Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Fundamentale forhold

Det føles ut som om du kan lage coop shooter av begge IP’ene, og at det kanskje er lettere med mutant chronicles men at MYZ vil skille seg mer ut.

Så kommer det også an på hvilket fokus de eventuelt ville valgt å ha i Mutant Chronicles. Basert på wikipedia (har aldri spilt noe basert på IP selv) så ser jeg mulighetene de kan ha i Mutant Chronicles for å lage factionbasert coop shooter med en miks av missions for din faction mot AI, og missions for din faction mot spillere som støtter en annen faction.

Det er også åpenbare muligheter for å lage DLC med nye factions, dvs at spillet i utgangspunktet vel er basert på 5 “gode” factions (Bauhaus/Capitol/Mishima/Imperial/Cybertronic), og så en hovedmotstander ved the dark legion eller fanatisk religiøse the brotherhood. Ergo, at man først har mulighet til å kun spille en faction med tight og story, og så at utvidelser kommer med de andre og introduserer PVP missions. Det kunne være en vei å gå.

Det virker kanskje lettere konseptmessig å ta IP’en for Mutant Chronicles og gjøre om til en coop shooter på månen, mars, venus, asteroidebeltet, enn å ta MYZ og gjøre om til en bra coop shooter. Mutant Chronicles hadde passet veldig bra som IP for en vermintide-klone (det er typen spill jeg håper funcom lager), mens MYZ ville skilt seg mer ut og kanskje hatt større sjanse for å være noe mer unikt.

Uansett får vi nok svaret i løpet av neste halvåret, litt avhengig av når spillet blir lansert.

4 Likes

95 % sikker på at det blir Mutant, og da Zero eller Chronicles. MYZ var veldig ungt når Co-Op gikk i full produksjon så valget er jo tatt for ganske lenge siden.

Synes det er potensial i IP’en åkke som:

3 Likes

Dollarkursen var nesten den samme ved utgangen av Q2 og Q3 så jeg ser ikke at den skal forklare reduksjonen fra 8186 til 7300. Det de skriver er vel at dette tallet også skal justeres med resultatet i Heroic (fra årsregnskap: The carrying amount is increased or decreased to recognize its share of the profit or loss of Heroic Signatures DA after the date of acquisition). Ikke at jeg får det helt til å stemme at Heroic eventuelt skulle ha gått så mye i underskudd i Q3 heller da. Litt problemer med å skjønne endringen fra Q2 til Q3 egentlig.

1 Like

Det finner du ut av med en mail til Funcom

Jupp får kanskje vurdere det :slight_smile:

1 Like

3 posts were merged into an existing topic: Funcom småprat 2019

Kan man ta småpraten i småprat tråden. Fundamental tråden har lav takhøyde for spekulasjoner og tull. Målet med tråden er å gjøre det enkelt for folk å danne seg et bilde Funcom og spillene dems. Forsvinner posten din er den enten flyttet eller slettet fordi den var offtopic.

3 Likes

Jeg sendte epost til Funcom forrige uke hvor jeg spurte om to ting med referanse til denne siden i kvartalsrapporten:

Nederst på denne siden står det at Funcom har 15 aktive prosjekter totalt: 7 nye, og 8 eksisterende eller prototypeprosjekter.

1: Samsvarer “7 nye” med de 7 prosjektene som er spesifisert i pipeline delen?
2: Er “8 existing or prototype game projects” de 5 som er nevnt i game activities + gamle kjente prosjekter som the park, dreamfall, og hide and shriek, eller er det potensielle framtidige ukjente prosjekter som kun eksisterer i prototype stadiet og markedet blir informert om hvis det blir noe av?


Svaret jeg fikk i dag var:


Thank you for your interest in Funcom and your request. For your question number one, you are correct. The seven projects specified is the same as the seven new projects. “Active projects” are all projects that have activity in it so it can also include older games. As an example “Hide and Shriek” will not be counted as there is no activity in that project anymore, while “Anarchy Online” will be counted as there are still activity there. If we decided to do a DLC with “Hide and Shriek” it would be counted when the work actually started.

