Nei, først og fremst mer åpenhet om reelle interessemotsetninger. Men når utsiktene til det er så dårlige så, ja, da håper jeg sammenbruddet kommer så raskt som mulig. Det gir ihvertfall bedre muligheter for de som evnt overlever til å plukke opp restene og gjøre det beste ut av det. Desto lengre man klarer å holde det gående med alle mulige slags løgner og spre falske forhåpninger desto verre vil det bli.
Når det gjelder mitt nei til krig, bare for å ta et ikke helt tilfeldig, men høyst aktuelt eksempel: Når Stoltenberg snakker om “Vi” og hva “Vi” må ofre feks pga sanksjoner mot Russland så er det ikke et “Vi” jeg hører til i. Og ikke fordi jeg er imot enhver form for sanksjoner. Hadde Stoltenberg og andre som han på toppen av den søppelhaugen virkelig gått foran med et godt eksempel i sitt privatliv og sine økonomiske forhold så hadde jeg ihvertfall antagelig sett det anderledes, hatt litt mer forståelse for at det snakkes om et “Vi” i slike sammenhenger.
Men allerede lenge før Russland invaderte, for mer enn ti år siden ble det klart for meg at et “Vi” der en som Stoltenberg er med ønsker jeg ikke engang å tilhøre. I utgangspunktet fordi jeg ser på han som en bortskjemt “vestkantgutt”. Jeg har gjennom mer enn tretti år kjent et Ap-medlem som fikk oppleve hvor vanvittig selvsentrert denne Jens Stoltenberg kunne være når han besøkte lokallag i Oslo. Jeg fikk faktisk høre at det ville “ende med katastrofe”. Jens ringte riktignok for å unnskylde den måten han opptrådte i det der lokallaget hvor han fikk klar beskjed av han jeg kjenner. Men, som det het… “leoparden endrer ikke sine flekker”. Og det gjør selvsagt heller ikke en konformistisk karrierist.
Jeg var imot bombingen av Libya av mye samme årsak som Støre da han argumenterte imot en “intervensjon” der i stortinget bare få uker tidligere. Og jeg var også imot bombingen av Serbia fordi det allerede den våren 1999 stod klart nok for meg at Rambouillet-avtalen var en bevisst provokasjon, noe som allerede sommeren 1999 var mer enn godt nok dokumentert også med offentlig tilgjengelig informasjon.
In commentary released to the press, former United States Secretary of State Henry Kissinger declared that: The Rambouillet text, which called on Serbia to admit NATO troops throughout Yugoslavia, was a provocation, an excuse to start bombing. Rambouillet is not a document that an angelic Serb could have accepted. It was a terrible diplomatic document that should never have been presented in that form. — Henry Kissinger, The Daily Telegraph, 28 June 1999 The historian Christopher Clark supports this view, asserting that the terms of the 1914 Austro-Hungarian ultimatum to Serbia appear lenient compared to the NATO demands. A former hand on the State Department’s Yugoslavia desk, George Kenney, reported in May 1999 that a senior State Department official had briefed journalists off the record that “[we] deliberately set the bar higher than the Serbs could accept”. For the Serbs, signing the Rambouillet agreement would actually have been signing away all Serbian sovereignty over Kosovo. It was not even a “take it or leave it” proposition, as Secretary of State Albright emphasized back in February 1999; rather, it was “sign it or get bombed.” There were, in fact, no negotiations at all, and no sovereign, independent state would have signed the Rambouillet agreement.
Så selvsagt ser jeg på både Kjell-Magne Bondevik, Jens Stoltenberg og hele halehenget av såkalte politikere som stod bak dette som like mye krigsforbrytere som Putin&Co. På ett punkt er disse såkalte politikerne i “Vesten” verre fordi de med sine “intervensjoner” fra og med 1999 har underminert det som fantes av internasjonal rettsorden. Kun mot den bakgrunnen ble invasjonen av Ukraina mulig.
Men jeg forsøker samtidig å holde en distanse til alt, blant annet nettopp ved å se på alt som i bunn og grunn “bare” et uttrykk for den evolusjonære “kampen for tilværelsen”. Og jeg mener at det er bedre at den bringes frem i lyset enn at det stort sett får foregå under dekke av et “idealistisk” teppe av løgner.
Det er forøvrig typisk at når man i det hele tatt forsøker å få sånt som dette “opp i dagen” så blir man angrepet på den måten du gjør. Men også det kan man jo se som bare nok et “naturfenomen”…
https://youtube.com/clip/UgkxazEWR6kojVLmIgt6hBlBgTlAtjSWTvtk