Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fedmebehandling som investering

Poster her også!!

1 Like

Betydelig positiv utvikling siste tiden @WernerVonHaussenberg i structure, viking og altimmune. :+1:

1 Like

Der var topline fra den første fase III’en til LLY med slankepillen orforlipron:

https://investor.lilly.com/news-releases/news-release-details/lillys-oral-glp-1-orforglipron-demonstrated-statistically

"Orforglipron is the first small molecule GLP-1 to successfully complete a Phase 3 trial, lowering A1C by an average of 1.3% to 1.6% across doses

The investigational once-daily oral pill reduced weight by an average 16.0 lbs (7.9%) at the highest dose in a key secondary endpoint

The overall safety and tolerability profile of orforglipron in ACHIEVE-1 was consistent with injectable GLP-1 therapies"

Litt mer:

“In the first Phase 3 trial of the ACHIEVE program, orforglipron met the primary endpoint of superior A1C reduction compared to placebo at 40 weeks, lowering A1C by an average of 1.3% to 1.6% from a baseline of 8.0%, using the efficacy estimand.2 In a key secondary endpoint, more than 65% of participants taking the highest dose of orforglipron achieved an A1C less than or equal to 6.5%, which is below the American Diabetes Association’s (ADA) defined threshold for diabetes.3 In an additional key secondary endpoint, participants taking orforglipron lost an average of 16.0 lbs (7.9%) at the highest dose. Given that participants had not yet reached a weight plateau at the time the study ended, it appears that full weight reduction was not yet attained.”

Denne trial’en gikk i populasjonen: “adults with type 2 diabetes and inadequate glycemic control”.

3 Likes

Tanker om Novo 7% ned på dette? Skjønner det er frykt for tapte markedsandeler, men er det så heftig? Eller bare at aksjen er hatet som bare det og derfor så kraftig fall?

1 Like

Kortversjonen er vel at det meste NVO tar i for tiden blir til gråstein. Uansett hvilke kvaliteter produktene egentlig måtte ha. Legg til at de er dansk [les: geopolitikk, Grønland, tariffuro]; at de har klart å havne 1-2 år bak LLY med pipen sin; og at det trolig ikke er noe fantastisk news i vente fra NVO på en god stund fremover, så har du vel svaret.

Skrev det vel i NVO-tråden, men hadde du sagt til meg at NVO våren 2025 skulle ligge på 400 DKK og at jeg ikke kom til å rygge inn lastebilen for å fylle opp, så hadde jeg bare flirt. Men sånn har det blitt.

2 Likes

Så fortsatt for tidlig for kjøp?

image

Du tror den har mistet det som gjør det mulig å holde veksten gående?

https://seekingalpha.com/article/4776182-novo-nordisk-price-too-low-to-ignore

Edit: De har mye penger og bruke på å lete etter “the next thing” Kvantefirma får Novo Holdings i ryggen: Ifølge topchef er life science-potentialet stort

1 Like

Nei. På ingen måte.

Jeg er bull Novo. Problemet (imho) er at det trolig kommer til å ta en del tid før markedet blir det igjen.

Det er liksom ikke så mye å se frem til når det gjelder det kliniske inneværende år, kanskje med unntak av fase II’en med subkutan amycretin i diabetes. Meanwhile kommer det en serie med fase III-resultater fra LLY med både orforglipron og retatrutide i løpet av året.

1 Like

https://www.businesswire.com/news/home/20250429951724/en/Hims-Hers-and-Novo-Nordisk-Team-Up-to-Expand-Affordable-Access-to-Care

2 Likes

Tall kom inn litt over forventning ser det ut som. Senker outlook for 2025 pga compounding

For the 2025 outlook, sales growth is now expected to be 13-21% (tidligere 16-24%) at CER, and operating profit growth is now expected to be 16-24% (tidligere 19-27%) at CER.

3 Likes

Vet ikke om regnestykket funker i øvre del av skalaen, men med mine 183cm så hadde måttet veie 136kg for å ha en bmi på 40. For å opprettholde den vekten måtte jeg inntatt 5.500 kalorier pr dag. Bmi 30 = 101kg og >4.000 kalorier.

