Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fedmebehandling som investering

Og der fikk altså NOVO godkjent Ozempic for pasienter med kronisk nyresykdom som også har type 2 diabetes.

På en måte ligner det som skjer med forskjellige fedmebehandlinger nå, en del på hva som har skjedd med sjekkpunkthemmere gjennom 10-15 år: Det handler om å få medikamentene sine godkjent i flest mulige indikasjoner.

3 Likes

Saniona (OMX: SANION), ett biopharmaceutiskt företag i klinisk fas, meddelar idag att bolagets partner Medix ser en tydlig regulatorisk väg framåt för tesofensin efter diskussioner med den mexikanska regulatoriska myndigheten, COFEPRIS.
Sedan meddelandet från COFEPRIS, som kommunicerades i Sanionas pressmeddelanden den 6 och 12 november 2024, har Productos Medix S.A. de S.V. (Medix) arbetat nära tillsammans med COFEPRIS kring formen for ett godkännande för tesofensin i Mexiko. Efter dessa diskussioner ser Medix nu en tydlig väg till regulatoriskt godkännande och reviderar sin ansökan baserat på COFEPRIS feedback. Medix förväntar sig att återinlämna sin ansökan i februari.

3 Likes

HIMS som leverer compounded semaglutide slapp denne reklamen i beste sendetid under Super Bowl på søndag

Novo svarer med å slippe en fullside i New York Times og en egen statement

image

HIMS har så langt hatt god nytte av at semaglutide står på shortage listen til FDA og aksjen nådde nettopp ATH

1 Like

Hva med Lifecare? Er ikke kontroll av blodsukker en bra metode for å forhindre storspising og dermed en forebyggende fedmebehandling?

[Betal-artikkel, men man får lest det mest interessante / vesentlige]

Enkelte pasienter i fase III trial med LLYs retratutide mister visstnok så mye vekt at de må bremse vektnedgangen, enten ved å kutte dosene, eller ved å spise mer. Hviskes litt i sykehusgangene om bivirkninger også. Ingen tall inne (det blir først til høsten en gang), men det skal bli interessant å se omfanget. Min (passe ukvalifiserte) gjetning er at retratutide (som er en trippel-agonist) ryddig vil outperforme NVOs Cagrisema mtp prosentvis vektnedgang, men vil ha en lik (eller dårligere) bivirkningsprofil.

Som tidligere nevnt, jeg tipper fremtiden ligger i kvalitativ vektnedgang (f.eks beholde mest mulig muskelmasse), fulgt av vedlikeholdsbehandlinger med minimale bivirkninger, fremfor kvantitativ vektnedgang med drugs pasientene ikke orker å stå på over tid.

Ble litt nysgjerrig på hvor langt novo hadde falt, la et chart her

Så tråden og tenkte dette:

Om man sliter med overvekt kan det kanskje være en god investering å bruke ett par lapper i mnd på slankemedisin istedenfor indeksfond.

1 Like

Pushing av slankemedisin fremfor fysisk aktivitet, er for meg et skremmende eksempel på “big pharmas” lange arm, og kanskje den største mangelen til moderne medisin/helsevesen.

Symptomer skal behandles med piller, istedenfor at underliggende tilstand skal kureres.
Det moderne mennesket biter på, fordi man vil heller kunne knaske piller fremfor å gjøre en ubehagelig innsats selv (trene godt, spise sunt, sove godt, være ute og i aktivitet osv).

Vil anta det ender i snørr, dødsfall og søksmål før visen er over.

3 Likes

Blir litt sort/hvitt resonnement.

Det høres så enkelt ut med “gå mer og spis mindre”, men det har vist seg at det er vanskelig for mange. Da er det naturlig at det private markedet prøve å finne hjelpemidler.

1 Like

Dette er et hjelpemiddel som insentiverer inaktivitet. For meg er det i mot alt jeg står for, og jeg er helt overbevist over at vi om 20 år ser en rekke negative konsekvenser med utbredt bruk av slankemedisin, som Pharmaselskapene selvfølgelig “aldri kunne sett for seg” idag.

Og ja, for meg blir dette svart/hvitt, da det er så elementært i mine øyne. Men mange vil bli rike på dette, og jeg ønsker dere lykke til med det:)

På samme måte er det også et verktøy for å komme seg i aktivitet. Mange overvektige har kommet så langt at selv lett aktivitet er vanskelig og demotiverende. Hjelp til vekttap som ikke innebærer kirurgi kan gjøre dørstokkmila kortere.

