Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fornybars investerings og tweetetråd

Resultat etter 1. Kvartal

Diskusjon
Jeg er ikke videre imponert over den absolutte utviklingen til den fiktive porteføljen, da jeg anser ~4% som en altfor svak utvikling dersom man skal gidde å holde på med dette selv.

Jeg er derimot ganske fornøyd med at 4/5 selskaper fikk solide kursøkninger i løpet av kvartalet, vist med “max close” - som er max kurs i kvartalet ved close. Det forteller meg at det kunne blitt ett rimelig godt kvartal dersom jeg hadde lagt inn noen regler for gevinsttaking eller en trailing stop loss. Jeg har ikke analysert noe mer enn det.

Den største taperaksjen - ULTI hadde også et par høye intradagcandles, men aksjen var desidert svakest i kvartalet. Jeg bommet rett og slett på min antakelse om at de ville lansere en til partnerstudie i Q1, og kursen har også falt en del på at rekrutteringen til INITIUM ikke enda viser de takter den må.

Jeg ser framover og plukker en ny portefølje for 2. kvartal. Jeg kommer til å eie disse aksjene selv når jeg har lyst og jeg kommer til å selge når jeg har lyst.

ULTI 63,6
Har en langsiktig posisjon her, men rasjonalet for traden er oppdaterte melanomadata i juni. Jeg anser de for å være spennende av en hel drøss grunner, men spesielt at det er 20 pasienter i kombinasjon med en PD1-hemmer i samme indikasjon som deres hovedstudie INITIUM.

BIOEX 75,6
Selskapsutviklingen fortsetter og jeg har stor tro på at kommersialiseringsfasen nærmer seg. Ingen eksakt dato for når ting skjer.

XPLRA 43,0
Les tråden.

NANOV 23,96
Archer-1-data, rekruttering til PARADIGME.

1 Like

Sitter selv med Ulti og Bioex…
Kalera og Abera har jeg kvittet meg med…
Ulti ønsker jeg mer av etterhvert og litt Abera…
Bioex har jeg økt ettersom de har sunket i kurs, da jeg synes de har en fortreffelig forretningsidé og store muligheter.
Tvi tvi :blush:

De aksjene jeg nevner er de aksjene jeg har høyest sannsynlighet for at vil oppleve et bull run i kvartalet. Som januar viste så må man jo faktisk realisere gevinst på toppene for å låse ned gevinsten i mange av tidligfase vekstselskapene. Det er en stor utfordring å velge exit dersom man ser på veldig få selskaper, tenker jeg.

1 Like

Enig - Har blitt flinkere m å selge deler av aksjene v/melding… Sitter alltid med en “stamme” med de jeg er mest opptatt av/har tro på… Så jeg ikke rammes av FOMO :blush:

@Chilli Angående Abera så er den veldig fristende på en market cap på 100mSEK. Får se om jeg har flaks og at den holder seg rundt 10SEK til litt lenger ut i kvartalet. Kunne vært moro og hatt noen aksjer gjennom milepælene i 2021.

Ja, skal man ha fortløpende gevinst på sine investeringer i risikoaksjer, så er det alfa og omega å ta gevinst på toppene vil jeg tro. Hvis ikke, så er det buy and hold som gjelder, men det er en annen strategi.

Jeg legger spesielt merke til en ting når det gjelder min portefølje og det er viktigheten av å kunne sitte i cash når ingen gode swing trades presenterer seg. De største draw downene i min portis skyldes den langsiktigte posisjonen i Ultimovacs, siden aksjen har hatt en kjip utvikling siden lanseringen av den tredje studien. Det tvinger meg til å zoome ut og se på porteføljen i et større perspektiv for å se utviklingen, så det er ikke BARE negativt. I løpet av de neste årene er målet å gå over til å slavisk følge reglene jeg skisserte i den første posten, men enn så lenge så har jeg så høy conviction for at man burde ha en god slump Ultimovacs til enhver tid at jeg ikke kan gjøre det nå. Tiden får vise om det er rett :smiley:

Legg forresten merke til at denne porteføljen jeg oppdaterer her er en “trigger-portefølje” - Det er ingen av selskapene jeg anser som kjøpsklare nå basert på hvordan jeg selekterer entry points, men de oppfyller mange av mine andre kriterier, som lav emisjonsrisiko og triggere på “kort sikt”.

