Folk må finne den stilen som passer hver og en.
Men å sitte bastant å påstå at det ene eller andre ikke fungere basert på sine egne erfaringer blir for dumt. Når det finnes utallige eksempler på det motsatte.
Personlig tror jeg suksessfaktoren når det gjelder TA kommer an på hvilken “type” man er.
Med det mener jeg hvordan hjernen prosesserer visuelle utrykk, mønster osv.
Det er en kjent sak at enkelte personer har enklere for å plukke ut mønster og visuelle uttrykk. Helt uavhengig om det har med TA å gjøre. Disse personene vil gjerne ha enklere for å dra nytte av å se på et chart hvor man får en visuell presentasjon på hvordan markedet beveger seg.
Ingen tvil om at FA fungere. Men det er mangen elementer FA ikke viser, som man får med å se på et chart.
Vet ikke hvor mangen ganger jeg ser på forumet hvor det blir diskutert om hvorfor aksjer ikke stiger, til tross for melding etter melding. Det FA ikke tar høyde for da er f.eks. overhead supply fra personer tidligere fanget på vei ned, som da lemper aksjene ut når dem er i null. Slike hendelser viser seg i det tekniske, og reaksjonen på slike hendelser gir ofte en pekepinn på videre prisbevegelser.
For egen del har jeg en konto hvor jeg bevisst har valgt å sitte stille og langsiktig.
Og en konto hvor jeg er aktiv og trader etter et fast mønster og oppsett. Så langt kan jeg si såpass at den aktive kontoen utklasser longkontoen ganske så greit.
Hovedårsaken er at på den langsiktige får man store nedtrekk på korreksjoner som jeg unngår der jeg er aktiv. Jeg er godt i pluss. Men hadde vært enda mer i pluss hvis jeg hadde kjørt mer TA på den og.
Det jeg ofte ser hos personer som ikke får TA til å fungere, er at dem ofte ikke har en stor nok forståelse for det store bildet. Og feil bruk av verktøy. Ofte bruker dem trendverktøy i horisontale oppsett, eller oscillatorer i oppadgående trender og blir kastet ut av i begynnelsen av et rally. For å få TA til å fungere må man vite hvor man skal bruke de forskjellige indikatorene.
Er man allerede imot TA som noe som kan fungere, vil man aldri kunne forstå det heller. Da man mest sannsynlig ikke er “skrudd sammen” til å se de åpenbare visuelle ledetrådene som man blir pepret med hver eneste dag.