Regards,
Ole Schreiner
Chief Operating Officer

Funcom


Jeg tolker det dithen at gamle spill uten aktiviteter ikke er inkludert i “8 eksisterende eller prototypeprosjekter” men at prosjekter herfra er ting som enda ikke er blitt annonsert, og kanskje aldri blir noe av samt de 5 spillene som er nevnt under “Game activities” (for her skjer det tydeligvis ting).

Så i mine øyne er det 3 pågående prosjekter som vi ikke vet noe om enda, og som kanskje aldri blir noe av. Men som kan annonseres når det passer Funcom (gamescom, twitchcon, pax, e3, utenfor konferanser - og som også muligens aldri blir noe av).

På kommende kvartalsrapport så blir det da i mine øyne veldig interessant å se på eventuell endring av totalantallet her.

10 Likes

CCC vil jo være et av disse 3 spillene vi ikkke viste noe om når denne rapporten kom.

Nei, det er blant “7 nye” som inkluderte 2 som var/er “top secret”.

Disse 7 nye er:

  1. Conan Unconquered.
  2. Moons of Madness.
  3. Conan Chop Chop. Top Secret #1.
  4. Kult/Solomon Kane - Slovakisk 2021 spill. Top Secret #2.
  5. COOP Shooter.
  6. Conan Single Player.
  7. Dune open world.

Det er 15 totalt. 8 “eksisterende eller prototyper.” Og de spesifiserer 5 eksisterende som har spillaktiviteter.

  1. Conan Exiles.
  2. Mutant Year Zero.
  3. Age of Conan.
  4. Anarchy Online.
  5. Secret World Legends.

Så det er 3 ukjente for å få totalen til 15 - eller 3 gamle eksisterende som det jobbes aktivt med.

3 Likes

Litt rar oppdeling om de putter eksisterende og prototype i samme gruppe.

Men jeg er egentlig ikke uenig i tanken. Er dog ikke sikker på Solomon kane.

TRor også et Dune 2 remake er i pre prod.

3 Likes

Det jeg tolker det som er at 7 nye er de spillene de har sendt ut børsmelding om / annonsert. Alt annet Funcom driver med, inkludert prosjekter som det kanskje aldri blir noe av, er samlet sammen i “annet vi driver med.”

Dette gjør det litt vanskeligere å holde oversikt, men er enig i tolkningen din. Tenker det blir spennende å se hvordan det endrer seg til kvartalsrapporten.

2 Likes

Jeg antar at Funcom har 2 publishing spill i 2020 (Conan Chop Chop + ukjent), og at Funcoms pågående prosjekter nå er:

  • Moons of madness
  • Conan Chop Chop
  • Ukjent publishing 2020
  • Coop shooter
  • Slovakisk publishing 2021
  • Dune 2021.

Dette er de 6 spillene som Funcom guider skal komme ut framover.

Min teoretiske tolkning av hva jeg personlig forventer av Funcom framover, helt uavhengig av hva de faktisk har guidet er da som følger:

image

Noen av disse er ukjente og eller lite interessante i mine øyne (chop chop, conan unconquered repackaged), men de kommer jo selvsagt på ett tidspunkt. Coop shooter og ukjent publishing spill i 2020 antar jeg begge kommer i 2H men de kan jo godt bytte kvartal. Det er bare en subjektiv oppfattelse av hva jeg forventer at Funcom skal levere framover, og sånn ca når. Jeg forventer minst 1 DLC til fra MYZ, men ellers håper jeg det ikke satses for mye videre på andre publishing spill før de beviser at de kan dra inn penger.

7 Likes

Som jeg har skrevet i en periode på chat osv så ventet jeg på RedEye oppdatering for å vise noe som jeg syntes er interessant. Det har med verdsettelse av Funcom som selskap å gjøre.

