Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Jeg deler svaret i 2 deler, DEL 1 der jeg forklarer smeltingen på Grønland, og DEL 2 der jeg forklarer hvorfor jeg tror at AMOCen ikke er i ferd med å gå i stampe.

DEL 1

@Custus , først tenker jeg bare å sitere hva påstand, og årsak, til påstått mulig kollaps av AMOC er, slik at alle er innforstått med hva jeg diskuterer og prøver å formidle.
Utdrag fra @Knirkefritt sin Nature-link (siste avsnitt i diskusjonen):

"this is indeed a worrisome result, which should call for fast and effective measures to reduce global greenhouse gas emissions in order to avoid the steady change of the control parameter toward the collapse of the AMOC (i.e., reduce temperature increase and freshwater input through ice melting into the North Atlantic region). "

I fet skrift skrives det at det er økt temperatur (drivhus-effekten) og smelting som er årsak til tilførselen av ferskvann i Nord-Atlanteren.

Dernest vil jeg at vi har et mentalt bilde av hvordan folk flest tenker på smelting,
slik at det også er enighet om hva begrepet smelting betyr:

Eksempel på smelting:

Hvis vi tenker oss totalvekten av Jostedalsbreen år for år (YoY) blir mindre, så sier vi at Jostedalsbreen smelter, akkurat som at hvis jeg har en isblokk på 10 kilo liggende på kjøkkenbenken over natta og den veier 2 kilo neste dag så har isblokken smeltet.

Så hva er stå for Grønlands-isen?
Den er slik tidligere vist:

image

Is-mengden øker om vinteren, og avtar om sommeren, og den nettoeffekten er totalt negativ.

Men akkurat som at en nettoeffekt kan være et resultat mellom sommer og vinter, så er mengden av ferskvann fra Grønnland (figur over) også en nettoeffekt av smelting (som er differansen mellom hvor mye snø og is som smelter når temperaturen er over null grader, og nedbør som blir tilført under null grader; snø) og kalving fra breer og smelting og avbrekk av isbreetunger.

Vi kan se i en rapport fra DMI (dansk meteorologisk institutt), som er de som gjør de grundigste dokumentasjon av dette (ja Grønland er under dansk jurisdiksjon og interessesfære) , kan vi se denne dokumentasjonen, for eksempel 2020-rapporten.

http://polarportal.dk/fileadmin/user_upload/PolarPortal/season_report/polarportal_saesonrapport_2020_EN.pdf

"Changes to the mass of Greenland’s Ice Sheet
reflect the combined effects of the surface
mass balance (SMB), which is defined as the
difference between snowfall and run-off
from the Ice Sheet, and which is always positive over the course of a year, and the loss of
mass at the coast as a result of calving of
icebergs and melting of glacier tongues that
meet the sea."

Som man ser så er smelte-delen (SMB) alltid positiv.
For 2022-2023-sesongen ligger vi faktisk “svært godt an” !
Og SMB kommer til å overstige

image

Mao der Grønnland mister sin is er kun langs kystlinjen, fra diverse breer som går ut i fjorden.
Hvis man ser på kartet over Grønland er det mange flere fjorder der enn i Norge!
Og tusenvis av små og store breer som er i kontakt med sjøen.
Fra DMI-rapporten ser vi altså et det er disse breene som bidrar til “netto smelting” for Grønland.

Det er noe annet som også er spesielt med isen på Grønland; den veier mye!

Faktisk veier den isen så mye at de stedene i verden som ligger i nærheten av Grønnland, som feks Reykjavik på Island, eller Hallifax i Canada, så stiger vannet (landet synker) aller mest i hele verden !


Det er fordi vekten av all isen trykker ned landmassene rundt Grønnland, og selvsagt på Grønnland også.

Følgende er opplagt, men jeg sier det likevel. Selv om nettoeffekten av nedbør og kalving år for år, først figur, er negativ så veier den flere kilometer tykke isen på Grønland så mye at Grønland synker.

Akkurat som at Skandinavia fortsatt stiger selv om iskappen fra istiden har forsvunnet fra Skandinavia for mange tusen år siden.

