Vi bør ikke se på Norge isolert, skylappene vil ikke funke i evigheter.
Blir det nok nød og elendighet ute i verden vil også Norge merke det.
Jeg snakket akkurat med noen i Nashville som fortalte ganske groteske historier om hvordan ting utvikler seg der borte (ikke om AI osv men om ekstremtemperaturene regnet, skogbrannene osv).
De hadde hatt 17 inches med regn på et døgn et sted i nærheten.
Til sammenligning har vi fra en artikel på tv2.no:
“Kommer det over 30 millimeter nedbør på et døgn er det mye uansett. Under skadeflommen på Østlandet i juni i 2011 kom det 66,9 millimeter på et døgn i Rena.”
1 inch er 2,54 cm, så 17,9 inches er helt vilt!
I tillegg har du saker som at man på Universitetene i noen stater (Texas i hvert fall) har lov til å bære håndvåpen. De har til og med et uttrykk for det: “Campus Carry” .
Dem jeg snakket på skulle hjelpe barna som er i ferd med å flytte fra California nettopp på grunn av klimaet - de flytter nordover.
Personlig tror jeg vi kommer til å få ekstremt mange klimaflyktninger med årene, og kanskje var det nettopp klimaflyktninger de første bosettere i Norge var en gang i tiden?
Uansett: vi lever ganske isolert her i Norge, men det vil ikke si at vi ikke kommer til å dele konsekvensene med resten av verden om det stemmer det de fleste klimaforskere sier.
PS: jeg oppdaget at dette ikke var politikktråden som jeg trodde vi diskuterte i så vred samtalen over til klima.
PS2: resten av innlegget poster jeg i AI-tråden også. Når det gjelderAI or roboter så kan utviklingen komme til å bli eksponensiell:
Jeg søkte på eksponensiell og fant tilfeldigvis denne artikkelen som sier noe om Moores lov - som gjelder transistorer.
Noen mener Moores lov kan brukes på mye annet. Jeg søkte derfor nå på Moores law on everything og fikk opp en artikkel av en av de store VC-ene i Silicon Valley Sam Altman (CEO for Ycombinator).
Han er også CEO i OpenAI, en non-profit organisasjon for AI.
Han understøtter min tanke om at AI er kommet lengre enn de fleste tror, og at utviklingen nok vil bli umulig å stoppe - og at vi må gjøre noe for å sikre folk flest.
Artikkelen er interessant, tar for seg mye, inkludert konkrete måter å skattlegge på for å få en fair distribusjon av rikdom i fremtiden (kort sagt å skattlegge selskaper mye lavere enn veksten de produserer, og betalingen av skatt fra selskapene skal skje i form av aksjer; han foreslår utvanning av selskapene, 2,5% nye aksjer i året, som går i sin helhet til skatt.
En stor den av denne skatten igjen redistribueres til alle personer over 18, slik at alle innbyggere blir aksjeeiere. Han mener det vil føre til et fokus på det han kaller “more good” istedenfor “less bad” - altså et fokus på å gjøre kaken større ikke på å fordele kaken så rettferdig som mulig.