Takk for svar. Du skrev lite om hvilke av de hypotetiske punktene som er innenfor/utenfor for deg, så det blir mer en tolkning fra min side.
Bommer sikkert på noe da men.
Du skriver «Dessverre så er vi nok der at det eneste effektive tiltak er forbud»
Det er her jeg tolker det slik at du heller mot «alle punker er helt greit», og legger opp innlegget mitt etter det.
Du skriver «Hvorfor bry seg når naboen gir f?»
Hva med å være eksempel til etterfølgelse? Hva med å drite i hva andre mener å heller gjøre/si hva man selv føler er det rette?
Hvorfor jobbe når naboen et par hus unna ikke er ufør, men «ufør»?
Hva er poenget? Hvorfor gidde?
En annen nabo ligger på ca 25k kwh i året = ca 2100 kwh pr mnd.
Hittil i år (til og med igår) har vi her i huset 1159 kwh totalt.
Så vi har på over 6 mnd like mye fellesstrøm forbruk som de har på de to første ukene i januar.
Hvorfor gidde, fordi naboen……?
Du skriver selv at «du gjør stort sett hva du vil, for ingen hindrer deg», og her er du inne på noe. Da må jeg dra hypotesen litt lengre, med ett punkt til.
For hva hjelper forbud mot, hvis ingen følger det?
Maksimalt (faktisk gjennomført) forbud forutsetter mer overvåking.
Ala Kina’s snart én milliard kameraer. Det må til, fordi forbudet må overholdes, fordi klima.
Du (vi alle) klarer ikke styre selv, vi må hindres i å gjøre a & b, reise til c & d, spise x & y, ellers gir man f… som du sier.
Det går ikke lengre, fordi klima.
Fra wiki «In 2020, Chinese law enforcement officials wore “smart helmets” equipped with AI-powered infrared cameras to detect pedestrians’ temperature amid the covid pandemic. The smart helmets, used by the Chinese police, also have facial recognition capabilities, license plate recognition and the ability to scan QR codes.»
Så du venter på forbud mot å bevege deg fritt, forbud mot syden, hytta, kjøtt, fly, bil, og du skal alltid overvåkes overalt for å påse at forbudet opprettholdes. For hva er poenget med forbud hvis ikke?
Du kan forsåvidt gå utenfor «sonen», men du kan ikke gjøre noe da DSP hindrer deg i å betale andre plasser enn hjemme i din egen sone.
Med andre ord, Solberg og Støre bestemmer hva du kan spise, hvor mye du kan spise, hvor du kan bo, hvor du kan gå, når du kan gå der, hva du kan handle når, og hvor varmt du skal ha det inne.
De er selvsagt fritatt, men ikke du, like selvsagt.
Du kan forsåvidt fyre med ved, men kun inntil tilmålt co2 forbruk. Etter det sperres DSP kontoen din, fordi klima (se vedlagt link. Den skal varsle om sot idag, men den varsler om co2 forbruk imorgen, vent og se. De skriver selv «På sikt vil ordningen kunne gi informasjon om luftkvalitet i Halden»). Fordi klima?
(Cash er forøvrig ut, så hvor, av hvem og med hva skal du kjøpe ved?
DSP er sperret for ved. Hvordan få veden hjem? El bilen fungerer ikke utenfor «bilsonen» og/eller arbeidstid. Så co2 + vedfyring = et selvløsende problem etter kort tid)
Hverken Støre eller Solberg vil dette her selvsagt, de tenker kun på hver enkelt innbyggers beste, i ren kumbaya stil. Men fordi klima, så må du overstyres. Du sier selv at du ikke gidder pga naboen, du syntes det er vanskelig, og venter bare på forbud for å klare å gjennomføre.
Hvordan havnet vi der, at politikerne sier (fritt oversatt) at de kan redde kloden, sålenge friheten din fjernes, og overformynderiet bestemmer hva, hvem, hvor, når, hvordan og hvorfor, 24/7, og du (vi) sier med glede «selvfølgelig, gjør hva dere vil»?
Har dette oppsettet vært prøvd før i tiden? Hvis ja, hvor da og hvordan gikk det?
Du sier at «imens gror gresset». Ja det gjør det. I tillegg flyr privatflyene som før, hus og hytter i vannkanten kjøpes for millioner som vanlig, ministerne kjører fortsatt hver sin privatbil til møtene, inntil det er igjen hundre meter, da hopper de på sykkelen, og vi alle sitter på internett og surfer via servere som trekker masse energi.
Så bruk dine fremtidige tilmålte 20 min om dagen med id pålogging på nettet, men helst mindre. Ikke fordi du ikke skal kunne lese, men fordi klima!