Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Folk må finne den stilen som passer hver og en.

Men å sitte bastant å påstå at det ene eller andre ikke fungere basert på sine egne erfaringer blir for dumt. Når det finnes utallige eksempler på det motsatte.

Personlig tror jeg suksessfaktoren når det gjelder TA kommer an på hvilken “type” man er.
Med det mener jeg hvordan hjernen prosesserer visuelle utrykk, mønster osv.

Det er en kjent sak at enkelte personer har enklere for å plukke ut mønster og visuelle uttrykk. Helt uavhengig om det har med TA å gjøre. Disse personene vil gjerne ha enklere for å dra nytte av å se på et chart hvor man får en visuell presentasjon på hvordan markedet beveger seg.

Ingen tvil om at FA fungere. Men det er mangen elementer FA ikke viser, som man får med å se på et chart.

Vet ikke hvor mangen ganger jeg ser på forumet hvor det blir diskutert om hvorfor aksjer ikke stiger, til tross for melding etter melding. Det FA ikke tar høyde for da er f.eks. overhead supply fra personer tidligere fanget på vei ned, som da lemper aksjene ut når dem er i null. Slike hendelser viser seg i det tekniske, og reaksjonen på slike hendelser gir ofte en pekepinn på videre prisbevegelser.

For egen del har jeg en konto hvor jeg bevisst har valgt å sitte stille og langsiktig.

Og en konto hvor jeg er aktiv og trader etter et fast mønster og oppsett. Så langt kan jeg si såpass at den aktive kontoen utklasser longkontoen ganske så greit.

Hovedårsaken er at på den langsiktige får man store nedtrekk på korreksjoner som jeg unngår der jeg er aktiv. Jeg er godt i pluss. Men hadde vært enda mer i pluss hvis jeg hadde kjørt mer TA på den og.

Det jeg ofte ser hos personer som ikke får TA til å fungere, er at dem ofte ikke har en stor nok forståelse for det store bildet. Og feil bruk av verktøy. Ofte bruker dem trendverktøy i horisontale oppsett, eller oscillatorer i oppadgående trender og blir kastet ut av i begynnelsen av et rally. For å få TA til å fungere må man vite hvor man skal bruke de forskjellige indikatorene.

Er man allerede imot TA som noe som kan fungere, vil man aldri kunne forstå det heller. Da man mest sannsynlig ikke er “skrudd sammen” til å se de åpenbare visuelle ledetrådene som man blir pepret med hver eneste dag.

13 Likes

Veldig god oppsummering, jeg er 100% enig. :slight_smile:

Tror vi snakker delvis forbi hverandre. Adferdspsykologi kan ha effekt i det korte bildet, men min påstand er at det ikke gir deg meravkastning på lang sikt. For hvis man skal utnytte alle slike signaler må man trade.
Trading lønner seg ikke, for før eller senere går man på en smell og for hvert tap får man mindre å trade med i alle senere trades.

Rosk er bedre enn meg selv til å forklare hva jeg mener, bedre at jeg viser til posten hans over og ønsker alle en fortsatt fin dag. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Litt morsomt, jeg driver å leser Market Wizards bøkene nå, og der er det utrolig mange forskjellige strategier folk har hatt som har overavkastet indeks voldsomt.
Kjenner også til personer som har slått indeks i mange år både med TA og med FA, så tror nok det viktigste er å finne en strategi som funker og som passer sin egen personlighet best.

5 Likes

Det er også viktig å huske at TA i større grad enn FA er et nullsumspill, og at det derfor er umulig for alle å tjene penger på det ene og alene. Men å ha det som et supplement for de som sverger til FA tror jeg er en fordel for alle.

Det synes jeg var en interessant teori. Det er nok mange som handler pga kursbevegelser som vel er TA, uten at de selv tenker på det som TA.

2 Likes

Enig i denne betraktningen. Man skal inn og ut med gevinst eller minst mulig tap - ikke være en langsiktig investor med tro på selskapet.

TA er i større grad for folk som har lyst til å gamble på børs, i stedet for å investere og la pengene sitte rolig de neste 1-10 årene.

Blir det mindre og mindre gambling jo lengre man sitter i en aksje? :slight_smile:

1 Like

Ja, for det fundamentale er mer synlig i det langsiktige bildet. Men, om man ikke forholder seg til FA i det hele tatt, blir det kanskje hipp som happ…

Ta topp 10 aksjer her på tekinvestor da, som vil være det mest relevante i denne sammenheng.

Etter mitt syn, ja. Så vil sikkert andre mene noe annet. Men for min del mener jeg at jo lenger du sitter, jo mer er det en investering enn gambling :slight_smile:

Jeg er ikke ute etter noe poeng her, bare at det ikke er så svart/hvitt

3 Likes

Hvordan forholder du deg til denne påstanden:

Man får vesentlig høyere risikojustert avkastning hvis man sitter i og kjøper verdipapirer som er i etablert opptrend enn hvis man prøver å fange fallende kniver?

Men hvis man er langsiktig, og tenker år med oppgang, så kan man dra nytte av dette og svingtrade innad i oppadgående trend.

Gjør selv dette med Photocure f.eks.

Longkontoen hadde entring på 40-50 ish. Per dags dato er den opp ca 100%. Samtidig har jeg hatt 2x 100% swingtrades, pluss et par mindre i samme tidsrom :man_shrugging:

2 Likes

Teknisk analyse fungerer på alle tidsintervaller i Bitcoin i alle fall. Men noe av feilen gjøres er at man tolker f.eks. 1 times chart inn i lengre tid horisonter. Folk snakker ofte om forskjellige ting. Det nytter selvsagt ikke å lese 5 minutters chart når man er langsiktig investor.

2 Likes

Har stort sett holdt meg unna biotek, jeg vil påstå at det fundamentale er litt vanskelig å lese der da det normalt ikke er noen inntekter før de evt treffer blink. Så der er sikkert kortsiktig TA alpha omega. Mer solide selskaper blir noe annet. Jeg trader en del krypto, og det likner vel en del…

Enig ? Jeg mener noe av det vanskeligste du får er fallende kniver, for du er avhengig av å kjøpe nær bunnen så du ikke ryker på stop loss, OG ta rask gevinst (fordi alle bunner veldig ofte skal testes igjen).

Jeg mener, hele grunntanken til Minervini er å kjøpe momentumaksjer på vei opp.

You’re not trying to be the first one on board; rather, you’re looking for where momentum is picking up and the risk of failure is relatively low. To time my entry, I look for price consolidations, which are momentary pauses or periods of rest within the context of a prior uptrend. However, too often an investor will buy a stock because it has a “great” chart base but will overlook the fact that the base is within the context of a long-term downtrend.

4 Likes

Det å observere en opptrend er jo TA i sin mest primære form.

Jeg får et sterkt inntrykk av at fryktelig mange her setter TA som helt synonymt med kortsiktig trading, det er et stort blindspor.

Et av chartene jeg bruker aller mest er 50/200 dagers snitt på ukechart, med svært romslige trendkanaler.
Det er ikke en tøddel kortsiktighet i det, men det er like fullt TA

OSEBX, man skjønner bearcaset til @holmes :

Photocure, det føles greit å sitte med en ok posisjon her:

Kitron, ser ut som den bare venter på en ny reprising til oppsiden

Ultimovacs, gikk vanvittig sterkt før de kjøre en emisjon på toppen som tok unna for det meste av kjøpspress for en lang periode, ser ut som den er i ferd med å sette en bunn

5 Likes

Hvis du ser på volum i en aksje og kjøper i et område hvor det er omsatt mye volum, fordi du syns det virker trygt, så bruker du TA.