Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom DUNE-spill

Det her er vel poenget mitt, inntil den første filmen er en suksess, så er franchisen rimelig “død”. Kan være de lykkes, kan være de mislykkes. For at Funcom skal få noe ut av det, så må de i hvert fall levere et knallspill som treffer riktig genre på riktig tid, og med et budsjett som gjør at de tjener penger.

Dune er mye større enn Conan, men det er tross alt snakk om en franchise som oppsto på 60-tallet. Da som en bok som er den mestselgende sci-fi boken i historien.

Den første filmen kom i 1984. Conanfilmene kom i hhv. 1982 og 2011 - som selvsagt gjør at trenden også er høyere i perioden til Google trends, som starter sin historikk i 2004.

Google trends kan nok også lyve en del, da den blant annet tar den med den japanske manga-serien “Detective Conan”.

Peaken for Conan movie korrelerer med filmen, så…

Conan oppstod i 1932 da :blush:
Dune var stor innen Sci Fi ja. Orginalboken omtales jo som en av de beste i genren.
Men Conan har jo vært greit stor i fantasy genren lenge.
Men mens Conan har vært holdt ved like har ikke Dune det på samme måten. Men er jo potensiale for at Google trends situasjonen endrer seg i løpet av året.

Aksjemarkedet handler om å se litt inn i fremtiden. Selv om Dune per nå scorer lavere på Google Trends så er det jo hvor høyt det scorer på lanseringstidspunktet som betyr noe.

1 Like

Hypen fra vanlige plebs kommer ikke før det blir trailere og slikt.

Så blir det “denn derre Djuun med jason Momoa ser jævlig kul ut a!”

Da tenker jeg google trendsene begynner å se annerledes ut.

Skulle säga att Conan är större än Dune… MEN Dune har potentialen att bli 10 gånger Conan framöver.

Dune sin Google Trends utvikling blir interessant når folk begynner å diskutere plottet etter trailere kommer. Når det er en sterk IP vil fans diskutere mer. Slår bredere ut på Google Trends.

Er rollespill/survivalspill påvirker også Google Trends mer da det rett og slett er mer å diskutere. Både før og etter lansering.

Så denne gang @Christian vil jeg og du være mer enige i tolkningen av Google Trends når det gjelder Dune.

Jeg mener jo at spill diskuteres i ulik grad avhengig av sjanger, IP osv. uten at det alltid vil gjenspeile antall solgte.

2 Likes

Det spiller i utgangspunktet lite hvilken IP som er størst i dag, så lenge spillet lanserer sammen med filmen. Hadde de skulle valgt mellom å lanserer CE eller open world basert på Dune i dag så gir det seg selv hva som ville vært smartest.

Det som betyr alt er hvordan filmen klarer å gjenskape kvaliteten fra bøkene, ved å gjøre det populært nok for folk flest. Når Funcom da lanserer spillet så vil folk kjøpe av flere grunner, de kjenner og vet hva open world survival er, de har blitt kjent med atmosfæren i filmen og de som har kjøpt, kjenner, liker CE og Funcom kjøper spillet. Kvalitet er naturlignok viktig, og om det treffer noe nytt og spennende i sjangeren. Jeg driter i bøkene og hvor stort eller lite det er og har vært. Jeg fokuserer på følgende: spennende cast og verdensklassekvalitet på regissør /folkene som skal lage filmen, manus med utgangspunkt fra kritikerroste/bestselgende bøker og lansering vindu på filmen, midt i høysesong for kino som når vanvittig mange folk. Du får det ikke mye bedre

4 Likes

Legendary Entertainment slipper en reboot av DUNE franchisen. Dette blir et filmslipp på linje med LOTR og StarWars - en blockbuster tittel bestående av et holleywood-stjernelag. I tillegg til filmserien produseres det en TV-serie.

DUNE er basert på verdens ca. mestselgende sci-fi bok (20 millioner +) av Frank Herbert, så ikke noe å si på kvaliteten på kildematerialet.

Satsingen fra Legendary er enorm, og har et potensial som er ~100 ganger større enn dersom Arnold kastet stokken for en siste Kånan-film.

2 Likes

Hva er status på serien egentlig, etter at Jon Spaihts forlot produksjonen til fordel for filmoppfølgeren?

Uvist, men filmenene trumfer serien.

Joda, men filmer + tv-serie trumfer det igjen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Av det lille google forteller meg, så ser det fortsatt ut som det forventes release av serien på HBO Max ila året. Får håpe det stemmer.

Om de må offre en TV serie for å lage en film trilogi… så håper jeg de gjør det ;D

Hørt om rotten tomatoes?

Øverst av fem filmer nevnt for desember som mest forventning til:

Most anticipated movies of 2020:

https://editorial.rottentomatoes.com/article/most-anticipated-movies-of-2020/#OctDec

DECEMBER

Dune (2020)
Directed by: Denis Villeneuve
Starring: Timothée Chalamet, Josh Brolin, Rebecca Ferguson, Oscar Isaac, Javier Bardem, Jason Momoa, Dave Bautista, Zendaya
Opening on: December 18, 2020

Acclaimed director Denis Villeneuve takes on the massive challenge of re-adapting Frank Herbert’s sprawling sci-fi epic more than 30 years after David Lynch attempted the same and, according to many fans, fell short. At the very least, Villeneuve has assembled an impressive cast (just look at those names!) so it’s now up to him and his co-writers to fashion an engaging script from the daunting source material.

Blir smått kvalm av å tenke på at denne lisensen forsvinner til Kina for det jeg med flere anser som et skambud (hvis man har 12 - 24 mnd. briller på).

7 Likes

Det er jo bare pga alle de gira funcominvestorene som søker på “dune movie” :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

It all makes sense now…
Skal se at spillet kommer samtidig med filmen likevel! :stuck_out_tongue:

3 Likes

Det er TRAGISK at vi ikke får være med på dette eventyret.

image

5 Likes

Bare å kjøpe Tencent det :slight_smile: