Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Jeg har sett Ted-talks med han, og er enig i mye av det han sier. Men, jeg er litt usikker på om han tar høyde for menneskelig innovasjon som er det som i grove trekk har økt befolkningen mest siden vi var jegere i skogen.

Første løft kom når jordbruket ble oppfunnet. Det gjorde det mulig å brødfø vanvittig mange flere mennesker enn når man måtte lete etter mat hver dag.

Folk jobber på spreng for å brødfø flere folk hele tiden, og jeg tror det er en undervurdert kraft. Mulig det vil stagnere en stund, men så kommer det en ny oppfinnelse/trend som gjør at tallene skyter videre. For alt jeg vet kan work from home trenden sette igang ny befolkningsvekst pga plass ikke blir en begrensning lenger… Det handler bare om å rydde vekk friksjon for menneskene så blir det flere.

At man hele tiden krever mer for å føle seg som et komplett menneske (ting og selvrealisering) er forsåvidt inflasjonsdrivende og begrenser befolkningsveksten. Det kan være at det pr idag er en sterkere kraf.

Teorien sier at veksten skal avta og stoppe, men det er bare teori fremdeles desverre selv om vekstprosenten har avtatt noe siden toppen. Og at man kan se mønstre i enkeltland…

1 Like

Selv om kloden kunne greie å brødfø tre-fire nye milliarder, har denne veksten også andre sider. Klimautslippene vil naturlig nok øke. Men veksten ville også bety nedbygging av urørt natur til matproduksjon, boliger, næringsliv og annen infrastruktur. For natur, miljø og ikke minst artsmangfoldet er en kraftig befolkningsvekst neppe noen gladnyhet.

2 Likes

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1674-4527/21/6/131

Interessant om sol og klima.

Like interessant som at Willie Soon er medforfatter :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

En del av årsaken til at kraftverket i Karlshamn fyres opp er lav produksjon og høyt forbruk i sør Sverige, samt mangel av overføringslinjer til sør Sverige.
Blir litt som om linjene fra Vestlandet til Østlandet hadde blitt kutta/skada.

Det å få på plass tilstrekkelig energiproduksjon fra fornybare kilder anser jeg som en del av det grønne skiftet jeg da. I Norge er vi jo i en særstilling med at vannkraft i lang tid dekket alt av elektrisitetsbehov men i de siste årene er det takket være økningen i vindkraft som har gjort at vi kan eksportere strøm. Så i Norge har vi forsåvidt kraftmessig greid å henge med ganske bra egentlig. Men så har vi det forsåvidt veldig enkelt i forhold til de fleste.

Men viktig at man ser helheten og fokuserer på alle ledd i det grønne skiftet ja.

4 Likes

Nå snakker jeg om over tid og jeg synes vi skal ha et mål om økende eksport av strøm fra Norge i fremtiden. Er jo en fin måte vi kan bidra til det grønne skiftet og samtidig tjene greie penger på det.

Når det gjelder planlegging i forhold til å sikre strømreserver i form av vann i vannmagasinene så er det jo et spørsmål om man bør legge begrensninger på eksport ved visse nivåer. Synes man også må se på hvordan man kan regulere strømpriser ut til forbrukere. Bør være noe man kan gjøre for å gi vanlige forbrukere litt mer forutsigbare strømpriser.

1 Like

Denne må du nesten forklare. Du hevder altså at Norge ikke tjener på å eksportere strøm ut av landet?

1 Like

Det meste av inntjeningen skjer ved at norske innbyggere må betale europeiske priser for at strømmen ikke skal bli solgt ut av Norge.

1 Like

I tillegg er jo lave strømpriser noe som har vært et konkurransefortrinn (et av veldig få, vi har jo f.eks veldig høyt lønnsnivå som er en konkurranseulempe) for industrien. Når vi kobler oss på utlandet stiger etterspørselen etter strøm, og med det prisene. Så tjener kraftselskapene selsvagt penger ved at de nå kan selgere dyrere strøm. Men for Norge som nasjon taper vi jo på det ved at vi selger et viktig konkurransefortrinn til en langt lavere pris enn verdiene industrien kan skape fra lave strømpriser. I tillegg svekker det jo selvsagt kjøpekraften til husholdningene med de ringvirkningene det fører med seg for økonomien til lands.

Edit: se også:

8 Likes

Det er også et tankekors at vi selger strøm til land som UK som bruker gass til oppvarming, og strøm til mer sekundære behov og derfor kan ha høyere strømpriser uten at det blir opprør.

Nå skal det også sies at gass prisene er hinsides i UK pt., så mulig det er flere som benytter strøm en vanlig?

UK-ledningen virker mindre og mindre gjennomtenkt.

1 Like

Kraftselskapene tjener på det ja. Norge som helhet? Not so much.

Og hvem eier i hovedsak kraftselskapene?

1 Like

Har noen forøvrig fått høyere strømregning? Min er sånn 10% over normalt på denne tiden, ikke noe crazy, men kanskje jeg bare har brukt mindre strøm enn normalt?

Har ikke sjekket kwt-prisen

Det er høyere kwt-pris ja og har vært det en stund.
Blir jo ekstra synlig når det var ekstremt lave priser i fjor. Men da hadde vi sikkert ingen kabler vi kunne eksportere via :thinking:

Omtrent 50% mer enn tidligere.

Men, de fremsynte politikerene våre har jo vært kjempesmarte, og laget en buffer til oss, slik at ikke vi merker økningen i strømprisen like godt som vi ville gjort, ved å avgiftsbelegge den kraftig, og i tillegg betale nettleien separat fra strømprisen.

Med andre ord, så har folk betalt alt for mye for strømmen i mange år allerede, slik at vi ikke kjenner det like godt når prisen går i taket.

Så da blir det “vinn-vinn”

Staten er fornøyd, EU er fornøyd, strømprodusentene er fornøyde, nettselskapene er fornøyde, strømspekulantene er fornøyde, og forbrukerene bryr seg knapt…

Spotprisen for august var til tider ca 10 ganger så høy som i fjor. Men hva regningen din ender på er jo avhengig av mange andre faktorer også. Vår endte på ca dobbelt så stor som august i fjor.

1 Like

Hehe, skal love deg “forbrukerne” vil bry seg om dette forsetter utover høsten og vinteren. De/vi har tross alt bare fått regningen for august enda, da forbruket gjerne er en brøkdel av vintermånedene. Det kommer til å bli massevis av skriverier og sympati reportasjer… politikere som vil prøve å score noen billige poenger og regjeringen med Ap i spissen vil kaste penger over en lav sko på dette, uten å evne å gjøre noenting bedre på sikt :slight_smile:

1 Like

I forhold til i fjor har det vært enorm forskjell.

For å dra diskusjonen litt tilbake til temaet så er hovedpoenget mitt at vi i Norge bør satse visere på fornybar energi og dermed kunne bidra med ren energi til Europe. Få så mye som mulig ut av vannkraften (oppgradere og bygge nytt hvis det finnes gode alternativer), bygge ut mer vindkraft (men ta hensyn til naturen) og gjerne se på andre alternativer. Samtidig bør vi jo også se på om det er effektivisering vi kan gjøre slik at økningen i eget forbruk stagnerer eller gjerne går litt ned.
Samtidig må man se på løsninger som gjør at vi kan eksportere på en måte som ikke setter kapasitetsreserver på prøve og se på hvordan man kan regulere innlandspriser.

2 Likes