Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Det fine med TA er at det er uvesentlig for min del hva selskapet heter.

Et chart er et chart.

Alle fundamentale sterke selskap vil gjenspeile dette i det tekniske bildet. Vil tro det er derfor både O`neil og Minervini bruker TA som en basic screener før dem gidder å bruke tid på å sette seg inn selskapene og hvordan det fundamentale ser ut.

Ofte ligger kursen på et selskap og trader horisontalt over en lengre tid, før den i løpet av kort tid beveger seg opp til et nytt nivå. Etter et rally, har man en periode med gevinstsikring osv. Større fond balanserer eksponeringen sin. Små retails selger kanskje med 40-50% gevinst og ser seg fornøyd med det.
Alt dette skaper supply som må absorberes i markedet før prisen kan stige igjen. Rinse and repeat.

Veldig godt eksempel på dette er AKSO. Dem som kjøpte i Desember 2019, og vært langsiktige… Er vel ca i null i dag. 2 år etterpå.

Dem som kjøpte på bunn, har god avkastning. Men ser man på hele prisbevegelsen fra da og frem til nå. Har det vært 3 større rally. Alt i mellom har vært sideveis konsollidering.

Av 640 ish dager, er det kun 150 ish dager hvor aksjen faktisk har beveget seg godt til oppsiden. Resten av dagene har stort sett vært jukking mellom ytterpunktene før rally.

7 Likes

Jeg tenker jo breakout i softox etter ørten måneder konsolidering var et typisk styrketegn. Hvis man da ikke gjorde litt FA, så ville man gått på en smell med emisjonen?

Båda ja og nei. For min del ville ikke det vært et entringspunkt, da den brøyt igjennom på en ganske vesentlig motstand fra tidligere. Slike skal som regel testes. Kan vise chart hvis interesse. Men må vente til jeg er på pc.

For personer som kjøper breakouts ville nok det vært litt annerledes.

2 Likes

Fakeouts :grimacing:

2 Likes

Teknisk analyse er verdt noe for day-tradere.
Om det er snakk om langsiktig innvestering, så er teknisk analyse ikke verdt så mye.

Finansavisen i morgen :

Finans: I fjor sluttet Karl Oscar Strøm i Pareto og startet sitt eget hedgefond. Foreløpig er kundene i minus.

Mandag kveld sendte Karl Oscar Strøm ut desember-rapporten for hedgefondet Paleo Fund, som tapte seg med 1,94 prosent i løpet av måneden.

Fasiten siden oppstarten i mars 2021 er på minus 4,1 prosent. Fra 1. mars til nyttårsaften har mange børser lagt på seg rundt 20 prosent.
Strøm baserer mye av tradingen på teknisk analyse.

Ser fondet har mandat til å kjøpe krypto også. Mtp alt er pumpet til himmels i år, spessielt innen krypto så er det underlig avkastning ja. Mulig det handles for hyppig.

Ang Paleo fund, de handler ikke rent teknisk.

Her er månedsrapporter for desember

https://mailchi.mp/paleocapital.no/paleo-fund-aif-maanedsrapport-august-5586512?s=09

KOS bør få applaus for sin åpenhet og Paleo fund er spennende å følge med på. I tillegg har han laget en høyst leseverdig bok som er nyttig, spesielt for de med liten erfaring i markedet

3 Likes

Hele denne tråden kan kokes ned til følgende:

I all sin enkelhet er teknisk analyse misforstått og har som oftest ;

• Innbilt lav verdi, for dem med liten erfaring og manglende forståelse av hvordan aksjemarkedet fungerer.

• Innbilt ingen verdi, for dem som i tillegg til første punkt, har låst seg til den konklusjonen som vist over.

• Stor verdi for resten. I alle sektorer og alle timeframes.

Potensialet er veldig stort for dem som setter av tid til å forstå og lære seg hvordan markedet henger sammen.

Spekuleres forøvrig i om for liten tilførsel av oksygen til hoderegionen kan være en medvirkende årsak til innbilt ingen verdi, men dette har jeg ikke fått tid til å sette meg inn i.
( joke :blush::+1: )

4 Likes

Har ikke lest boka, men i filmklippet sier han at boka ikke er en entry-level book, men slighly more advansed og de som virkelig vil tjene penger.

Bedrifter forandrer seg ikke fra dag til dag eller fra uke til uke. Det dere driver og analyserer er bare støy og har ingenting med bedriftene å gjøre.
Lange trender derimot viser noe om bedriften, og det er jo også TA.
Likevel er det langtfra enkelt å bruke trendfollowing til å slå markedet.
Jeg er derfor av dem som tydeligvis fikk for liten tilførsel av oksygen til hjernen, men som kompensasjon hjalp det heldigvis på lommeboka :slight_smile:

Det er vel derfor TA funker siden det er mennesker som handler og botter.

