Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

FOTBALL VM RUSSLAND 2018! ⚽

Enig. Var egentlig for VAR da det ble diskutert sist VM, men etter å ha sett det i aksjon er jeg skeptisk. En av greiene med fotball ifht. f.eks amerikansk fotball er jo tempoet og at man ikke kan ta pauser eller time-outs. Dette VAR greiene ødelegger for moment i spillet og kan (som Thorstvedt var inne på i studio) sette de som skal ta straffe ut av spill (for lang tid fra avgjørelse til straffen tas).

Kanskje kunne det bare bli brukt i f.eks avgjørende kamper fremfor gruppespill?

VAR er bra men hvordan den brukes er jeg mer usikker på. Argentina og Brasil har fått stang ut for VAR dømming og blir for tilfeldig etter mitt skjønn.

For å bøte på tilfeldigheter syns jeg hvert lag burde fått 1 eller 2 “utfordre dommer kort” (read flag) slik det er i NFL.

Er overbevist om at Argentina og Brasil sine trenere ville ha utfordret de to straffesituasjonene.

1 Like

Men selv om de hadde utfordret så er det fremdeles åpent for diskusjon. Det finnes ikke en fasit på hva som er straffespark eller ikke - med mindre det er helt soleklart.

Men jeg er enig i tanken om at det burde være en slags utfordre-funksjon slik som det er i tennis, hvor f.eks. kapteinen kunne hatt mulighet til å utfordre et visst antall avgjørelser.

Slik som det er nå er det helt håpløst.

Uenig der, jo mindre fotball ligner på NFL jo bedre mener jeg, hvis de får VAR til å fungere så det ikke stjeler masse minutter, men at en 5-dommer(team) har vetorett på bakrommet og bare kan instruere dommer om rødt kort, straffe osv, så kan en VAR-dømt situasjon være ferdig snakka på 30 sekunder, og ikke på masse minutter som f.eks i en FA-cup kamp Liverpool spilte i januar (?).
Spillerne blir kalde mens de venter, spesielt på vinteren, og mange ganger mer utsatt for skader.
Også informer publikum på en stor tavle om VAR-dømming så sitter ikke 30-70.000 personer på stadion og millioner hjemme og lurer på hva i svarte som skjer.

Slik du beskriver det var faktisk slik jeg trodde VAR skulle være… Helt til Argentina kampen :frowning:

1 Like

Dette er helt nytt, så det vil nok ta noe tid å fjerne åpenbare feil med systemet, og få det finslipt, men jeg har god tro på at det vil bli veldig bra til slutt. :+1:

Er iallefall veldig fornøyd med mållinjeteknologien! :smiley:

2 Likes

Funker dog ekstremt bra i hocley, og noe tap av momentum pga. oppholdet har jeg aldri vært borti.

Men nå er fotballen et annet dyr. Tar lengre tid for dommer å springe til sidelinja i fotball, enn for en hockeydommer å skøyte til vantet.

1 Like

Blant annet derfor mener jeg og mange andre at avgjørelsen når det kommer til VAR-dømming må være hos en av dommerne på bakrommet.
De ser en hendelse, ser repriser noen ganger/sekunder, gir beskjed til hoveddommer på banen om hendelsen og avgjørelsen, som straffe, rødt kort f.eks pga farefullt spill/usportslig oppførsel (Costa og Suarez typ hendelser).
Da bør det, når systemet er oppe å gå, bare gå noen sekunder “dødtid” på banen, mye likt hvordan det er nå uten VAR, hvis for eksempel en linjedommer ser noe hoveddommer ikke ser.
Han sier fra over headsettet, tar/får en avgjørelse og dømmer deretter.

2 Likes

Sverige spiller idag kl 15 - allt annet i verden er irrelevant.

Forresten, hvor e Norge?

:sweden::sweden::sweden::sweden::sweden::sweden::sweden::sweden::sweden::sweden::sweden::sweden:

3 Likes

Vi har så elendig landslag at vi selvfølgelig heier på Danmark :slight_smile:

1 Like

Den startet nå klokken 14 :wink:

1 Like

De bra fotballspillerne utvandret til Island :slight_smile:

2 Likes

Du som er svensk, bør vel i det minste vite når Sverige spiller :wink:

Før du lurer på hvor Norge er.

1 Like

Typo :wink:

Heia Sverige. Skulle vel strengt tatt stått 4-0 men de leder da i hvert fall!

1 Like

VAR redder mange land haha

VAR sucks på kort sikt, men har tror på at spillet kommer til å endre seg med VAR og at man på lang sikt vil få renere spill i straffefeltet, noe som er en bra ting. Synes bare det er litt kjipt at de ikke velger å innføre det 2 år før VM slik at det er en mer naturlig del av spillet når VM spilles.

Heia Sverige!

3 Likes

Svenskene berga seieren. Kjedelig kamp.

Ah men fan vad trevligt

4 Likes