Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Du er sannelig noe for deg selv. Man kan spørre seg hvordan slike som deg orker å leve i en verden hvor nær sagt alle andre enn en selv er på fullstendig ville veier. Må være slitsomt å være en del av et så kraftig mindretall, omringet av enten naive fjols eller korrumperte kynikere.

5 Likes

Jeg har hørt utrykket mange ganger før. På verftet på Aker Stord hadde den gått rett hjem :wink:

Jeg mener jeg er i godt selskap jeg og aldeles ikke alene. Juks sprekker alltid til slutt:

Den amerikanske fysikeren John Clauser, som i 2022 ble tildelt Nobel­prisen i fysikk, sier at pseudo­vitenskap om klimaet har villedet folk, medier og politikere, og skapt en situasjon som truer verdens­økonomien og milliarder av mennesker.

Clauser langer voldsomt ut mot det han nærmest oppfatter som et galehus:

«Folks oppfatning om klimaendringer gjenspeiler en farlig korrumpering av vitenskapen som truer verdens­økonomien og milliarder av menneskers velferd. Villedet klima­forskning har fått spredning i form av en massiv og sensasjons­journalistisk pseudo­vitenskap, som igjen har avstedkommet en rekke andre onder på helt andre områder. Denne pseudovitenskapen har blitt fremmet og utvidet av like villedede markeds­føringsfolk, politikere, journalister, regjerings­etater og miljø­aktivister.»

I virkeligheten finnes det ingen klimakrise, sier han:

«Etter min oppfatning finnes det ingen reell klimakrise. Det finnes imidlertid et høyst reelt problem med å skaffe en anstendig levestandard for den store befolkningen i verden, og med det en tilhørende energikrise. Denne blir helt unødig forsterket av det som etter min oppfatning er feilaktig klimavitenskap.»

3 Likes

Kunne du delt noe om hva Clauser mener klimaforskningen tar feil om?

3 Likes

Enda et eksempel på klimapropaganda og overdreven frykprosjektering. Liten sjans, men store overskrifter.

Helt ny undersøkelse, men tilfeldigvis antatt å skje i 2050 samtidig med alle klimamålenes deadline :rofl::roll_eyes:

1 Like

At ikke folk skjønner hva som foregår er helt utrolig, det handler om å skape ett narrativ hvor de maler på om og om igjen at hvis vi ikke gjør noe nå, DA er det over i år 20xx. Man kan jo alltid spørre seg hvem som tjener på katastrofer, krig og tilsvarende scenarioer, så kommer du alltid tilbake til den samme gjengen, samtidig som alle vi andre må ta regningen, hver gang. Samme med Covid, jeg gikk fra å være skeptisk og ikke skjønne hvorfor i all verden barna mine måtte være utendørs i kulde og møkkavær hver dag i inndelte soner i bhg, hvorfor man skulle måtte ta vaksine som ung og frisk som ble ferdig på kort tid til å endre mening og si “vi må jo ta en for laget”. Massesuggesjon og propaganda i varierende grad er skumle greier. Akkurat som at vi må sammen ta regningen ifht inflasjon, og at de finner på alle mulige grunner til hvorfor den er så høy. Vår virkelighet skapes av input fra media, og hvis man ikke er kritisk og søker info utover de “vanlige” kanalene, da tror vi alle at månen er en ost til slutt hvis det er dette narrativet som gjelder

2 Likes

Ur-fascinerende slike konspiratoriske supper, som nærmest får det til å virke som det er en verdensorden som regjerer over hodene på oss alle og grafser til seg enorme pengesummer. SELVSAGT vil de rike og mektige alltid evne å bli rikere ved å utnytte samfunnsdreininger. Men å fremlegge det som om det er “noen” som står i det skjulte og plotter til sin gunst i nærmest enhver global krise…

9 Likes

Dersom Golfstrømmen gir seg, får du sikre deg agenturet på Haugesund-igloen, Morti.

1 Like

Hvorfor nevnes alle grunner rundt inflasjon, når det i det store og hele er de som styrer som forårsaker det gjennom økning i pengemengden. Nå er det for bra tider, dvs printet for mye penger, da stenges krana og inflasjonen vil etterhvert stupe, hvis de da kutter /bremser økning i pengemengden. Dette nevnes ikke ett sted i media som en grunn til inflasjon, hvorfor ikke? Hvorfor må man få slik informasjon fra andre kilder enn de folk flest leser?

… når de sitter nærmest pengeprinteren.