Dersom aksjekursen kun forandret seg når bedriften forandret seg fundamental så kunne jo kursene stått helt still i månedsvis uten å røre på seg.

1 Like

Ja, TA viser investoradferd, ikke bedriftens situasjon.
Så spørs det om investoradferd er langsiktig eller “flyktig som vinden”.
Jeg har aldri klart å slå markedet over lang tid med TA, og vet heller ikke om noen andre som har klart det. Men det er jo moro å prøve og det er bra at folk trader fordi det øker volumet.
Så, keep on :slight_smile:

Edit:
Enig i det Buffet skriver under - TA kan brukes til å time inngang/utgang i selskaper man har fundamental tro på.

1 Like

Jeg har heller ikke troa på kortsiktig trading, men bruker TA for å prøve å time bunn/inngang. Så kan jeg bli sittende i måneder og bruke TA for å prøve å time toppen.

Det er mange måter å bruke TA på så man kan ikke si at det enten funker eller ikke funker.
Det er nok også ganske så vesentlig hvem som da analyserer. Man lærer ikke slikt i løpet av en helg og så prøver seg neste uke og så konkluderer på slutten av uka at det bare er tull.

2 Likes

Teknisk analyse virker fordi aksjekurser styres av tilbud/etterspørsel. Fundamentale faktorer vil sannsynligvis påvirke tilbud/etterspørsel før eller siden, men det er en mager trøst hvis alle dine medaksjonærer ønsker å selge alle aksjene sine for enhver pris selv om selskapet går godt.

1 Like

Det er et element ved teknisk analyse som jeg har lurt litt på. Siden jeg vet det er brukere her på forumet som tjener penger med TA (som ett av flere verktøy) så håper jeg noen også har en forklaring på hvorfor det er mulig.

Info om pris og volum over tid er tilgjengelig for alle aktører. Burde ikke da TA raskt prises inn? Dersom en analyse viser y% sjanse for X-kursendring vil ikke da prisen bevege seg slik at den gjenspeiler den analysen. Veldig mye TA er definert matematikk som en datamaskin kan gjøre raskere enn mennesker, burde ikke bot/algo klare å ta gevinsten som TA ellers burde gitt menneskelige aktører? Hva er det jeg ikke ser som gjør at TA likevel fungerer som verktøy? for mennesker?

Forskjellige timeframes. Algoer kjører hurtige kjøp/salg på korte timeframes.

Men du som person kan kjøre TA på større timeframes.

Men det mangen bommer på er å tro at tekniske signal er absolutte.

Det er der ferdighetene å tyde signalene kommer inn.

“Signalene” man får av å lese pris og volum kan bety vidt forskjellig basert på hvor dem kommer i en struktur. Derfor kan en si at man er bull mens en annen er bearish. Da en av dem er bedre eller heldigere å lese signalene.

Man har bearish rally, bullish rally. Brudd av støtte, eller test av støtte. Alt etter hvordan man tolker det. Og hva som kommer etter.

5 Likes

Man kan tjene gode penger på TA i aksjer uten fundamentale nyheter. Men man blir overkjørt av det fundamentale med en gang sjokk kommer. F.eks. folk som kjører TA på Biotech blir eid av emisjoner om de ikke har fulgt med på finansene og dropper disse i slike perioder. I andre selskaper kan ting som streik, failede avtaler eller driftsnekt komme som lyn fra klar himmel og ta markedet på sengen. Blir markedet overrasket blir også TA verdiløst i forkant, men med en gang nyheten har truffet blir TA relevant igjen, helt til neste nyhet/sjokk på aksjen. TA har sin plass, men tar ikke høyder for de største risikoene, så lenge markedet ikke vet de kommer. Men hvis noen vet mer enn markedet kan man se tegn til det med TA når de selger i forkant av en stor nyhet, og kanskje redde seg ut selv.

TA gir et verktøy for å tjene penger i stille-perioder og mellom store nyheter. Men er skummelt over natta :slight_smile:

4 Likes

Ingen emisjoner i Bitcoin :wink:

2 Likes

Er det noen fine blinde studier på TA?

Konspiratorisk…

Kanskje alle studier på emne begraves hurtig pga. enorm verdi?
Dersom TA var supert, ville ikke det bli allmennkunnskap?
Naivt formulerte tanker, er klar over det. men det er nå så,

1 Like