Ser jo at Nordic Nanovector begynner å se spennende ut

Det minner meg forøvrig om den andre regelen jeg anser som særs viktig;
Man må kunne endre overbevisning i takt med nye opplysninger

Nordic Nanovector har for meg gått fra å være en aksje med høy emisjonsfare og lav gjennomføringsevne til å bli en turn around-case hvor det finnes gigantiske triggere uten risiko for å få en negativ 20%'er midt i planeten. (Det betinger så klart at man er litt smart rundt triggere) Nå er det bare å vente at ting skjer og handle deretter.

Kvartalets dårligste trade må være postene jeg tok i BGBIO. Selskapet sjekket av flere av kriteriene mine, MEN jeg fulgte ikke strategien ifht entry points, og det endte med at jeg fanget en fallende kniv som bare fortsatte å falle, godt hjulpet av 1.8mill shortaksjer. Jeg hadde ikke noe særlig ønske om å sitte over trigger, derfor kvittet jeg meg med aksjen før helgen. Heldigvis kjøpte jeg en av posisjonene rimelig tidlig, og den solgte jeg med 10% gevinst. Nettoresultatet ble ikke for ille.

5 Likes

Risikohåndtering som biotekinvestor

Som biotekinvestor i Norge, hvor de fleste selskapene man investerer i er i tidlig fase av utviklingen og uten inntekter, er det i mine øyne særdeles viktig å forsøke å klargjøre og håndtere risikoen som finnes i investeringsuniverset.
For min del deler jeg opp risikobildet i fire forskjellige kategorier, hvor hver kategori kan ytterligere deles opp uten at jeg går mer inn på det nå.

• Finansiell risiko
• Teknologisk risiko
• Strategisk risiko
• Markedsrisiko

Finansiell risiko

I Norge har det i de siste årene nesten vært en hovedregel at biotekselskaper henter penger i markedet med stor rabatt. Dersom selskapet gjør en emisjon på 20% skjer det for ofte at kursen åpner opp rundt emisjonskurs, og de neste ukene og månedene skaper alle de nye aksjene et salgspress som gjør at det meste av positivt momentum blir kvalt. I tillegg har aksjonærene som ikke ble tilbydd aksjer i emisjonen ofte krav på en reparasjonsemisjon, noe som nesten uten unntak fører til at kursen trekkes mot emisjonskursen til reparasjonsemisjonen er over.
Det finnes unntak, og i mine øyne oppstår unntakene i selskap som har god track record på den fundamentale og teknologiske utviklingen av selskapet. To eksempler fra 2020 er Photocure og Ultimovacs.

En utlisensieringsavtale med up front er selvfølgelig en oppside i et selskap, og ligger som en oppside i den finansielle analysen.

På grunn av den store nedsiden og at det er forsvinnende sjeldent pengeproblemer løses med en stor avtale, er derfor finansiell risiko et moment jeg forsøker å eliminere i mine kortsiktige posisjoner hvor jeg har under ett års horisont. Er investeringen av mer langsiktig karakter så er det uansett teknologisk og strategisk risiko jeg vekter høyest i min analyse.

For å finne ut av finansiell risiko kan man gjøre følgende analyse:
• Hvor mye har selskapet i kontanter?
• Hvor mye penger bruker de per kvartal?
• Hvor mange kvartalers drift har de på konto?
• Hvor mange kvartalers drift har de tidligere hatt på konto når de har hentet penger?
• Hvor stor emisjonsfullmakt har de i fra forrige generalforsamling?
• Har selskapet noen store planer på kort sikt?

(Denne informasjonen burde være tilgjengelig i selskapets kvartalsrapporter)
Ved hjelp av disse enkle spørsmålene kan man raskt danne seg en mening om selskapets pengebehov, og justere sine forventninger deretter. Selv anser jeg en pengebeholdning på under 1 års drift for å være av kritisk karakter og ~2 år er ok. Lock up på emisjon (som er tilfellet for Nordic Nanovector for øyeblikket) er også et positivt moment.

Teknologisk risiko

Data readouts er en stor risiko i utviklingsselskaper. Dataene kan gi en negativ, nøytral eller positiv kursutvikling. Hvilken vei kursen går har en sammenheng med utviklingen før hendelsen, og hvilke andre risiko som aksjen innehar i øyeblikket. Er det for eksempel stor finansiell risiko i selskapet kan man forvente at kursen beveger seg annerledes enn hvis den finansielle risikoen er lav.

Value Inflection Points er hendelser hvor det er stor teknologisk risiko. Siden det er snakk om medikamenter under klinisk/preklinisk utprøving kan man aldri være helt sikker på hvordan dataene blir, og om dataene overrasker eller skuffer markedet.
Teknologisk utvikling skaper ofte de overordnede trendene i aksjekursen, og kan øke eller minske finansiell risiko i mine øyne.