Det finnes for øvrig ingen målestasjoner på Grønland for “Sea level rise” i NOAAs database, tross at det finnes målestasjoner nær sagt overalt ellers i verden. Det er derfor jeg har brukt steder i nærheten av Grønland

https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_global.html

Litt pussig å ikke måle “sea level rise” på Grønland, et av de mest interessante stedene i verden for klimaforskning, men finnes kanskje gode grunner?

Det er et begrep som heter Occams Razor

" In philosophy, Occam’s razor (also spelled Ockham’s razor or Ocham’s razor ; Latin: novacula Occami ) is the problem-solving principle that recommends searching for explanations constructed with the smallest possible set of elements."

Hvis Grønland synker kommer jo mer og mer av isbreene i kontakt med havet, og flyter opp.

Når vi da vet at nettotapet skyldes kalving fra isbreer må følgelig mer brekke av når landet synker.

Jeg prøver meg på Occams Razor -testen, og trenger kun en forklaring; is flyter !

DEL 2

Med kunnskapen over så er det rimelig å anta prinsipper for netto avsmelting på Grønland, slik den fremstår i 2023, har fulgt de samme prinsipper de siste tusener av år (Grønlands-isen har eksistert de siste 18 millioner årene).

Når man nå har en positiv SMB, og som DNI skriver, og man ser av figuren på SMB er i størrelsesorden 400Gt så er det ingenting på Grønland som smelter (som is på en benk eller eksempel Jostedalsbreen).

All smelting som bidrar til netto smelting skjer langs kantene, og som jeg tror;
fordi Grønland synker, og is flyter.

Og selv om det skulle være global oppvarming som er årsaken så får den tydeligvis bare effekt langs kantene, jf alltid positiv SMB

Jeg mener at det derfor et svært lite trolig at vi plutselig får en massiv “run off” vann.

Da må vi uansett ha kombinasjon av voldsom varme om sommeren, på Grønland, som skjer svært sjelden, og at vinter-temperaturen går over 0 grader, som ikke skjer så ofte. Figuren under illustrerer hvorfor det er bortimot usannsynlig.
Smelte-sesongen er dessuten for kort ref figur under.

image

Som man ser av figuren under så finnes det sesonger hvor SMB nærmer seg 0, og det har vært veldig varme summere med betydelig smelting, for eksempel 2011-12 sesongen og 209-2020 sesongen. Kall det gjerne stress-testing.

Begge synlig i netto-kartet som viser utvikling fra 2004 til 2022.

image

Da nærmer netto avrenning seg 800 Gt.

Men det er viktig å huske på i det regnestykket at fortsatt er effekten av kalving (Grønnland synker) seg størst.

Så når vi ser på SMB-grafen så var "ekstra-smelting" i disse supervarme sommerene i størrelseorden 400 Gt.

Jeg mener at det er et godt stykke fra de 9000 Gt fra Lake Agassiz.. Og mtp på den korte perioden i løpet av et år det faktisk er smelting, må det skje en helt utrolig smelting, varme for å rekke noe vesentlig smelting i det hele tatt.

Særlig mtp på følgende:

1. Avrenningen fra Lake Agassiz skjedde trolig gjennom St. Lawrence kanalen, mao “rett i hjertet” av AMOCen.
2. De 9000 Gt kan fort ha kommet i en periode som er kortere enn 1 år, fordi en is-demning som brister og smelter lett kan tenkes å hurtig utvide seg.
3. Netto avsmelting (kalving skjer i fjorder langs hele Grønnland og det vannet vil ikke gå direkte i AMOCen, men få tid til å blande seg med enorme vann-masser i havet.

Jeg tenker at kombinasjonen av 1 og 3 er veldig viktig mtp på vannmengden i Nord-Atlanteren og blanding av saltvann og oppvarming av smeltevann.

EDIT: Jeg vil understreke at det at havet stiger/landet synker kun er en mulig teori fra min side på hvorfor kun det er kalving fra isbreer i sjøen som bidrar til tap av is, mens SMB alltid øker. Poenget i denne posten var å vise at plutselig masse ekstra run-off av ferskvann fra Grønland er lite sannsynlig. Og hvis det usannsynlige skulle skje vil det av punkt 1 og 3 ikke ha samme potensiale til å kutte AMOCen.

8 Likes

Media skaper ett narrativ, så bruker det all sin makt til å styrke sitt narrativ ved å publisere kvasi forskning og saker fra virkeligheten som kjempevarmt her, skogbranner der, skoggrensen kryper oppover i fjellet. Det haster, vi må handle nå! Confirmation bias much?! Men noen står bak og drar i trådene, det involverer ofte penger og makt.