Jeg vil ikke her vise kursmål (fordi kursmålet mitt basert på logisk utregning av normal verdivurdering blir latterlig lavt, ergo prises Funcom inn basert på håp om fremtiden mer enn økonomiske prestasjoner).

Men jeg tenkte å vise historisk hva Funcom har levert av inntekter + hva RedEye estimerer for inntekter framover.

image

Dette er da inntekter, ebitda, og ebit slik RedEye i henhold til hva Funcom har historisk levert + hva RedEye estimerer framover, som jeg subjektivt har fordelt utover kvartalene basert på skjønnsmessig vurdering av når jeg tror spill lanseres og inntekter kommer. RedEye har ikke estimert net profit i 2021 så vidt jeg kan se, så det stoppet litt opp der :slight_smile:

Normal verdivurdering av selskaper gjøres ofte på en sum av årlige inntekter. Men man følger ikke kalenderåret. I stedet følger man siste kvartal, og regner fram og tilbake fra det kvartalet. Det er da normalt å ta utgangspunkt i forrige 4 kvartaler, neste 4 kvartaler, eller siste 2 + neste 2, og jeg har også inkludert siste 2 + neste 6 delt på 2 her for å illustrere hvordan det påvirker situasjonen.

Dette gir rullerende 4 kvartaler (forrige, neste, miks, forrige 2 + neste 6 / 2) som dette:

Inntekter:
image

EBITDA:
image

EBIT:
image

Som jeg har argumentert for tidligere så virker det som om aksjonærene i Funcom verdsetter siste 2 + neste 2 kvartaler. Men, dette er en subjektiv oppfattelse. Øvelsen jeg har gjort tilsier også at man kan sammenligne historiske fakta med framtidige estimater fra RedEye og tar ikke hensyn til at historisk har forventninger i noen perioder vært himmelhøyt over hva som til slutt ble prestert.

Formålet er rett og slett å illustrere at ut fra en del kriterier, så kan det virke logisk at den fundamentale “bunnen” i Funcom er i perioden Q2 2019 - Q4 2019. Og at aksjekursen følger etter.

Dette tar da utgangspunkt i kvartalsrapportene, så i praksis vil det si fra omtrent nå og fram til slutten av februar 2020 vil jeg anta at bunnen settes i Funcom kursmessig. Og at dette i så fall vil være i henhold til det fundamentale historisk + RedEye sine estimater. Er man langsiktig og har troen på coop shooter er da dette en ganske lang periode man kan laste opp i.

ps: fra coop shooter og framover så vil jo pilen peke oppover. Det er fordi RedEye sitt estimat åpenbart antar at coop shooter skal drive overskuddet i 2020, og at det derfra og fram skal være stor optimisme rundt Dune.

10 Likes

Hvor ofte skriver verdens største retailinvestor nettsteder om et norsk selskap?

Interessant hvor lite de vektlegger Dune i denne artikkelen.
Og i det tror jeg det ligger en kjempestor positiv verdibombe for funcom longs.

5 Likes

At the end of 2018, it launched a new shooter called Mutant Year Zero: Road to Eden , and unveiled its next Conan title, the real-time strategy game Conan Unconquered . It will launch a “cosmic horror” game called Moons of Madness this Halloween, the cartoonish hack-and-slash game Conan Chop Shop in 2020, and a new game based on the sci-fi classic Dune .


Hegnar kvalitet over det her.

3 Likes

Tenkte akkurat det samme…

Jeg tror Funcom har 4 uanonserte publishing prosjekter vi ikke vet noe om enda offisielt.

1 av dem kan være det slovakiske, men presentasjonen de hadde hos redeye viser studio i Stockholm, Nord England/Scottland og i New York området i USA som vi ikke vet noe om enda.

Noen som har tanker her? Se min fantastiske illustrasjon under.

6 Likes

Noen ting høres bare bedre ut på engelsk:

The deal values Funcom at 1.22 billion Norwegian crowns

4 Likes