Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

…men de fleste er vel enige i at antibiotikabruken må ned for å unngå resistens, uavhengig av hvor den produseres? Legemiddelindustrien som står for produksjonen blir vel ikke vurdert som en del av løsningen…?

2 Likes

Australias bidrag til cop26 :crazy_face:

1 Like

Tror denne er åpen utenfor betalingsmur:

1 Like

Men huset brenner ikke. De rike landene er godt igang med å iverksette tiltak. Verre er det med Kina og India. Men også der kommer omleggingen. I mellomtiden lever vi med mindre isbreer og mer regn.
Hovedproblemet i dag er at 800 millioner mennesker sulter hver dag. Ingen snakker om det lengre.

2 Likes

Fortsatt er verden slik at sult er kanskje den viktigste faktoren til at verden ikke overbefolkes enda mer. I øyeblikket går verden bra, billig CO2 drevet energi gjør at flere mennesker blir rikere og befolkningene øker. Likevel vil det være et skjæringspunkt mellom liv og død der det befinner seg mange levende mennesker (800 mill). Dette tallet vil bare øke med økende befolkning. Fjerner vi tilgangen til billig energi ved å gjøre den utilgjengelig for å få ned globale CO2 utslipp, da vil mange mennesker dø før folketallet stabiliserer seg på et lavere nivå. Vil virkelig menneskene i den “fattige” delen av verden akseptere dette???

1 Like

193 land har forpliktet seg til å få slutt på sult innen 2030.

Er det ikke slik at klimaendringer i stor grad vil gå ut over fattige land også?
Vil ikke sultproblemet bli større med varmere klima?

Sikkert. Det vil nok medføre at befolkningsøkningen i disse landene vil avta noe.

Jeg mener å huske at SV ville få slutt på fattigdom med et pennestrøk for noen år siden. Hvordan gikk egentlig det?

Sult er i stor grad brukt som et våpen av drittregimer, og vil fortsette å bli brukt frem til regimene blir likvidert

2 Likes

Jeg vet ikke. Kanskje noe å drøfte videre i politikk-tråden?

Varmere og mer regn. Noen steder blir det vel mer mat av det. Nilen blir større som er bra for folk i Sudan og Egypt.

1 Like

Mer CO2 gir jo større avlinger, bare bra det med tanke på matproduksjon.

3 Likes

En myte. Sjekk fakta.

2 Likes

Er dette ment seriøst?

Elendighet medfører ØKT barnefødsler, velstand færre. Som er hvorfor store deler av den vestlige verden sliter med for lave fødselstall.

5 Likes

Nå er det vel akkurat det jeg sier.
Med et stigende fødselstall i fattige land, vil det være flere som sulter.

Du skriver at sult er den viktigste faktoren for at verden ikke overbefolkes mer. Som er så feil som det kan bli. Sult og elendighet er på ingen måte en begrensende faktor for befolkningsøkning. Tvert imot.

4 Likes

Jeg fokuserte på sult, og ikke elendighet. Elendighet er selvsagt medvirkende til at fødselstallet stiger fordi man ikke har systemer eller motivasjon for familieplanlegging.

Sult betyr elendighet, som betyr akselerende befolkningsvekst. Kontra å få dekket sine daglige behov, som betyr trygghet og færre fødsler.

Er det en myte at planter vokser raskere og mer med økt CO2? Javel… :man_facepalming:t3::laughing:

2 Likes

Myter kan være sikkert være så mangt. Dette er fakta…

8 Likes