Alle som kommersielt har interesse i at politikere, media, verdens befolkning osv vil støtte narrativet vil jo naturligvis være interessert i å si at vi må handle nå før det er for sent, mer penger pumpes inn i disse selskapene som tjener på dette. Så man har multibillion firmaer som har interesse i at rett info når massene, politikerne osv via forskningsrapporter mm. Hvorvidt denne infoen stemmer eller ei er umulig å si, jeg er skeptisk når det kommer til makt og penger, da historien har vist at det korruperer alt og alle.

At det er smart å ta bedre vare på jorda er det vel liten tvil om og at rovdriften på natur og ressurser må endres.

4 Likes

Når man trekker fram økonomiske interesser som trekker i trådene for fornybart og et grønt skifte, tror jeg ikke man skal undervurdere de økonomiske kreftene som står bak oppstrøms og nedstrøms olje, gass og kull. Alle som produserer maskiner som benytter fossilt, og alle fra individer til nasjoner som ikke har det minste lyst på store utgifter til et grønt skifte.
Disse er neppe økonomiske underdogs i kampen om “klimasannheten”.

6 Likes

Altså alle :grinning:

Alle de som blir berørt er også alle. Man kan ikke lage solceller uten olje og man kan ikke lage windturbiner uten olje. Ikke vegetarmat uten olje. Ikke noe økologisk mat heller. Ikke møbler i huset. Ikke regn klær eller solbriller.

Det blir ikke noe TV i huset heller.

Så alle som er glade i de tingene og egentlig alt man har i et hus, hadde ikke blitt produsert eller gjort tilgjengelig hadde det ikke vært for oljen.

5 Likes

De største pengene får vel ett ekstra bein å stå på, fortsette å tjene penger på olje/gass og tar del i den grønne omstillingen siden de nåde har know how og ikke minst finansielle muskler?

Var ikke klar over at man brukte fossil olje til slikt.

1 Like

Men derfra til å brenne oljen er et langt skritt!

Hvis vi slutter å bruke olje til brennstoff så vil vi ha olje i hundrevis av år, og innen oljen er slutt så skal du se vi både kan lage regntøy og solbriller uten olje.

2 Likes

Det er korrekt. Men når de vil at vi skal slutte å lete etter olje då sier de ikke slutte å lete etter olje vi kan brenne opp. De sier vi skal slutte full stopp…

2 Likes

Et sted må vi begynne. Vi slutter ikke å brenne olje når alle oljeproduserende nasjoner produserer for fullt.
Det blir litt som høna og egget, hvordan skal vi få til en skikkelig nedtrapping av oljeforbruk? Jeg tror ikke det å produsere for fullt er måten å gjøre det på.

Lage mer energi?

Verden produserer for fullt fordi etterspørselen etter olje/kull/gass er nesten umulig å møte. Tenk på mengdene som benyttes hver dag - for oljens del er det nesten 100 millioner fat olje, 15900 millioner liter.

En svekkelse på bare noen millioner fat fra tilbudssiden ville umiddelbart ført til skyhøye priser.

Dårligere tilgang på billig energi er sannsynligvis den fundamentale grunnen til økonomiske vanskeligheter i verden nå og fremover.

For Norges del er daglig produksjon gått fra en topp på 3 millioner fat dagen til ca. 2/3 av dette, og er ventet å falle drastisk.

Til slutt - om noen få tiår - er det bare nok til det daglige innenlandske forbruket på rundt 300 000 fat, selv om dette nok vil gå noe ned i takt med færre tradisjonelle kjøretøy.

1 Like

Jeg ser ikke helt hvorfor man skal prioritere bekjempelse av globale klimaforandringer. Det er så mange andre utfordringer. Største problemet er jo at vi blir for mange mennesker noen steder i verden og kanskje må leve som maur i en søppelhaug. Det er det nok ikke mange som gidder til slutt. Alt som vokser møter jo taket på et tidspunkt og det blir en ny tidsalder. Hvorfor er vi så opptatt av at slik vi har det nå når verden har forandret seg i et mye større omfang så langt tilbake som vi kjenner. Legg heller noen kroner i romforsking. Det er fremtiden.

