Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Du vet ingenting mer enn meg om dette dessverre, og det historien viser trenger ikke være det fremtiden gir oss.

Hvis du med uendelige oppgaver mener diverse ulike trygd, eller at folk jobber med håndverk og kunst og låner bort bilen sin og hytta si, eller lager onlinekurs eller youtubevideoer, eller spiller esport eller tjener penger på å finne objekter i dataspill, eller trading av kryptovaluta eller en kombinasjon av alle disse, så er jeg helt enig.

Men å tro at “samfunnet” skal finne arbeidsoppgaver til folk det har jeg liten tro på.

Derimot har jeg stor tro på at samfunnet gir en grunnfinansiering til alle, som gjør at flere folk tør å stå på egne bein uten normal sysselsetting.

Faktum er vel at ingen av oss vet, og at robotteknologi og AI først nå virkelig begynner å vise hva som er i vente.

4 Likes

Alle de du nevnte der er jo dagens jobber. Jeg tror heller han mente plastiske kirurger spesialiserte på barn eller innsiden av en kropp for eksempel. Eller psykiatrikere spesialisert på folk som føler seg for normale. Jobber som angivere i lokalsamfunnet. Eller jobber som stemmegjenkjennere og scannere i handlegata. Den slags nye jobber. Eller innenfor bransjer som ikke engang finnes i Kina enda.

Saken er at mange av de der er jo som skapt for nettopp AI og roboter. Kanskje ikke psykiatrene.

Men helt enig i at samfunnet kommer til å ha behov for mange flere psykologer feks, selv om mangelen egentlig er ganske stor i dag og.

Poenget er: skal AI og robotifisering skje uten at samfunnet som helhet drar nytte av det også monetært?

Ting skjer ikke så fort, men jeg har stor tro på de bransjene. Først og fremst fordi de løser noen problemer og fører til økt effektivitet. Men jeg tror ikke at de vil føre til færre jobber i Norge. Heller motsatt. Andre land vil merke det mer enn oss også. Vi har for lite folk i forhold til jobber allerede.

Nei, jeg mener nye lønnsomme jobber i privat sektor. Borgerlønn betyr at folk slenger rundt uten krav til verdiskaping.

Roboter er ikke nytt. Bygger på tenkemåten fra fabrikkene på 1800-tallet. AI er avanserte computere fra forrige århundre.

Vi bør ikke se på Norge isolert, skylappene vil ikke funke i evigheter.

Blir det nok nød og elendighet ute i verden vil også Norge merke det.

Jeg snakket akkurat med noen i Nashville som fortalte ganske groteske historier om hvordan ting utvikler seg der borte (ikke om AI osv men om ekstremtemperaturene regnet, skogbrannene osv).

De hadde hatt 17 inches med regn på et døgn et sted i nærheten.

Til sammenligning har vi fra en artikel på tv2.no:

“Kommer det over 30 millimeter nedbør på et døgn er det mye uansett. Under skadeflommen på Østlandet i juni i 2011 kom det 66,9 millimeter på et døgn i Rena.”

1 inch er 2,54 cm, så 17,9 inches er helt vilt!

I tillegg har du saker som at man på Universitetene i noen stater (Texas i hvert fall) har lov til å bære håndvåpen. De har til og med et uttrykk for det: “Campus Carry” :grimacing: .

Dem jeg snakket på skulle hjelpe barna som er i ferd med å flytte fra California nettopp på grunn av klimaet - de flytter nordover.

Personlig tror jeg vi kommer til å få ekstremt mange klimaflyktninger med årene, og kanskje var det nettopp klimaflyktninger de første bosettere i Norge var en gang i tiden?

Uansett: vi lever ganske isolert her i Norge, men det vil ikke si at vi ikke kommer til å dele konsekvensene med resten av verden om det stemmer det de fleste klimaforskere sier.