Fullt klar over at vi er her for å tjene penger, og at jeg er blitt en grumpy old man som lar meg provosere. I den grad jeg har et poeng, er det at det finnes billigere (personlig og samfunnsmessig) måter å komme til mål enn big pharmas ønsketenkning. Men lykken kommer ofte i pille-/sprøyteform.

Min uthevong

Det tviler jeg sterkt på. Når du veier såpass, så hadde du mest sannsynlig vært en sofapotet. Fett forbrenner ikke energi.

1 Like

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/eli-lillys-experimental-obesity-drug-shows-over-11-weight-loss-early-trial-2025-06-13/

Det kom også ett abstract fra Eli Lilly på fredag (jeg postet Novo sine abstakter her: )

Har prøvd å finne abstaktet nå, men alle er fjernet fra hjemmesiden til ADA 25. Viser seg at de egentlig ikke skulle slippes før konferansen starter :sweat_smile:

Kan se ut som de på det beste leverte 11,3% vekttap, men det blir også skrevet at en av kohortene kun leverte 2,6%. Ser Jefferies analytiker mener “the data is meaningfully better than Novo’s monotherapy” men vanskelig å sammenligne uten å lese abstraktet (Novo oral amycretin viste vel 13,1% med n=16?)

1 Like

Amycretin er både amylin og GLP-1 (I følge Wikipedia: “Amycretin is a unimolecular long-acting GLP-1 and amylin receptor agonist”).

Må være Cagrilintide Jeffries-mennesket sammenligner med da? Det var jo en ren Cagri-arm med REDEFINE-1, ihvertfall. Ev. så sammenlignes det med Semiglutide og bivirkningsprofil. Kan forsåvidt godt gjentas at det var lavere vekttap, men også færre dropouts / neddoseringer i den rene Cagri-armen enn det var i CagriSema-armen. Alt man har av data så langt viser at vekttap på amylinanaloger / DACRAs ser ut til å gi mindre bivirkninger en GLP-1-analoger og kombinasjonsbehandlinger som f.eks GLP-1/GIP (som f.eks LLYs Tirzepatide)

Her er litt mer info:

https://www.fiercebiotech.com/biotech/eli-lillys-phase-1-amylin-data-impress-analysts-pairing-11-weight-loss-tolerable-profile

Mange av deltakerne i fedme-racet har nå en amylinanalog / DACRA i ermet, så det er mange som tror på teknologien.

1 Like

Det er (trolig) flere årsaker til dette:

a) Amylinanaloger + GLP-1/GIP/Glukagon-analoger ser ut til å gi større vekttap enn sistnevnte alene

b) Amylinanaloger som monoterapi ser riktignok ikke ut til å gi noe bedre / mer effektivt vekttap enn GLP-1/GIP/Glukagon-analoger, snarere litt mindre faktisk, men som Zealand CEO’en gjentar til det kjedsommelige: Fremtiden i fedmespacet ligger i hans (og min mening) i kvalitativt bedre vekttap. Altså, om man mister 18% vekt eller 21% vekt i løpet av et år, så er det jo kvaliteten på vekttapet (da tenker jeg bivirkninger, og lean mass preservation) som betyr noe / ev. er det folk vil være villige til å betale for.

c) Jeg gjentar meg selv nå, men siden det ser ut til at man ikke kan miste vekt, og så hoppe av disse medisinenene, så tror jeg fedmespacet i fremtiden kommer til å være delt opp i vekttaps-behandlinger, fulgt av “vedlikeholde vekttapet”-medikamenter. Jeg tror mange kan være villige til å leve med til dels drøye bivirkninger i en periode for å få vekttapet de ønsker seg, men når det kommer til vedlikeholdsfasen (a.k.a resten av livet) tror jeg terskelen for å leve med bivirkninger / sette subkutane injeksjoner ukentlig vil være lavere. Noe av bivirkningene blir selvfølgelig uansett mindre om man legger seg på lavere dosering av GLP-1s m.m – det finnes mange allerede som bedriver “mikrodosering” av f.eks semaglutid for å holde appetitten nede, selv om NVO ikke anbefaler dette. Men trolig vil medikamenter som enten er lette å administrere (f.eks oralt) eller gir lavt bivirkningstrykk (amylinanaloger, kanskje månedlig subkutant? ) være det som blir vedlikeholdsterapier (til noe annet, bedre, dukker opp da). Og det kanskje der pengene ligger, i og med at pasientene / brukerne skal stå på disse medikamentene i all evighet.

