Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fedmebehandling som investering

Nei det stemmer ikke. Kun en endret kursmal og han hadde alt Hold.

1 Like

Slik jeg leser ut fra artikkel i går ser ikke markedet ut til å følge deg på den;

Though management did assure investors that they might be able to mitigate the side effects of oral VK2735 by gradually moving patients from low doses to higher ones, the results have raised negative sentiments around Viking’s stock. While many investors raised questions on the drug’s tolerability and safety profile, some even cited dampened prospects for Viking as an acquisition target.

“Stemmer nok” var til om de var oppdatert eller ikke :wink:

Ikke overrasket over at VKTX fortsatt er en analytikerfavoritt. Bra drug. Bedre enn folk skjønner her og nå, trolig. Jeg tror en av de tingene vi vil se er at å lage gode, effektive (og tolererbare) subkutane fedmedrugs egentlig er ganske vanskelig. Eller for å si det sånn: De to fedme fase III’ene (fra noen andre enn LLY og NVO da), som vil lese av før Vikings VANQUISH er Boehringer Ingelheim sine med innlisensierte (fra Zealand) survodutide i h1 2026, og så trolig Amgens Maritide tidlig i 2027. Jeg gjetter på at Viking er i mål litt etter Amgen, men kan godt være de kommer likt. Survodutide kommer til å skuffe markedet. Er en sånn “opp til 20% vekttap”-drug med bivirkninger. Amgens fase II-resultater med MariTide sendte kursen der fint ned (igjen “opp til 20-ish”. Så da står Viking der i 2027 engang med en drug som matcher tirzepatide og CagriSema, som begge kommer til å være next best in class etter retatrutide. Men for å bruke bilanalogier, hvor mange S-klasser selges det egentlig? De fleste kjøper da E-klasse? Eller 5-serie (eller hva pokker tilsvarene heter hos BMW nå til dags). Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar før aksjemarkedet skjønner hva Viking sitter på i vk2735. Eller om de noensinne skjønner.

@TheObserver jeg tenker ca. slik om Viking som jeg har skildret ovenfor. Spørsmålet er bare om BPs gjør det, eller ikke. Generelt sett så kan man si at de fleste oppkjøp / lisensavtaler fra BPs i fedmespacet har vært med tidligfase selskap, til en ganske billig penge. Å prøve å kjøpe opp VKTX hvis kursen lå på 40-50 ev. 60-70 om data for oral hadde vært bra er for dyrt / risky for et BP, trolig. Spørsmålet nå er bare om pris vs. pipe fortsatt er for dyr, eller ikke.

Til sammenligning: Novos lisensavtale for UBT251 er vel maks 2 milliarder USD. Og jeg tror (hvis jeg husker rett da), at Septernadealen for small molecules var på 2.2 maks.

Håper du lykkes med strategien :+1:

Personlig tenker jeg at de må tilbake til tegnebrettet og faktisk vise til at de klarer å redusere bieffektene og holde folk på medisinen lenge nok til den gode effekten slår inn.

Hvis trikset er å starte på lavere doser for å tilvende brukerne bivirkningene og deretter øke for bedre effekt så bør de sikkert gjøre et slikt studie før de går videre i transaksjonsmarkedet hvis de har nok cash? Effekten er bevisst, men de må lage et produkt og strategi som gjør at brukerne står i behandlingen lenge nok. Da har de en vinner!

Mer meg som prøver å spå utviklingen i fedmemarkedet enn meg som er strategisk. Eventuelt så er det veldig strategisk :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hvis du ber meg velge mellom å investere i NVO og VKTX her og nå, er jeg ikke i tvil om hvor jeg putter pengene <-------

Men jeg er også en fan av å revurdere plasseringene mine jevnlig.

Det får de ev. først gjort i enoral fase III med laaaaaaang titrering. Management sier de vil kjøre en oral fase III, men begynner samtidig å snakke om “vedlikeholdsterapi” på callen. Det de trolig egentlig sier mellom linjene er “du mister vekta på subku vk2735, og så kan du vedlikeholde vekttapet med “lavdose” piller, kanskje til og med ukentlig pille”, som er en forsiktig rebranding bort fra at pilleformen skal være selve slankemiddelet. Det skulle forresten komme noe mer oral data etterhvert. Og selskapet vil sikkert prøve å spinne det i en eller annen retning, men jeg tror ikke det forandrer sentimentet rundt oral vk2735 som et potensielt slankemedikament.