1 Like

Skjønner fortsatt ikke hvor dette tallet kommer fra eller hva det viser til.

Kanskje. Se din egen YT-link litt lenger opp. I senere år har man sett nærmere på MacKenzie River Valley, lenger nordvest og direkte utløp i arktiske ocean.

Det er andre ting å kommentere i resonnementet ditt også, men for nå tenker jeg det er tilstrekkelig å konstatere at over de få årene man har hatt kontinuerlig overvåking av AMOC (siden 2004) er det registrert en svekkelse i denne. Det er selvfølgelig nødvendig med observasjoner over lengre tidsrom for å fastslå om det er tilfeldig eller et vedvarende fenomen. men modellering indikerer at også dette klimasystemet kan være på vei mot et tipping point. Det føyer seg dermed fint inn i en lang rekke av økosystemer som enten har beveget seg over i en irreversibel tilstand mot kollaps eller beveger seg mot en hvor menneskeskapte co2-utslipp er fellesnevneren. Med det som bakgrunn tenker jeg at occam’s razor like fint kan brukes til å peke på co2 også for en svekket AMOC.

Er med på den (poenget). Men fortsatt like usikker på forsjellen i konsekvens av 9.000Gt på ett år vs 9.000Gt på 35 år (tok en shortcut her, 5.000Gt på 20 år og plusset på (4.000Gt/260Gt) = 15 år til) .

Avslutningsvis; et innlegg jeg synes fortjener litt oppmerksomhet fra en som står “midt oppi det”, en glaciolog med 30 års erfaring fra felt:

Som det fremgår mener han at det står verre til med Grønlandsisen enn modellerte studier viser, uten ønske å fremstå som dommedagsprofet. Tvert i mot understreker han at det fortsatt ikke er for sent å handle, men at tiden er knapp “fossil fuels and emissions must be curtailed now, because time is short and the water rises – faster than forecast”.

4 Likes

Takk for link. Meget interessant og spennende lesning (og bekymringsfull) lesning. Drøy den videoen midt i artikkelen hvor de klatrer ned i et sort stort hull i isbreen.

@Snoeffelen: Veldig forseggjort innlegg, og det er utrolig imponerende at du skriver så utfyllende! Kudos til deg for det!

Likevel så blir det litt “gutteromsforskningspreg” over det hele. Det er tross alt tusenvis av forskere innenfor meteorologi, oseanografi, geologi, paleoklimatologi, glasiologi, statistikk og mange andre disipliner som ved hjelp av tiår med observasjoner og tilgang til avanserte datamodeller har jobbet med dette i tiår.

Det er litt naivt å tro at du har snekret sammen en slags debunk av forskningen på smelting av Grønlandsisen.

7 Likes

Først vil jeg bare si takk for konstruktive mot-tilsvar, som fremmer diskusjonen. Ofte er jo diskusjons-teknikk å bare avfeie noe med “tusener av forskere kan ikke ta feil”, finne en Dagbladet-link med skrekkscenarioer og bruke emosjonelle argumenter og “shaming-tactics”. Og selvsagt være lazy og ikke gidde å bruke noe tid på å adressere konkrete punkter, slik at man faktisk diskuterer noe.

Tilbake til saken.

Det tallet er fra figuren jeg postet 2 ganger (første i innlegget og sist i innlegget), og kommentert med

“Som man ser av figuren under så finnes det sesonger hvor SMB nærmer seg 0, og det har vært veldig varme summere med betydelig smelting, for eksempel 2011-12 sesongen og 2019-2020 sesongen. Kall det gjerne stress-testing.”

Tenkte da jeg skrev innlegget at var tydelig nok, siden det er akser, med tilhørende tall, på den grafen.

Men hvis man ser på grafen ser man at det er “en del under 1000 Gt”, og jeg skrev da 800 Gt. Jeg kunne alternativt blåst opp bildet og målt med linjal på skjermen, alternativt googlet meg frem tilrådataen og funnet at det var 789 Gt, eller kanskje 803 Gt, hvem vet. Men var litt lazy, og tenkte at det er irrelevant for argumentasjonen og forandret ikke sluttpoenget.

image

Poenget er at SMB så og si alltid er positiv, i intervallet 0 til 600 Gt, og når kalving fra breer og smelting av bretunger gir en gjennomsnittlig netto avrenning per år på 260 Gt per år for SMB + kalving betyr det at kalving og smelting av bretunger hvert år ligger på ca 800-900 Gt.