1 Like

Zealand Pharma announces positive topline results from 28-week Phase 1b trial with GLP-1/GLP-2 receptor dual agonist dapiglutide

• Body weight reductions of a mean of 11.6% after 28 weeks with dapiglutide escalated up to 26 mg, with 95% of trial participants being male, a median baseline BMI of 28.5 kg/m2, and no lifestyle modifications
  • Treatment with dapiglutide was assessed to be safe and well-tolerated with gastrointestinal adverse events consistent with the profile reported with other incretin-based therapies
  • Unique, dual mechanism, including GLP-2 activity, designed to target obesity-related comorbid conditions driven by low-grade inflammation
4 Likes

Spent på å se om det vil være noe marked for dette produktet.

Hørte Zealand CEO eller CMO på en eller annen fireside chat her for litt siden, og da ble det snakket om at det var laget litt over samme lest som Survodutide, altså en GLP-1 med “nogot attåt”. Spørsmålet er om “nogot attåt” er tilstede i tilstrekkelig grad for å distingvere produktet tilstrekkelig fra en vanlig GLP-1. I Survodutide gikk drugteamet til Zealand for en 8:1 rate mellom GLP-1 og glukagonreseptoragonistene. Da har man 2 valg: Enten bare ta produktet som en GLP-1. Da blir det som en Opel Manta med laksetrapp. Laksetrappa er kul å se på, men gjør ikke så mye mer enn det. Alternativt må man øke doseringen kraftig, slik at pasientene får nytte av glukagonreseptor-pathway’en (som f.eks preserverer muskelmasse, virker bedre mot fettlever osv…). Resultatet er at tolererbarheten blir så som så.

https://www.boehringer-ingelheim.com/human-health/metabolic-diseases/survodutide-us-fda-breakthrough-therapy-phase-3-trials-mash

Zealands himmelferd prismessig var vel pga survodutide og alle mulighetene som skulle ligge der, men jeg tror dessverre survodutide er dead on arrival som fedmebehandling når de tre fase III’ene leser av i H2 2026. Boehringer-Ingelheim skjønner nok det selv, og har valgt å kjøre to av trialene i MASH (de fikk breakthrough av FDA for det). I løpet av noen uker (guidet q2) nå skal fase II’en til Altimmune for pemvidutide lese av. I Pemvi er det 1:1 forhold mellom GLP-1 og Glukagonreseptoragonist. Rent teoretisk skal det gikk mye mindre bivirkninger pga GLP-1, og mer effekt mot MASH. Leser den av positivt (jeg synes 24 ukers testvinduet er idiotisk kort btw), så spøker det for fremtiden til survodutide i MASH og cirrhose. Det blir det lite kronasjoner av for Zealand, dessverre.

Så håpet for Zealand ligger da (mer eller mindre) i pretrelintide som de foreløbig bare har fase I data på, og samarbeidet med Roche om denne amylinanalogen. Kursen fikk seg et fint skudd for baugen nå med LLYs eloralintide-data (også amylinanalog). Zealand guider fase II-avlesningene til H1 2026. Skal bli interessant å se data.

1 Like

https://www.sydinvest.dk/nyheder/zealand-pharmajefferies-opmuntrende-data-med-dapiglutid

1 Like

“Vi er fortsat optimistiske omkring programmet under antagelsen, at større antiinflammatoriske fordele vil vise sig i senstadiestudierne og venter et topsalg på 3 mia. dollar, fortsætter [Jefferies´ analytiker Lucy Codrington]”

fra sydinvest-artikkelen @theroger lenket til over

Mitt kursiv.

1 Like

Blir spennende å se resultater fra ADA som starter i morgen

https://eppro02.ativ.me/src/EventPilot/php/express/web/planner.php?id=ADA25

1 Like