Og hva skal media ha å tjene på det du hinter mot at er bevisst desinformasjon? Den globale økonomien er en kompleks materie. Mange mener mye, men det finnes ikke nødvendigvis noen entydig fasit. Du virker å prøve å forenkle det ned til at det eksisterer noen skjulte motiver som ligger til grunn for valg av pengepolitikk. Og at de få, altså du og dine, har skjønt det som ingen andre evner eller ønsker å forstå nok en gang. Svart/hvitt tankegang tilknyttet en materie som åpenbart ikke kan snevres ned til noe så banalt.

Som er problemet med slike konspisupper; du og dine er på evig jakt etter alt som skiller seg fra det allmenn aksepterte narrativet og mister mer og mer evnen til kritisk tenkning for hvert agn som slukes.

11 Likes

Litt snodig er det uansett, enten du vil eller ikke, at noen så få eier så mange kanaler, betalerså mange milliarder for det, bare for å si til sine ansatte at de kan gjøre hva de vil, skrive om hva som helst inkl eierne, fordi «ytringsfrihet».

Ikke mange bransjer som har såpass fri flyt på den måten, og det har vel strengt tatt ikke msm heller.

Den ytringsfriheten som må undertrykkes for å «opprettholdes»

1 Like

Media tjener på klikk og fete typer. Nå er covid over, så da spinner de videre på neste krise. Og denne kommer til å vare en stund. Jeg skal innrømme at jeg vet ikke hva jeg skal tro, fordi jeg klarer ikke finne noe som overbeviser meg nok, og når man ikke er forsker selv så blir man naturligvis påvirket av det man leser. Og hoppe ned i kaninhullet er slitsomt. Jeg er for at vi skal ta vare på jorda og at mye som blir gjort har en god effekt for fremtiden, men jeg er veldig usikker på hva som er riktig å ofre,nå snakker jeg ikke for Norges del fordi vi er i en særposisjon men som klode. Vi i vesten driver rovdrift på den fattige delen av verden og feks stjeler deres ressurser (både natur og arbeidskraft) noe som har pågått siden kolonitiden, stormakter kommer med usannheter via media for å rettferdiggjøre invasjoner og innblanding i andre land for å komme til naturressurser som olje og metaller. Det er fryktelig mye som ikke er bra, og så økonomisk inngripende som grønt skifte vil ta livet av de som allerede lever på en knivsegg som feks er avhengig av olje og kull, så spørs det i ytterste konsekvens om det er riktig å ta livet at hundrevis av millioner av mennesker for hvis om atte når det er så stor usikkerhet og uenighet

Media tjener på kriser. Hver gang det er en krise så går antall klikk amokk.

1 Like

Private selskaper eier og styrer media, har ingen kilde på det her og nå men mener private eier nærmere 100% (97-98) etter at flere slukt i covid tiden

Ja. Jeg skrev det litt teit.
Jeg tror ikke på at de få som kjøper alt av media for milliarder, forteller de ansatte/ansvarlig redaktør, at «skriv hva dere vil, inkl om oss, fordi ytringsfrihet».

Jeg mener å se klare føringer, ala cnn redaktøren som på skjult kamera sa at når covid var ferdig, så var klima neste sak med ut med høytrykk.

1 Like

Kanskje man også kan spørre seg hvem som tjener på å så tvil og ikke minst hvem som tjener på å spille de to sider opp imot hverandre.
det er vel relativt kjent at feks russiske trollfabrikker aktivt støtter ytterpunktene i en lang rekke debatter, også denne. Det de tjener på det er å undergrave demokrati og felleskapsfølelsen hos befolkningen.

5 Likes

Det er nok av vestlige kritikere uten at man trenger å trekke russiske troll fabrikker inn i dette…

1 Like

Åpenbart. Var selv på en ukes ferie på cruise i Middelhavet mens mediene teppebombet med artikler om hetebølgen i Sør-Europa. Var ikke i nærheten av den opplevelsen som man fikk malt med tjukk pensel i nettavisene. Som ikke betyr at hetebølgen ikke var reell lokalt i mange områder, men at media tenderer til å prioritere klikk fremfor nøyaktighet i fremstillingen.

4 Likes

Vi har ikke annet valg enn å basere oss på naturvitenskap og forskning.
Men, som i medieartikler, er det også et problem at forfattere av forskningsartikler gjerne legger inn noen setninger i diskusjonen om hvilken enorme betydning funnene kanskje, muligens, kunne tenkes å få (for å få oppmerksomhet, rettferdiggjøre bruken av tildelte forskningsmidler, og for å få flere midler). Om man ikke har forskningserfaring og kompetanse på området, og skal skrive om funnene i media, er det vanskelig å la være å bruke de nevnte spekulasjonene som konklusjon og overskrift.

2 Likes