Ser vi på figuren for SMB (under), og samtidig på total smelting i årene 2004 til 2022 skjønner vi at det er SMB som står for varisjonen år for år.

image

Og at komponenten for kalving og smelting av bretunger er ganske konstant.
Jeg begrunner det med at det er langtids-trenden er ganske lineær, og ser ikke ut til å øke.

Så selv om den går mer ned år om annet (2012 og 2019 gir et skift ned) vil jeg påstå det er vær, og ikke klima.

Mao, jeg synes det er vanskelig å begrunne en svekkelse av AMOC med at det er økt avrenning av ferskvann, da det er basically ikke forandret seg, at all, siste 20 år.

Og for igjen “state the obvious” det er raten, ikke mengden som er avgjørende, all den tid verdenshavene har så enorme volum.

Leste gjennom artikkelen i the Conversation , og akkurat som jeg begynte mitt forrige innlegg (innlegg 2813 på denne tråden):

…………………………………….

" Jeg deler svaret i 2 deler, DEL 1 der jeg forklarer smeltingen på Grønland, og DEL 2 der jeg forklarer hvorfor jeg tror at AMOCen ikke er i ferd med å gå i stampe.

DEL 1

@Custus , først tenker jeg bare å sitere hva påstand, og årsak, til påstått mulig kollaps av AMOC er, slik at alle er innforstått med hva jeg diskuterer og prøver å formidle.
Utdrag fra @Knirkefritt sin Nature-link (siste avsnitt i diskusjonen):

"this is indeed a worrisome result, which should call for fast and effective measures to reduce global greenhouse gas emissions in order to avoid the steady change of the control parameter toward the collapse of the AMOC (i.e., reduce temperature increase and freshwater input through ice melting into the North Atlantic region ). "

I fet skrift skrives det at det er økt temperatur (drivhus-effekten) og smelting som er årsak til tilførselen av ferskvann i Nord-Atlanteren."

…………………………………

Synes jeg det er viktig at man klargjør hva som er fundamentet i en argumentasjonsrekken, hva man bygger artikkelens påstand på.

I Conversation-artikkelen så støtter den seg på en Nature artikkel. og skriver:

" A study published Aug. 29, 2022, demonstrates – for the first time – that Greenland’s ice sheet is now so out of balance with prevailing Arctic climate that it no longer can sustain its current size. It is irreversibly committed to retreat by at least 59,000 square kilometers (22,780 square miles), an area considerably larger than Denmark, Greenland’s protectorate state."

Selvsagt illevarslende, så derfor bør man jo lese gjennom Nature-artikkelen også. Og siden dette er snakk om fremtiden, og dette er vitenskap, så må selvsagt også Nature-artikkelen vise til hvilke forutsetninger den tar i sine beregninger.

https://www.nature.com/articles/s41558-022-01441-2

Og forutsetningen er som følger:

" The high-melt year of 2012 was driven by a persistent negative extreme in the North Atlantic Oscillation (NAO index = −1.6), delivering excess atmospheric heat to Greenland21,22, which caused enhanced and sustained surface ablation and meltwater run-off, for example3,23. Taking this high-melt year as an analogue for a projected late-twenty-first-century sustained warmer climate (Tedstone et al.24), we found that the year 2012 AAR applied in perpetuity to Greenland commits a minimum of 10 ± 2% ice area (169 ± 29 × 103 km2) decline equivalent to 314 ± 54 × 103 km3 of the ice sheet volume or 782 ± 135 mm eustatic SLR (Table 1).

Mao, grunnsteinen i Nature-artikkelen er at den ekstraordinære varme sommeren i 2012, forårsaket av NAO vil være normalen i «late twenty first century.

Jeg synes det er en spekulativ forutsetning, og jeg skal forklare hvorfor.

For det første er NAO trykkforskjellen (i isobar) mellom Rekjavik og Azorene. Mao en negativ NAO tilsier at det ligger et høytrykk over Grønnland og lavtrykk over Azorene, mens en positiv NAO er det motsatte.

Basically gir en negativ NAO om sommeren varme summere i nord, og kalde vintere.