2 Likes

Ikke glem at overvekt i seg selv gir økt risiko for en mengde sykdommer, hjerte/kar, kreft, diabetes osv. Så jeg tror ikke det er noen stor sjanse for at man ender opp med en negativ nytteeffekt.

Dessuten er vel utgangspunktet her at ingen i Norge ikke har fått rådet om at fysisk aktivitet er sunt og bra, problemet er at de overvektige av ett stort antall grunner har kommet i en uønsket situasjon. Og det er vel akkurat like lett som å si til en anorektiker at han/hun bare må spise normalt, det har de nemlig også hørt 100-vis av ganger. (Edit La til et uteglemt ikke i teksten)

4 Likes

Ja vi får se, spennende å følge dette videre uansett.

Jeg har hjulpet mange mennesker ned i vekt, men jeg har omtrent bedt de gjøre motsatt av det de blir anbefalt. Underskudd på kaloriinntak og økt aktivitetsnivå, er for meg den sikre måten å gjøre vektnedgang kjipt og vanskelig, og er egentlig en ganske ulogisk tilnærming og tankegang.

F eks har de testet stammefolk som daglig går lange turer for å hente vann, og målt kaloriforbruket deres gjennom en hel dag. Til noens store overraskelse viste det seg at totalforbruket over en hel dag var det samme om de ikke gikk disse lange distansene eller ikke. Kroppen tilpasser seg, så å bruke mye energi på aktivitet vil redusere kaloriforbruket resten av dagen. Så å spise mindre og trene mer er bare en god måte å sende feil signal til kroppen og i beste fall oppnå det samme som du kan gjøre med å spise mer fornuftig og trene mindre (men fortsatt litt).

Poenget mitt er at jeg skjønner godt at folk blir overvektige, for de får ganske dårlige råd. Det frustrerende er at vektnedgang er mye lettere enn folk tror, det er bare at tilnærmingen bør vær annerledes.

Jeg skjønner godt at private krefter ønsker å gjøre dette til en business, og at det er behov for det, men jeg synes tilnærmingen er helt feil, og jeg tviler på at det vil ha noen særlig positiv påvirkning på sikt. Man kommer ikke utenom at man må gjøre noe “feil” for å havne i den situasjonen. Og, at man havner der kan vær helt uforskyldt og bunne i traumer, psykisk helse, e.l., men i mitt hode er det ingen grunner til at man havner i den situasjonen som løses av å bli hjulpet kunstig ned i vekt, spesielt ikke med tanke på bivirkningene det har. Og fordelene medikamentene har, kan man lett og raskt oppnå bare ved å justere kostholdet.

Alt i alt; medikamentene har en funksjon i en jungel av dårlig håndtering av fedme og overvekt, hvor alternativet er å gjøre alt feil. Men kvalitetsforskjellen ved å gjøre det “riktig”, i kombinasjon med hvor lite som egentlig skal til, gjør at jeg synes det er et dårlig alternativ og basert på feil logikk.

3 Likes

1 Like

Hyggelig å se at det blir skrevet innlegg i denne tråden :slight_smile:

Tenkte jeg bare skulle føye til dette til dagens diskusjon:

Sakser bare litt fra pressemeldinga til REFEDINE-1 her:

“In addition, 40.4% of patients who received CagriSema reached a weight loss of 25% or more after 68 weeks, compared to 6.0% with cagrilintide 2.4 mg, 16.2% with semaglutide 2.4 mg, and 0.9% with placebo.”

40% av dem som var med i REDEFINE-1 oppnådde 25% vekttap med CagriSema

1% av dem som var med i samme forsøk, oppnådde tilsvarende vekttap med placebo

Begge deler er over samme tidsrom, selvfølgelig, 68 uker.

Synes det er tankevekkende – og kanskje sier det både noe mennesket som dyr, men også samfunnet vi lever i – at forskjellen er så absurd stor. For det er jo klart at når man er med i et klinisk forsøk, så ønsker man jo å gå ned i vekt.

2 Likes

Etter Ultimovacs studiene vet vi jo at “Placebo Pharma” er det firmaet man skulle investert i, funker som f*** og er billig å produsere :wink:

1 Like

Vertex hadde jo en fin runde her i fjor høst (ned typ 100 usd) med en ikke-opioid medisin som klarte statistisk signifikans. Problemet var bare at kontrollgruppen opplevde en nesten like bra forbedring i smertelindring…

2 Likes
2 Likes