Selv stiller jeg meg følgende spørsmål når jeg forsøker å få overblikk over en teknologi:
• Er selve grunnteknologien utprøvd før eller er det noe helt nytt? Hvilke medikamenter finnes som er sammenliknbare?
• Hvilke indikasjoner sikter selskapet på? Hva er standard of care der?
• Hvilke data har de levert? Randomiserte studier? Antall pasienter? Relevante endepunkt? Sammenlikningsgrunnlag?
• Hvordan ser løpet ut fremover?

Om jeg kjøper basert på en value inflection point-trigger spør jeg meg selv følgende:

• Hva er gode og dårlige resultater?
• Hva har de levert før? Hvordan er sannsynligheten for at de opprettholder resultatene, leverer bedre/dårligere resultater?
• Hvordan vil kursutviklingen være i forkant? Evnt: Hvordan har kursutviklingen vært i forkant? Oppside/Nedside?

Strategisk risiko

For å utvikle et legemiddel hele veien fra preklinikk til et medikament godkjent for markedsføring er det mye man må ta hensyn til. Man må vise at medikamentet er sikkert, og man må vise at det har effekt. Men – på samme tid må man også legge opp løpet slik at medikamentet kan gå igjennom sitt utviklingsløp uten at konkurrenter kommer først. At ledelsen har brukt mye tid på å undersøke indikasjonen de satser på er livsviktig.
Samtidig er det ledelsens strategiske ansvar å gjøre seg attraktive dersom ønsket er å få en utlisensieringsavtale med big pharma. Man kan ha gode data i preklinikk eller i klinikk, men er det av lav interesse fra big pharma så er sjansen stor for at selskapet blir oversett.
Feiler selskapet på planleggingspunktet kan det fort føre til at hele utviklingsspor må legges på is, eller at selskapet går inn i en nedadgående trend hvor emisjoner må settes på stadig lavere kurser.

• Er det behov for medikamentet i markedet?
• Har ledelsen valgt et utviklingsløp som lar seg gjennomføre innen rimelig tid? Er man overbevist om at de har gjort en god nok analyse av konkurrenter?
• Kombinerer man med relevante produkter?
• Har de fokus på CMC og sikkerhetsstudier i tillegg til effekt?
• Har de personell internt til å håndtere en filing?
• Starter de tidlig med å planlegge og sette opp salgsorganisasjon i markedene de skal inn i?

Denne risikoen er vanskelig å analysere som lekmann. Personlig ser jeg på track recorden til ledelsen og selskapet for å finne ut hva jeg tror, men det er ingen garanti – som vi har sett på Oslo Børs de siste årene.

Markedsrisiko:

Et produkt kan være i salg på flere måter. Det kan være heleid av selskapet eller det kan være utlisensiert til et annet pharmaselskap, hvor de står for salg og markedsføring i de områder de har innlisensiert produktet i. Eller så kan selskapene dele på det. Er produktet heleid så får selskapet all revenue fra salg, men også alle utgifter ifht salg & markedsføring. Salg av legemidler i USA koster veldig mye penger, og man trenger et stort budsjett og en stor salgsorganisasjon for å penetrere markedet. Er produktet utlisensiert så mottar man ofte milepælsutbetalinger ved utlisensiering (up front) og ved et visst antall salg (60% salgsmilepæler ref: Patrik Ling), og royaltees på salg.

Royaltees er kan typisk være 20-40% av EBITDA for innlisensiør, noe som korresponderer til i området 7- 15% av revenue. En salgsinntekt på 2000 mill ville da gitt i området 140 – 300 mill i royaltees til selskapet, men hvis produktet var heleid ville hele bunnlinjen forblitt i selskapet.

• Har de brukt mye penger på salgsorganisasjon?
• Hva er track recorden til ansvarlig i selskapet?
• Har de solgt noe før? Hvordan gikk det?
• Hvordan har andre produkter som kan sammenliknes solgt?
• Hvor mange medikamenter finnes i riktig indikasjon? Som hvilket medikament i rekken ankommer produktet? Hvem har produkt i markedet?

