Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Hehe, tror ikke du har begreper om hvor dyrt det er å få barn.

Men nå har tilfeldigvis fødselstallene stupt over hele jorden det siste halvannet året. Nesten som om det er blitt delt ut en medisin som hindrer graviditet.

1 Like

Mulig de har «stupt» men det fødes 3x døde per 2022. Det finnes en enkel løsning på «klimakrisen» som bør døpes om til overbefolkningskrisen. Alt man diskuterer her har dette som årsak.

4 Likes

Jeg skrev det jeg hadde å si om dette litt tidligere:

Jeg har selvfølgelig ikke kompetanse på å kommentere tidevannsdata. Men å tro at all verden tusenvis av klimaforskere har oversett denne detaljen, (eller andre “smoking guns”-argumenter) som meningmann har funnet, en detalj som snur opp/ned på hele klimaforskningen, er for meg helt ufattelig at det går an å tro på. Så du kan gjerne avkreve meg for å redegjøre for den ene grafen eller den andre, men da må jeg skuffe deg, for det har ikke jeg kompetanse på.

Peace out!

4 Likes

Industrialization: Prelude to Collapse. Excerpt from Overshoot: The Ecological Basis of Revolutionary Change, University of Illinois Press, 1982* (Amazon) / PDF) By William R, Catton Jr. Detritus ecosystems are not uncommon. When nutrients from decaying autumn leaves on land are carried by runoff from melting snows into a pond, their consumption by algae in the pond may be checked until springtime by the low winter temperatures that keep the algae from growing. When warm weather arrives, the inflow of nutrients may already be largely complete for the year. The algal population, unable to plan ahead, explodes in the halcyon days of spring in an irruption or bloom that soon exhausts the finite legacy of sustenance materials. This algal Age of Exuberance lasts only a few weeks. Long before the seasonal cycle can bring in more detritus, there is a massive die-off of these innocently incautious and exuberant organisms. Their “age of overpopulation” is very brief, and its sequel is swift and inescapable.

The secret of the oil story turned out to be understanding how the bygone oceans, ancient seas and smaller bodies of water produced complex environmental conditions that raised the prevalence of microscopic life and ensured its deep burial, producing what eventually became the earth’s main oil reservoirs. The clues accumulated over more than a century and included discoveries from geology, chemistry and paleontology. An early indication was that petroleum discoveries were always associated with ancient beds of sedimentary rock — the kind that forms when debris rains down through water for ages and slowly grows into thick seabed layers. A breakthrough came in the 1930s. Alfred E. Treibs, a German chemist, discovered that oil harbored the fossil remains of chlorophyll, the compound in plants that helps convert sunlight into chemical energy. The source appeared to be the tiny plants of ancient seas. Tracing Oil Reserves to Their Tiny Origins - The New York Times

Basically det samme på enkelte områder, men du utelater f eks hvordan havnivå-stigningen globalt beskrives: “These factors (issmelting og termisk ekspansjon) combine to raise the height of our global ocean about 3.3 millimeters (0.13 inches) every year.” Det står videre “That rate is accelerating by another 1 millimeter per year (0.04 inches per year) every decade or so.” Der har du aksellerasjonen som du har etterlyst ved flere anledninger. Til sammenligning var havnivå-stigningen ca 1.4mm pr år gjennom mesteparten av det forrige århundre.

Lokale variasjoner, men globalt aksellerende stigning, her illustrert fra 2 ulike kilder:
image

image

Siden 1993 har NASA observert 10.1cm havnivå-stigning globalt. Uten å vite hva du mener med “det er lite som tilsiser at vi “vil synke i havet””, så er jeg i utgangspunktet tilbøyelig til å være enig med deg. Havnivå-stigningen skjer såvidt langsomt (for oss, men ikke i geologisk sammenheng) at det er et vindu til å gjøre visse forberedelser. Det utgjør (etter min mening) ingen umiddelbar trussel mot menneskeheten isolert sett (jeg aner ingenting om de biologiske konsekvensene, men gitt termisk ekspansjon i særlig øvre vannmasser, vil jeg anta dyrelivet påvirkes på en eller flere måter). Det vil nok i første omgang merkes på infrastrukturen i kystnære områder.

Men å ikke se at dette er èn av mange biter i det store CO2-puslespillet forklarer forsåvidt kommentarer som “jeg synes det er tragisk at man bruker så vanvittig mye ressurser på redusere CO2, når det er så mye annet som er viktigere i miljøsektoren”. Jeg har ingen anelse om hvor mye ressurser som brukes på å redusere CO2, men jeg vet at det reduseres forsvinnende lite og aaaaaaalt for lite for å kunne nå de målene som er satt for å prøve å begrense temperaturstigningen.

5 Likes

Du unngår å svare på kjernen i spørsmålet. Det er forstått at de aggregerte dataene hevder en aksellerasjon, men det er uforståelig hvorfor denne aksellerasjonen ikke kommer like tydelig til syne i tidevannsdata når man ser på enkeltvise datasett.

Jeg har ikke lest oppover i tråden, så ha meg unnskyldt.
Inntil det motsatte er bevist synes jeg «naturkrisen» er verre enn «klimakrisen». Naturen erstattes med asfalt og betong. Det er galskap.
Så lenge klimafolket prater om alt annet enn jordens overbefolkning klarerjeg ikke ta dem seriøst.

5 Likes

Her er vi enige.

Vi bruker utallige fantasillioner på all verdens «klimatiltak» som ingen vet har effekt, mens knapt noe brukes på å rydde opp i den massive plastforsøplingen som kveler havet.

4 Likes

«Hevder» blir feil. «Observerer» er riktig. Det er heller ingen motsetning mellom det og at du ikke har funnet et lokalt datasett. Se på denne for sørlige Nordsjøen: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/ac753a

« Here, we developed a time series approach to determine whether regional SLR is accelerating based on tide gauge data».

2 Likes

Dagens klimaskremsel fra media.
Barn er mer overvektige enn før på grunn av klimaendringer. …science.

Tiltredes 100%!

2 Likes

Har du sjekket studien som avis-artikkelen bygger på? Tipper svaret er nei, men i motsatt tilfelle kan du kanskje peke på eventuelle feil i enten artikkel eller studie? Det hadde vært vesentlig mer interessant.

(Ligger her: Full article: Moving in a hotter world: Maintaining adequate childhood fitness as a climate change countermeasure )

Det er rimelig unison enighet om at befolkningsøkning er seriøst dårlige for både klima og miljø/naturvern.
Det er ulike problematiske aspekt ved å gå løs på dette.
Kursendring er veldig vanskelig og tar tid.
Og ikke minst er det slik at vi slipper ut altfor mye co2 per hode idag. Vi må redusere global befolkning enormt, og raskt, om det skulle virkelig monne, og det løses kun ved dødelig pandemi eller annen naturkatastrofe.
På lang sikt må vi inn i en situasjon der netto fossilt utslipp per innbygger er 0,-.

Trenden er for øvrig at antall fødte stuper i alle/de fleste store i-land. I Japan falt antall innbyggere med rundt en mill ifjor.

Jeg støtter at vi har krise innen naturvern.
Mennesket er en parasitt som forbruker alt som er på kloden. Mennesker + husdyr utgjør vel rundt 95% av alle pattedyr. Det er rimelig beskrivende for hvor stor plass vi tar. I tillegg pumper vi naturen full med synlig avfall, eller usynlig som mikroplast eller en hel drøss med kjemikalier.

4 Likes

Det er jo så dumt at det ikke trengs mer enn ryggmargsrefleks og litt kritisk sans. Føyer seg inn i rekken av latterlige påstander som passerer i media fordi det passer agendaen.

Hvordan skal de bevise det? En måte å teste hypotesen på er vel å se om det er en korrelasjon mellom overvekt og gjennomsnittstemperaturen i de ulike statene, men det korrelerer ikke. State Obesity Data - The State of Childhood Obesity

De har vel funnet det ut på samme måte som de beviste at co2 er årsaken til global oppvarming. Barn har blitt mer overvektige de siste 100 årene og samtidig har co2 konsentrasjonen økt.

Gunnlaget for påstanden:
" Dr. Morrison fears rising heat could similarly obstruct children from physical activity.

Parents may tell their children it’s too hot to play, preventing unfit youngsters from maintaining even the minimal physical activity requirements to be healthy. Estimates predict that higher temperatures and changes in weather patterns will lead to outbreaks of new diseases, which could also restrict children’s movement and further devastate their health."

«De har vel»?? Hvor feiler studien, hvor bommer de ulike mediene som rapporterer fra den?

Gitt at du bommer hver gang i det siste når du kritiserer media for propaganda, så hadde jeg satt pris på litt grundigere research før du postet. Jeg betaler tross alt for å lese på TI :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Jeg sa ikke de bommer hver gang, men media bringer videre ekstremt mye spekulative påstander fra klimaforskere, uten dekning i fakta. Kan sikkert finne flere eksempler for deg senere. De kommer fortløpende.

Synes det er interessant å dokumentere og demonstrere hvor lav terskel media har for å fremsette alarmistiske påstander. Kan det være at det finnes en bias? Tror de skremmer en liten prosent av befolkningen. Den lille andelen som tror på alt de blir fortalt. Den samme gruppen som har fått klimaangst og som tror verden snart går under på grunn av for mye co2 i atmosfæren. For en annen andel, blir det bare nok et eksempel på at media er forutinntatt og at de ikke fortjener tillit.

Kanskje flere etterhvert skjønner hvorfor det er så mange bare rister på hodet når den ene skremmepåstanden etter den andre blir avslørt som grunnløse. Klimaalarmistene forsøker å rasere samfunnet, og dessverre lykkes de veldig godt.

2 Likes

Hvorfor dette behovet for å konstruere oss mot dem i erke-konspiratorisk stil? Uavhengig av om du tror på den overveldende prosentandelen av forskere som står bak konsensus, er det virkelig så vanskelig å ha forståelse for bekymringene som naturlig oppstår på bakgrunn av en oppfatning om at verden styrer mot en stadig mer overopphetet klode? Og at man kan ha ærlige intensjoner selv om meninger og oppfatninger skiller seg fra dine egne?

8 Likes

Studiet jobber jo ut fra et premiss og en konklusjon de har kommet til på forhånd (nemlig at barn er mindre trente og overvektige pga. klimaendringer).

Helt absurd latterlig. Alle som kan tenke bittelitt selv skjønner jo at grunnen til at barn er mer stillesittende enn før er på grunn av dataspill og sosiale medier.

2 Likes

Eller opplyser. Som sagt, hvis du ikke kan bringe på bordet faktiske feil, så er hele denne diskusjonen en avsporing. Holdninger til media og klima blir også forsket på, og det er sikkert interessant for de som holder på med slikt. Det er også en kjent sak at nordmenn er av det mer skeptiske slaget når det gjelder å ta klimaendringer på alvor, angivelig er vi mest skeptiske i hele Europa.

1 Like


Drought under global warming: a review. Aiguo Dai. First published: 19 October 2010

1 Like