Skal hele verden på glp-1 nå ?
I så tilfelle tror jeg det er kvartalsvis dosering som er tingen
Skal hele verden på glp-1 nå ?
I så tilfelle tror jeg det er kvartalsvis dosering som er tingen
Kanskje man burde det hvis man vil leve lengre
Det er jo veldig spennende at glp-1 muligens kan brukes veldig bredt.
Kanskje bruken av glp-1 kan beskrives som en megatrend?
Selskapet Eli Lillys orforglipron har i studier vist både betydelig vektnedgang og evne til å holde vekten nede etter tidligere sprøytebehandling.
Ja.
Det er som med p-piller. Det er et før og et etter.
Sammenligningen er bevisst. GLP-1s og andre fedmebehandlinger er allerede på full fart over i “mainstream”. Gi det 10 år og vi ser på dette som forbruksvarer snarere enn spesialisert medisinsk behandling.
Lilly’s triple agonist, retatrutide, drove substantial improvements in weight, A1C, knee osteoarthritis pain, and obstructive sleep apnea, demonstrating its remarkable potential to treat obesity and its complications
In TRIUMPH-1, participants on retatrutide 12 mg lost an average of 70.3 lbs (28.3%) over 80 weeks, with 65.3% achieving a BMI below 30, no longer meeting the BMI criteria for obesity
In addition to weight loss, retatrutide reduced knee osteoarthritis pain by up to 4.3 points (73.1%) and moderate-to-severe obstructive sleep apne aseverity by up to 36.1 events per hour (60.6%)
In TRANSCEND-T2D-1, participants on retatrutide achieved A1C reductions of up to 2.0% and weight loss of up to 36.6 lbs (16.8%) at 40 weeks, with up to 46% achieving a normal A1C
Zealand ned ~25% på det som ser ut som å være data fra survodutide som årsak, med høy drop-out/bivirkinger fra studien. Kan det også være her at det er for strenge krav i studen? Har du sett noe på dette @WernerVonHaussenberg
Eller virker det som inntrykket fra dette årets ada, er mer lent mot toleranse enn veldig høyt vekttap(mer enn tidligere år), noe som burde være positivt med tanke på data fra ZUPREME-1 og petrelintide som diskutert tidligere i tråden.
Jeg tenkt litt på dette, ja. En av grunnene til at jeg har holdt meg unna å være long ZEAL frem til nå.
[mine egne uthevninger]
Kort forklart: Survodutide er for mye GLP-1, og for lite glukagon, som antatt.
Altimmunes 1:1 mellom GLP-1 og glukagon har myyyyyyyye bedre toleranse, bedre lean mass loss, og ca. samme vekttap. Var nesten ingen dropouts pga AEs i fase II’ene selskapet kjørte. Kandidaten deres – pemvidutide – virker å være da shit.
Bare utrolig synd at ALT-managementet fremstår som ganske begredelig.
Men kan være ALTs tilnærming nå får litt mer vind i seilene pga survodutide, og reta-data. Kanskje også om kinesiske mazdutide viser seg som en contender der borte.
Synes som vanlig av Novo (eller noen andre) burde kjenne sin besøkelsestid 
AstraZeneca også ute med data fra elecoglipron
11.8% weight loss achieved at 36 weeks in adults with obesity or overweight in VISTA Phase IIb trial. HbA1c lowered by 1.9% at 26 weeks in adults with type 2 diabetes in SOLSTICE Phase IIb trial. Extensive Phase III programme for elecoglipron planned including outcome trials.
1,9% i t2d er et jævla fint tall, bedre enn orforglipron [Foundayo]
Og vekttapet matcher Structures aleniglipron pretty much neck to neck
Raskt blikk på toleransedata plasserer elecoglipron sammen med orforglipron, kanskje litt verre. Mulig det kan fikses med saktere titrering inn, noe AstraZeneca også skriver at de vil gjøre i fase III’ene. For aleniglipron så ble jo AEs og discontinuations betydelig bedre ved å legge til et ekstra lavdose trappetrinn ved oppstart av behandlingen.
Så langt ser det ut til at Structure stikker at med toleranseprisen foran Lilly og AstraZeneca. Med ca. samme vekttap som AstraZeneca på 36 uker. Structure kjører for tiden en fase II i t2d (mener det var avlesning i høst engang?) Skal bli meget interessant å se hvordan tallene derfra blir.
Edit: Kan også bare i forbifarten bemerke av data fra Regor Therapeutics -glipron-kandidat lar vente på seg. Gitt at Regor er privateid og dermed ikke har noen meldeplikt + at resultatene fra fase 2b derfra var guida til q4 2025, så kan man jo begynne å lure på hva som skjer / har skjedd der.