie sitter og kjefter på folk som påpeker risiko i de aksjene du er long i og kanskje er med på å påvirke nybegynnere så de går på alvorlige smeller.

Det gir aldri noen verdi å påpeke at en aksje er i etablert nedtrend fordi “TA har ingen verdi”?

Jeg nekter å tro at du mener dette, rett og slett klarer ikke å ta denne retorikken din alvorlig.

Håper jeg ikke oppfattes som “kjefter”.
Det viktigste man må skjønne på børs er at ingen har fasit eller krystallkule, heller ikke de som sverger til TA.

Edit:
Til Aksjesnila - du har helt rett i at de fleste er sin egen største fiende. Særlig de som trader.

2 Likes

Men du forsket ikke på meg, som er den faktoren som er mest avgjørende for hvilken investeringsfilosofi jeg burde benytte :grinning:

1 Like

Minervini klarer ofte 3 sifret (ifølge seg selv), men verdt å merke seg at han har brukt gearing i år for å få de prosentene på egenkapitalen. Han er jo med i en konkurranse med start-kapital 1 mill USD ( United States Investing Championship 2021). Tipper han har gearet opp til sitt standard volum og handlet på samme måte som hvis han ikke deltok i konkurransen. At han har brukt belåning i år er noe som kommer fra ham selv.

En smule bombastisk ihvertfall.

For chartgjengen blir det veldig rart å se at TA avfeies som verdiløst når en glad amatør som meg kan påpeke 34 som et relevant nivå i DSRT på søndagskvelden, 3-dagersregelen. Ikke fordi man har noen spåkule og VET hva som kommer til å skje, men fordi det er mulige scenarioer som ville være ekstremt typiske.

Da kan man på forhånd gjøre seg opp tanker om at man kan fylle på om den treffer det nivået, eller ihvertfall ikke panikkselge.

Man er alltid sin egen verste fiende er jeg helt enig i, og man må prøve å finne metoder og verktøy for å motvirke dette.

Jeg bruker både FA og TA, det er to verktøy som går sammen i min egen strategi , som hele tiden utvikler seg

Den “tredagersregelen” funker forøvrig like bra oppover. Kurs beveger seg ofte i “momentum-bursts” sant.

4 Likes

Folk må finne den stilen som passer hver og en.

Men å sitte bastant å påstå at det ene eller andre ikke fungere basert på sine egne erfaringer blir for dumt. Når det finnes utallige eksempler på det motsatte.

Personlig tror jeg suksessfaktoren når det gjelder TA kommer an på hvilken “type” man er.
Med det mener jeg hvordan hjernen prosesserer visuelle utrykk, mønster osv.

Det er en kjent sak at enkelte personer har enklere for å plukke ut mønster og visuelle uttrykk. Helt uavhengig om det har med TA å gjøre. Disse personene vil gjerne ha enklere for å dra nytte av å se på et chart hvor man får en visuell presentasjon på hvordan markedet beveger seg.

Ingen tvil om at FA fungere. Men det er mangen elementer FA ikke viser, som man får med å se på et chart.

Vet ikke hvor mangen ganger jeg ser på forumet hvor det blir diskutert om hvorfor aksjer ikke stiger, til tross for melding etter melding. Det FA ikke tar høyde for da er f.eks. overhead supply fra personer tidligere fanget på vei ned, som da lemper aksjene ut når dem er i null. Slike hendelser viser seg i det tekniske, og reaksjonen på slike hendelser gir ofte en pekepinn på videre prisbevegelser.

For egen del har jeg en konto hvor jeg bevisst har valgt å sitte stille og langsiktig.

Og en konto hvor jeg er aktiv og trader etter et fast mønster og oppsett. Så langt kan jeg si såpass at den aktive kontoen utklasser longkontoen ganske så greit.

Hovedårsaken er at på den langsiktige får man store nedtrekk på korreksjoner som jeg unngår der jeg er aktiv. Jeg er godt i pluss. Men hadde vært enda mer i pluss hvis jeg hadde kjørt mer TA på den og.

Det jeg ofte ser hos personer som ikke får TA til å fungere, er at dem ofte ikke har en stor nok forståelse for det store bildet. Og feil bruk av verktøy. Ofte bruker dem trendverktøy i horisontale oppsett, eller oscillatorer i oppadgående trender og blir kastet ut av i begynnelsen av et rally. For å få TA til å fungere må man vite hvor man skal bruke de forskjellige indikatorene.

Er man allerede imot TA som noe som kan fungere, vil man aldri kunne forstå det heller. Da man mest sannsynlig ikke er “skrudd sammen” til å se de åpenbare visuelle ledetrådene som man blir pepret med hver eneste dag.

13 Likes

Veldig god oppsummering, jeg er 100% enig. :slight_smile:

Tror vi snakker delvis forbi hverandre. Adferdspsykologi kan ha effekt i det korte bildet, men min påstand er at det ikke gir deg meravkastning på lang sikt. For hvis man skal utnytte alle slike signaler må man trade.
Trading lønner seg ikke, for før eller senere går man på en smell og for hvert tap får man mindre å trade med i alle senere trades.

Rosk er bedre enn meg selv til å forklare hva jeg mener, bedre at jeg viser til posten hans over og ønsker alle en fortsatt fin dag. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Litt morsomt, jeg driver å leser Market Wizards bøkene nå, og der er det utrolig mange forskjellige strategier folk har hatt som har overavkastet indeks voldsomt.
Kjenner også til personer som har slått indeks i mange år både med TA og med FA, så tror nok det viktigste er å finne en strategi som funker og som passer sin egen personlighet best.

5 Likes

Det er også viktig å huske at TA i større grad enn FA er et nullsumspill, og at det derfor er umulig for alle å tjene penger på det ene og alene. Men å ha det som et supplement for de som sverger til FA tror jeg er en fordel for alle.

Det synes jeg var en interessant teori. Det er nok mange som handler pga kursbevegelser som vel er TA, uten at de selv tenker på det som TA.

2 Likes

Enig i denne betraktningen. Man skal inn og ut med gevinst eller minst mulig tap - ikke være en langsiktig investor med tro på selskapet.

TA er i større grad for folk som har lyst til å gamble på børs, i stedet for å investere og la pengene sitte rolig de neste 1-10 årene.

Blir det mindre og mindre gambling jo lengre man sitter i en aksje? :slight_smile:

1 Like

Ja, for det fundamentale er mer synlig i det langsiktige bildet. Men, om man ikke forholder seg til FA i det hele tatt, blir det kanskje hipp som happ…

Ta topp 10 aksjer her på tekinvestor da, som vil være det mest relevante i denne sammenheng.

Etter mitt syn, ja. Så vil sikkert andre mene noe annet. Men for min del mener jeg at jo lenger du sitter, jo mer er det en investering enn gambling :slight_smile:

Jeg er ikke ute etter noe poeng her, bare at det ikke er så svart/hvitt

3 Likes