Jeg har sett Ted-talks med han, og er enig i mye av det han sier. Men, jeg er litt usikker på om han tar høyde for menneskelig innovasjon som er det som i grove trekk har økt befolkningen mest siden vi var jegere i skogen.
Første løft kom når jordbruket ble oppfunnet. Det gjorde det mulig å brødfø vanvittig mange flere mennesker enn når man måtte lete etter mat hver dag.
Folk jobber på spreng for å brødfø flere folk hele tiden, og jeg tror det er en undervurdert kraft. Mulig det vil stagnere en stund, men så kommer det en ny oppfinnelse/trend som gjør at tallene skyter videre. For alt jeg vet kan work from home trenden sette igang ny befolkningsvekst pga plass ikke blir en begrensning lenger… Det handler bare om å rydde vekk friksjon for menneskene så blir det flere.
At man hele tiden krever mer for å føle seg som et komplett menneske (ting og selvrealisering) er forsåvidt inflasjonsdrivende og begrenser befolkningsveksten. Det kan være at det pr idag er en sterkere kraf.
Teorien sier at veksten skal avta og stoppe, men det er bare teori fremdeles desverre selv om vekstprosenten har avtatt noe siden toppen. Og at man kan se mønstre i enkeltland…