Basics er fint. Her er min lekmanns forståelse av hva den vitenskapelige litteraturen(forskningen opp igjennom årene) har å si.
Først de tingene som “klimaskeptikere” er enig i (de vil si ekte klimaforskere som har en annen teori enn at co2 er hovedgrunnen til økning av den globale gjennomsnittstemperaturen, eller at dette vil snu nær fremtid).
- co2 i atmosfæren har en varmende effekt. (dette ble funnet ut av fysikere for hundre år siden.
- Det er kommet mye mer co2 i atmosæren nå enn for 100år siden.
- Hovedgrunnen til at det er mer co2 i atmosfæren nå enn for 100 år siden er brenning av fossilt brenstoff(olje, kull, gass). Dette kan vi se når vi idag måler hvilke typer co2 det er i atmosfæren.
Mengden Carbon 14 gir pekepinnen på om det kommer fra fossilt brennstoff eller er en del av den natrulige co2 syklusen.
- Klimaet drives av mange faktorer;
Sola og hvor mye den varmer,
Klimagasser som vanndamp, metan og karbondioksid
Aerosoler som partikler fra vulkanutbrudd eller forurensning
Amplifikasjon, de lyse områdene på jorda som ikke absorberer så mye varme, eller mangel av dette.
Det er selvsagt fler ting som både “klimaskeptikere” og “klimatilhengere” er enige om, men disse kan jeg ikke finne noen som påstår det er uenighet om.
Så de tingene det finnes alternative gode fagfelle vurderte artikler om og som det fortsatt diskuteres om;
ALT
I ALLE FELT OG ALLE DISIPLINER
Jeg vet ikke hvor det kommer fra at noen ting ikke kan kritiseres eller stilles spørsmål med i den vitenskapelige litteraturen. Det er rett og slett ikke sant. Det pågår fortsatt kritikk og diskusjon blant de som forsker på gravitasjonsteorien. Det er vitenskapens natur. Grunnsteinen i den vitenskapelige metode.
Men, dårlig begrunnede hypoteser som ikke har vært fagfellevurdert derimot og som er full av metodiske feil. De kan fort bli avblåst og “ledd ut”. Som når en økonom med doktorgrad i historie sitter hjemme og får en ide, så deretter “publisere” dette på en blogg eller som ett avisinnlegg som sannhet. Dette er ikke vitenskapelig metode og per idag har vi ingen bedre metode for å komme nærmere det som er sant.
Men Eigel Friss-Christensen, Knut Lassen og Richard Lindzen er eksmpler på klimaforskere som har alternative teorier på årsaken på den senere tids oppvarming. Det finnes garantert flere også, og de blir hørt og brukt til fagfellevurdering. Ekte lekmanns klimaskeptikere burde bruke og sette seg inn i forskningen til disse personene.
Så hvis “klimaskeptikere” her i tråden kan være enig om de 4 punktene over, har vi ihvertfall en felles plattform å bygge på.
Hvis du er uenig i noen av punktene er dette bare spennende, men skal man komme videre da må du underbygge dine påstander. Siden vi er lekmenn alle sammen her har vi ingen annen mulighet enn å sitere kilder og hvorfor vi velger disse kildene. Så kan jeg sjekke kilden og se om noen som kan mer enn meg har sett på nevnte kilde og om jeg forstår litt av det som står og eventuelt svare med en kilde.