PS: jeg oppdaget at dette ikke var politikktråden som jeg trodde vi diskuterte i så vred samtalen over til klima.

PS2: resten av innlegget poster jeg i AI-tråden også. Når det gjelderAI or roboter så kan utviklingen komme til å bli eksponensiell:


Jeg søkte på eksponensiell og fant tilfeldigvis denne artikkelen som sier noe om Moores lov - som gjelder transistorer.

Noen mener Moores lov kan brukes på mye annet. Jeg søkte derfor nå på Moores law on everything og fikk opp en artikkel av en av de store VC-ene i Silicon Valley Sam Altman (CEO for Ycombinator).

Han er også CEO i OpenAI, en non-profit organisasjon for AI.

Han understøtter min tanke om at AI er kommet lengre enn de fleste tror, og at utviklingen nok vil bli umulig å stoppe - og at vi må gjøre noe for å sikre folk flest.

Artikkelen er interessant, tar for seg mye, inkludert konkrete måter å skattlegge på for å få en fair distribusjon av rikdom i fremtiden (kort sagt å skattlegge selskaper mye lavere enn veksten de produserer, og betalingen av skatt fra selskapene skal skje i form av aksjer; han foreslår utvanning av selskapene, 2,5% nye aksjer i året, som går i sin helhet til skatt.

En stor den av denne skatten igjen redistribueres til alle personer over 18, slik at alle innbyggere blir aksjeeiere. Han mener det vil føre til et fokus på det han kaller “more good” istedenfor “less bad” - altså et fokus på å gjøre kaken større ikke på å fordele kaken så rettferdig som mulig.

3 Likes

Les gjerne Sam Altmanns artikkel jeg henviser til i posten over, synes den forklarer godt hvordan jeg selv kan se for meg fremtiden. At folk “slenger rundt” er en type oppfatning som ikke helt passer med den virkeligheten vi vil se - mange tror faktisk vi kan velge å jobbe eller ikke i fremtiden. Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det, men mesteparten av den monetære verdiskapningen tror jeg vil gjøres av AI og roboter.

2 Likes

Ja, nye roboter kan gjøre enda mer av det mekaniske arbeidet, og AI kan backe opp kreative genier innen service, finans og omsorg. Men mennesker blir like uunnværlig i privatlivet som i det nye arbeidslivet.

Selv i Silicon Valley øker behovet for menneskelig arbeidskraft hver dag.

Helt klart! Så derfor håper jeg det norske samfunnet vil finne gode løsninger og vi (som samfunn) kan diskutere det i fellesskap.

Personlig tror jeg borgerlønn kan være en god måte å sikre alle pp, og at vi finner gode løsninger med halvveis frivillighet og halvveis lønning, noen kan være ansatt, andre kan jobbe litt til og fra og få godgjort for det.

Mye spennende som skjer i hvert fall, enten vi gjør noe her til lands eller ikke.

2 Likes

Hehe, den fordommen om Grünerløkka er i hvert fall helt feil. Før var det fattige arbeidere, nå er det kapitalsterke enslige unge og par som har kjøpt opp hele området. Entreprenører som har sett litt suksess og folk som jobber privat er hoveddelen av huseierne der nå. Noen leier ut til studenter/kommunen. Har også begynt å bli noen barnefamilier: Bydelsfakta


Utbetalinger fra NAV Oslo i 2019 - nav.no
image

Ikke at det er så relevant her, men feil er feil. :slight_smile:

4 Likes

Jeg ser jeg tok feil når grafen din viser at Grünerløkka er bydelen med minst utbetalinger til sykelønn og ytelser knyttet til arbeidsliv. Det skyldes vel i stor grad at dette er en bydel med lav gjennomsnittsalder. Når vi ser at svært ressurssterke Vestre Aker har høyere utbetalinger er vel det fordi barnefamilier og eldre ikke kan sammenlignes med unge hipstere.

