Jeg har over tid lagd meg ett bibliotek av charts hvor prisen har bevegd seg 100% eller mer.
På disse har jeg funnet noen fellesnevnere som går igjen og igjen.
F.eks:
Snitt tid en aksje trader sidelengs innenfor en range før den bryter til oppsiden.
Glidende snitt hvor den ene stort sett er over den andre før man får meningsfylle rally til oppsiden.
Glidende snitt hvor pris ligger over før man får større rally.
Hvis man da ikke oppfyller noen av disse, og man faktisk får rally, så kan man mest sannsynlig konkludere med rally av mindre styrke, og større sannsynlighet for en ny test til nedsiden. Da er det bare å se etter tegn til reversal i toppen og lukke posisjon
Legg dette sammen med syklus i markedet, Wyckoff teori med tanke på distribusjon/akkumulasjon osv.
I tillegg har jeg et excel ark som oppdateres hver helg for å se på relativ styrke i markedet på alle aksjer på Oslo Børs og styrke mellom indekser.
Får da ganske objektiv info om hvilken indekser som presterer best, og hvilken aksjer som gjør det samme. Veldig nyttig verktøy for å plukke opp rotasjoner og endringer.
Hvis en indeks plutselig begynner å stige på rankingen, rotasjon? Hvilke selskaper er det som drar indeksen?
Osv , osv.