Men som jeg skriver ovenfor også, kjøper man VKTX nå så er det ikke på oral, men pga at man tror det er en plass for subkutan vk2735 i fedmemarkedet sent i 2027, begynnelsen av 2028. Og da tror man at det vil være en plass for en ny drug med samme efficacy og tolererbarhet som dagens tirzepatide når den tid kommer.

https://jamanetwork.com/journals/jamaoncology/article-abstract/2837870#250516933

Amerikansk studie:

https://investor.lilly.com/news-releases/news-release-details/lillys-oral-glp-1-orforglipron-successful-third-phase-3-trial

1 Like

Ut fra det jeg ser ligger Novo godt foran med 13,7 % vekttap over 68 uker i sin Redefine 2 sammenliknet med Lilys 10,5 % på 72 uker, men selvsagt det ene er injeksjon, det andre oralt.

Hva som er viktigst over tid vet jeg faktisk ikke, jeg tror jo jeg hadde valgt injeksjoner med færre bivirkninger, spesielt da med tanke på oppkast, men pris er jo en faktor.

Hva fokuserer markedet mest på? Total effekt eller måten man tar det på i kombo med pris?

2 Likes

Fikk hele fedmespacet et løft etter LLY sine data idag? NOVO snudde, Viking I pluss og Lilly selv opp over 4%. Syns personlig data ikke var så veldig imponerende. Omtrent samme vektreduksjon pa 78 uker som Viking hadde pa 16 uker. Med lavere dosering og bruk i 78 uker vil Viking antakelig lett slå disse data og med en bedre bivirkningsprofil enn de viste nå.

1 Like

Jeg satt ChatGPT5 på jobben med ekstrapolere ut til 78 uker og den kom til base case ca 22% reduksjon for Viking. Rart de ikke fulgte pasienter lengre.

ATTAIN-2 var i T2D, mens VENTURE var i voksne uten diabetes, så ikke mulig å sammenligne direkte. T2D-pasienter opplever ofte god effekt på diabetes (som bl.a måles med A1C), men opplever mindre vekttap. Ta f.eks CagriSema til NVO. 20-22 % vekttap i REDEFINE-1 (ren fedme) vs. 15,7% (etter minnet) i REDEFINE-2 som gikk i en ren T2D populasjon.

Det vesentlige for LLY her nå at med ren fedme og t2d-trials levert uten mishaps, så kan de søke om approval for orforglipron her og der. Det kommer de sikkert til å gjøre ganske fort. NVO er dermed 4-8 mnd foran LLY i USA med en oral drug.

Spørsmålet jeg grubler på i dag er om pillen på noen områder vil kunne konkurrere med subkutane injeksjoner. Kan man f.eks havne i et scenario hvor et (amerikansk) forsikringsselskap kun vil tilby orforglipron til forsikringstakerne som utvikler t2d, fordi det kan kjøpes billigere fra produsent enn alternativet? Ser man på A1C senkning (altså det som definerer om man har t2d eller ikke), så er resultatet for CagriSema i REDEFINE-2 ikke nødvendigvis veldig mye bedre enn orforglipron på maks dose. I begge tilfeller klarer rundt 75% å få A1C-verdier under 6,5%

@Investor klart VKTX skulle kjørt lenger, men det var en dose-finding trial. Og det virka som de var ganske keen på å få den unna. Det vi kan si er at 120mg dosen er ut. 90mg dosen kan kanskje fungere med laaaaaaaaaang titrering, men my bet er at dosene som kommer til kjøres i fase III vil være noe a la 20 40 60 mg. Det finnes ingen grunn til å tro at 30mg eller 60mg som ble kjørt her i fase II vil gi noe dårligere resultat enn oral sema, når det gjelder vekttap. Spørsmålet blir egentlig mest om lenger titrering vil få bukt med toleranseproblemene vi så i VENTURE. Svaret er er nok “ja”. Spørsmålet blir bare “i hvilken grad”.

1 Like

Viking +5%

1 Like

Noe av grunnen kan være dette. VKTX har jo en MASH drug som er ferdig med fase II liggende. Ser mange biotekselskap med MASH-drugs løfta seg litt på denne nyheten, som potensielt gjør det mye enklere å både diagnostisere pasienter med MASH (større marked!) men også trolig gjør kliniske forsøk enklere: Mange av MASH-trialene har vært plaget med veldig høy placeboeffekt, slik vi f.eks sist så i IMPACT II til Altimmune. Hvis jeg husker rett, så har ALT allerede uttalt at om metoden FDA nå vurderer hadde vært brukt på IMPACT-trialen, så hadde legemiddelkandidaten pemvidutide levert statistisk signifikante resultat på begge endepunkt (i stedet for bare ett).

https://www.fda.gov/drugs/drug-safety-and-availability/fda-accepts-proposal-reasonably-likely-surrogate-endpoint-mash-all-cause-mortality-or-liver-related

https://www.fiercebiotech.com/biotech/fda-considers-non-invasive-liver-endpoint-trials-sending-mash-biotechs-stock

1 Like

For de som er nysgjerrig på Phila Pharma og holder ut et kvarter med dansk:

1 Like