Det er lenge siden Løkka var en arbeiderbydel. Men mitt inntrykk er at folk der i større grad arbeider i offentlig enn i privat sektor. Derfor blir jeg overrasket når jeg leser at

Men jeg kan ta feil. Ser du på hvilket partier som gjør det sterkt i bydelen tyder lite på at folk i privat sektor med høy lønn dominerer. Uansett, dette er langt på siden og vi kan gjerne avrunde debatten her.

1 Like

Mange med god økonomi velger å stemme slik at de kan beholde en god inntekt selv ved sykdom.

Mange velger også solidarisk fremfor etter det som er best for dem selv.

Smart, for hvis vi velger å ta vare på hverandre får alle det bedre.

3 Likes

Denne beskrivelsen treffer sikkert deg godt. Hvis du ser hvordan Oslo vest og Oslo øst stemmer så oppdager du et mønster som alle voksne personer kjenner godt. Høyre er overrepresentert i Vestre Aker, Ullern, Frogner og delvis St, Hanshaugen og Nordre Aker. Osv. Osv.

Altså, skal man snart begynne å prate om at vi er for mange her på jorda? Slutte å spise ris? :smiley:

2 Likes

De tror det stopper opp etter hvert, men jeg tror man mater befolkningsveksten ved

  1. At hver enkelt kjører ned forbruket sitt
  2. Man omfordeler goder
  3. Effektivisering/Automatisering (større muligheter for å fordele goder)

Det er resursbegrensninger som gjør at befolkningsvekten strupes, kombinert med prevensjonsmidler. Dersom man omfordeler, vil færre mennesker kjenne på kroppen at det er resurbegrensninger, ergo vil flere føle at de kan få flere barn.

Dette høres kanskje rart ut i og med at mange I-land har fallende befolkning, men det som struper befolkningsvekstne der er etter min mening urbanisering hvor tid og plass blir resursmangler. Prevensjon er også en viktig faktor som gjør at man kan bruke fornuft, noe de som ikke har det ikke kan på samme måte.

Å omfordele og kjøre ned forbruket bare flytter veggen litt lenger bort, man treffer den til slutt uansett.

Å tenke i de baner der vel ikke helt politisk korrekt, men det blir litt rart å snu seg vekk fra noe som virker logisk også.

2 Likes

Den fallende fødselsraten i Vesten tror jeg handler om prioritering. Vi trenger ikke en stor ungeflokk som skal sikre vår alderdom. Færre ønsker å være småbarnsforeldre lenger enn nødvendig. Ønsket om selvrealisering handler ofte om noe helt annet enn foreldrerollen.
Det er spesielt at jo bedre ordninger vi har fått for småbarnsforeldre, jo lavere har fødselsraten blitt.

Globalt kan det godt være at vi greier å brødfø 11 milliarder i 2100, som vel er prognosen. Men med en 50 prosents befolkningsvekst blir nedbyggingen av natur og mangfold antagelig katastrofalt.

2 Likes

Det kan ha sammenheng med de høye boligprisene vi har i Norge. Det er ikke så mange som får barn hjemme hos foreldrene. Norge har vel noen av de høyeste boligprisene og alderen for å få seg sin første bolig er stigende.

Ellers tror jeg ikke de rødgrønne vil få ned boligprisene, da de ikke vil fokusere på effektivitet i boligbyggingen.

Det eneste som evt kan hjelpe der er om flere fortsetter å jobbe hjemmefra, som vil motvirker urbanisering. Og evt lavere innvandring, men det skjer ikke på 4 år i hvert fall. Innvandrere står for mye/alt av netto befolkningstilveksten til byene.

1 Like

Synes avdøde professor Hans Rosling sier mye interessant om befolkningsvekst her, inkludert en hypotese om hvordan dempe veksten. Anbefaler å bruke 10 minutter på denne!

4 Likes

Kan anbefale dokumentaren også, evt boken :slight_smile:

2 Likes