Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Klart det har verdi, for noen, bare se hvor fine gutta i Investtech er i tøyet.

3 Likes

Man kan helt klart tjene penger på TA. Men kan man tjene mer enn å være «all-inn» i indeksfond, that is the big question ?
For hvis man bruker TA sier det seg selv at man ikke alltid er fullt investert. Da må man slå markedet kraftig med den delen man har inne. Det er ikke enkelt.

3 Likes

Godt svart. jeg testa trading en periode, og følte meg heldig som kom greit ut av det. Jeg fikk ikke bekreftet egne tanker på veien :stuck_out_tongue: det er jo noe som må gå over lang tid for å slå indeks uansett

Det hadde vært kjekt om det fantes et studie på det da!

1 Like

Det finnes flere og de har ulike resultater. Google f.eks «teknisk analyse hovedoppgave»
Her er en : https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/21649/thesis.pdf?sequence=2

Hvis f.eks eierne av Investtech hadde klart å knekke koden, ville de da delt det med andre ?
Hvis jeg hadde hatt suksessformelen ville jeg holdt kjeft :wink:

5 Likes

Studier av trading, som jeg mener er en sterkt personlighetsavhengig øvelse, og gjerne tar veldig lang tid å “finne” sin egen metode og horisont, tror jeg har liten relevans.

I mitt syn: trading er strengt tatt å tilpasse måten å opptre i markedet til sin egen psykologi; for å optimalisere avkastning

Siden jeg da mener det er en veldig individuell øvelse, tror jeg overføringsverdien av spesifikke metoder blir liten.

Så etter mitt syn er enhver aktør i markedet, en trader, med vidt forskjellige tidshorisonter, tilpasset (i større eller mindre grad) sin egen strategi

11 Likes

“Hvis f.eks eierne av Investtech hadde klart å knekke koden, ville de da delt det med andre ?”

Det er den første tanken som slo oss alle i deres møte.

Jeg var på et salgsmøte, ikke det de kalte det. men såkalte CEO ringte meg 4 ganger etter det for å få meg som abo kunde lol.

Det var litt som scientology og det var på sas hotellet… :slight_smile:

Den neste blir om AI kommer til på en grei måte.

2 Likes

De jeg vet som trader aktivt ser hovedsakelig etter en bestemt type setup. De ender derfor med å handle veldig mange aksjer. Er noen her på forumet som lever av det.

Å prøve å trade noen få aksjer er ikke så lurt, da ender man opp med å enten trade svært sjeldent, så man står for mye utenfor, eller så tar man for mange trades med dårlig setup.

6 Likes

3 Likes

Valgte det rimeligste abonnementet fra Investtech men ser at jeg bruker det mindre og mindre. Det er først og fremst et supplement til det fundamentale og jeg kjøper eller selger aldri noe basert på TA. Det nyttigste fra Investtech er det dyrere abonnementet som har en slags investeringskalkulator der man selv setter parameterne, samt innsidedelen og faktordiagrammet.

Det som Investtech tjener penger på er å selge analyser. Hade analysene varit så bra som de påstår, ahde de kunnet bruke dem selve og tjent langt mer penger.
Litt som under guldrushens dager: De som tjenet best var de som solgte spadar…

1 Like

De har jo investert egne penger via Investtech Invest AS helt siden 2010.

https://www.proff.no/selskap/investtech-invest-as/kjeller/finans/IGGWLWY0RSY/

Så de handler selv før de sender ut analyser til kundene?

3 Likes

En ren pengemaskin ser det i alle fall ut til å være. Hadde vært interesant å vite hvor mye som kommer fra egne investeringer vs abonnenter av tjenestene de leverer.

Investtech Invest AS er et rent investeringsselskap som trader basert på Investtech sine signaler. Altså alle inntektene dere ser i regnskapet kommer fra trading, og kun trading, i Norge og Sverige. Signalene er generert automatisk på daglig basis så det er ingen mulighet for å front-runne egne analyser, som spurt over. Jeg er dypt imponert over hva Investtech får til kun ved å bruke pris, volum og innsidesignaler. Utrolig hvor langt man kan komme stort sett ved å ignorere fundamental informasjon (veldig forskjellig fra egen strategi, som også er litt av grunnen til at jeg lar meg imponere). Jeg var med som investor i Investtech Invest AS siden starten i 2010, men tok utgang for et år siden da jeg ble usikker på om trendbasert trading ville fungere like godt fremover (fornøyd med den) og fordi jeg ønsket å investere/trade egen strategi med alle tilgjengelige midler (igjen fornøyd med det valget).

NB: etter at Investtech sitt fond ble opprettet (kan handles via Nordnet og Pareto ble annet, på ASK konto) er Investtech Invest AS sitt mandat endret til å inneha eierandel i fondet, som forvaltes etter samme strategi.

7 Likes

Veldig interessant. Innsideinformasjon er gull verdt og noe man kanskje bør vurdere å betale for. Men de handler vel også basert på teknisk analyse, altså grafens bevegelse i kombinasjon med RSI m.m?
Skjønte ikke hva “pris” betyr i denne sammenheng. Har ikke fulgt dem mer enn noen måneder men får ikke inntrykk av at de er opptatt av aksjens pris i det hele tatt.
Tenker ellers at jeg nok må følge litt mer med på TA fremover.

Enig, veldig interessant. Innsidehandel er basert på meldepliktig handel, antar jeg, og er tilgjengelig for alle. De lager ingen rapport som viser utvikling mer detaljert? Kunne være interessant å sammenligne med feks innsideporteføljen til fa, som har oppnådd svært god avkastning over veldig lang tid med et enkelt prinsipp som ikke krever mer enn 5-10 minutter på børs per uke. Innsidehandel har vel egentlig ingenting med ta å gjøre, men de står selvsagt fritt til å inkludere det i sin metode.

Utfordringen med innsidehandel per aksje er å klare å fange det opp raskt nok. Investtech adderer også handler og legger fram innsidestatistikk for hele markedet. Men det har jo ingenting med TA å gjøre som du sier. Mulig oversikt over innsidehandler er det eneste man trenger, men det sier heller ingenting om når kursen skal opp og hvor langt. Jeg har også registret innsidehandler der kursen har gått motsatt etterpå, og blitt der. Så ingen eksakt vitenskap det heller. Får sjekke FAs innsideportefølje, visste ikke om den.

Jepp, det ble skrevet en masteroppgave om FA innsideportefølje. De lagde blant annet en simulering der de kjøpte de samme aksjene påføgende mandag etter at avisen hadde gått i trykken. Gikk ikke like bra da…

Edit, her er det egentlig snakk om nyhetsverdien av at aksjen går inn i innsideporteføljen, ikke selve innsidekjøpet, altså effekten av innsideporteføljen (og ikke innsidekjøpet) sin effekt som bjellesau.

Med fare for feil gjengivelse, her er originalen:

2 Likes

Dette er en fundental misoppfatning av hva verktøyet TA er til for. Om markedet på mandag reagerer veldig positivt på ESMO, så er TA bare et verktøy i skrinet for å kvantifisere hva markedet tenker.

Flott flott, poenget var bare enkelt og greit: TA(markedets psykologi) gir ikke noe info om det markedet ikke vet. Nye data er en av de få gangene TA(markedets psykologi) vil se annerledes ut etter eventet. Vi kan peke på støtter, motstandsnivåer og momentum nå, som vil bli helt endret på mandag. Dette fordrer at et ikke uvesentlig antall/volum av nye aktører kommer inn i aksjen fra start. Er det samme gjengen som før blir det ikke et nytt paradigme.

1 Like