Dersom selskapet vegrer seg for å bruke penger på launch og salg burde man ikke forvente en rask markedspenetrasjon og vurdere utsiktene til rask inntektsøkning for lave. Selskapet og nøkkelpersonells salgserfaring fra tidligere er også viktig å analysere for å gjøre seg noen tanker om gjennomføringsevnen. En stor del av markedspenetrasjonen bestemmes av hvilket produktnummer man er i markedet. Det finnes statistikk på hvor mye av markedet man kan forvente å ta basert på hvor mange konkurrenter som allerede er godkjente, og hvis konkurransen er big pharma kan man anta at store ressurser blir brukt av konkurrentene for å opprettholde deres markedsandeler.

Egen framgangsmåte

Hvordan jeg vekter risikoen avhenger av hvilken type investering det er. Er det en langsiktig investering kan man se for seg at man er mer opptatt av strategisk, teknologisk og markedsrisiko enn finansiell. Men dersom det er en kortsiktig swing trade er finansiell risiko av stor betydning, siden en emisjon kan her sette hele traden langt i minus over natten. Jeg gjør meg kontinuerlig slike vurdering og forsøker å til enhver tid holde meg oppdatert på alle de relevante selskapene slik at tiden det tar å gjøre research er minimal ved endringer i selskapet.

(oppdatert 06042021)

11 Likes

Som trader skal du ha lav conviction i forhold til dine posisjoner. Ellers blir det vanskelig å bruke stopp loss

4 Likes

Ja, det er jo selvsagt. Eller, man kan ha høy conviction, men man må respektere markedet.

So exciting.

2 Likes

Med unntak av at Øystein Stray Spetalen fant ut at jeg hadde tro på Xplora dette kvartalet så har det vært noen spennende setups til nå :slight_smile:

3 Likes

Her er det både trademuligheter og grunner til å øke sine langsiktige posisjoner på gode, bekreftende data/nyheter.

Den perfekte biostormen.

8 Likes

Gøy med action, alt for lenge mellom hver gang i enkeltselskapene :slight_smile: Jeg er klar ^^

2 Likes
5 Likes

Det skal bli morsomt å se på denne senere i kveld. Vil tro at return er ok målt fra 30. Juni, men XPLORA ble gruset midtveis av Spetalens exit.

Jeg kan si såpass allerede uten å behøve å analysere videre: man er nødt til å selge volumklimaks, og man er nødt til å benytte stop loss. Min stock picking tar bare hensyn til hvor jeg tror kjøpspress og kursoppgang vil oppstå, ikke hvor lenge det varer. Markedet nå for tiden liker ikke reprising.

For Q3 legger jeg til et svensk selskap, hvor trigger er FDA-avgjørelse om accelerated approval. Jeg fjerner også NANOV og BIOEX, fordi jeg anser begge for å være uoversiktlige per nå. ULTI blir med videre med forventinger om regulatoriske designasjoner og selskapsutvikling.

Som vanlig er entry basert på tekniske faktorer, bortsett fra ULTI hvor jeg allerede er inne.

$CALTX Calliditas Therapeutics

  • FDA-avgjørelse om ACCELERATED APPROVAL 15. september. Forventer et greit bull run fram mot den. Vet ikke når det starter, så det må nesten det tekniske få ta seg av.

$ULTI Ultimovacs

  • Har flere forhåpninger og forventninger til de neste tre månedene for Ultimovacs. Det har jeg drøvtygd på i Ultimovacstråden så det går jeg ikke gjennom her. Kortsiktige moving averages er converging, og jeg ser ikke bort i fra at den skal opp mot 80 igjen på kort sikt.
2 Likes

Hehe, fin disclaimer i tittelen :stuck_out_tongue: Ser fram til at du legger inn Norcod, den har hittil passet veldig fint med tittelen siden jeg kjøpte for 1 mnd siden ca. :stuck_out_tongue:

1 Like

Litt #hauss på $CALTX innen den stikker. Vær obs på at det kan komme en emisjon før eller etter FDA-avgjørelsen, selskapet har ~600mSEK på bok og vil antakelig trenge mer for launch i US. De er dog i partnerdiskusjoner, og vil få mulighet til å låne penger ved accelerated approval. En eventuell emisjon vil forøvrig gi tilgang til near term revenue (salg av Nefecon) så det trenger ikke påvirke kursen annet enn positivt.

REDEYE analyse på Calliditas

En liten samtale med boykie om selskapet

Alt i alt, bullish outlook på kort og lang sikt.

1 Like

  • Ser en liten forandring i hvordan den trades, og det liker jeg. Det passer godt med PDUFA 15. september. Neste burst blir reell og den man går hardt inn på er mitt bet.
1 Like
4 Likes
1 Like

#jinx

7 Likes