Og forskjellen på en negativ og positiv NAO er ganske stor.

Bildet under er representativ for væremeldingen for Grønland de neste 2 ukene, og brukt 5. august 2023 som proxy.

Temperaturen på Grønlandi veldig nær fremtid er 10 til 12 grader kaldere enn normalt, mens de feks på Novaja Semlja, også i Arktis er 10 til 12 grader varmere enn normalt.

Begge deler er normalt ! Og begge deler har med været å gjøre. Vi kan alle enes om at det er forskjell på klima og vær.

Dette er bare en tilfeldig værmelding, tatt fra værmeldingen i dag, så det er ikke vanskelig å tenke seg at ved spesielle vær-anledninger så kan differansene være enda mer ekstreme fra det som er normalt. Jeg vil tenke at sommeren 2012 lå utenfor det som er variasjonen i Arktisk på en hvilken-som-helst-dag, som omtrent nå. Trolig opp mot 20 grader varmere enn normalt. Og at det, helt naturlig, av og til skjer. Men å anta at det blir normalen om 20, og att på til kun i de 3 månedene det er smelte sesong, juni til august ( hvis det skulle skje hele året vil jo påstanden være årlig snitt-temperatur øker med 20 grader, og den er kanskje for drøy) år vil jeg hevde er spekulativt.

Hovedpoenget er uansett at NAOen er knyttet til været, og ikke klimaet. Så å si at været på Grønland om 50 år vil være som en konstant negativ NAO, eller som været var sommeren 2012, mener jeg er en ganske spekulativ påstand mtp hvor mye været varierer om sommeren i arktisk.

Det er omtrent som å si at sommeren, mai til september, i Oslo, vil bli som vi hadde i juni 2023, hvert eneste år fra år 2050.
Ikke totalt utenkelig, men ganske usannsynlig, og kan jeg jeg si; ønsketenkning.

6 Likes

image

4 Likes

I like måte :slight_smile:

Bare for å være sikker å at vi har felles forståelse av hva SMB er; jeg forstår det som differansen mellom nedbør (regn/snø) akkumlert på øvre lag av iskappen og det som tapes pga smelting inkl avrenning og fordamping i en periode (fra sep ene året til aug det påfølgende). Og at dette ikke er det samme som TMB (total mass balance), som inkluderer kalving og smelting i randsoner i kontakt med hav. Enig?

Kanskje. Kanskje ikke. Størstedelen av smeltingen på Grønland i dag foregår i sør og vest. Hvis Agassiz tømte seg via MacKenzie, fylles det samme havet (Arktiske ocean) nå med ferskvann fra Grønland. Jeg ville ikke vært så bastant som deg.

Rekord-smeltingen i 2012 vurderes som en indikator på hva som vil bli “normalen” utover dette århundret, “The high-melt year of 2012 applied in perpetuity yields an ice loss commitment of 782 ± 135 mm SLR, serving as an ominous prognosis for Greenland’s trajectory through a twenty-first century of warming.” (fra abstraktet). Studien baserer seg på “satellite-derived bare-ice extent, tidewater sector ice flow discharge and surface mass balance data”. Selv om alle fossile utslipp skulle opphøre i dag, er Grønlandsisen allikevel dømt til å miste +/- 3.3% av sin masse (irreversibelt).

Jeg er i hvertfall helt enig i at vær er resultatet av klima på et gitt geologisk tidspunkt. Men den generelle klima-trenden har gitt og fortsetter å gi varmere vær, også på Grønland (mer og raskere i arktiske strøk enn resten av verden). Somrene på Grønland har blitt nesten 2gr varmere i løpet av de siste 30 år (vintrene enda mer). De sørlige delene av Grønland regnes som sub-arktisk klima, hvor temperaturen kan gå over 10gr om sommeren. Målinger over tid viser varmere klima, dette forklares med menneskeskapte co2-utslipp, ikke “normale” variasjoner.

Og vi har ikke engang begynt å snakke om hva dette har å si for havnivå-stigningen… :slight_smile:

4 Likes

Siden du ikke skriver noe gjør jeg et forsøk på å gjette meg frem til hva du tenker om co2 og klima-endringer, jeg tipper “klimaet har alltid endret seg” enten fordi eller til tross for at “co2-nivå og temperatur alltid har endret seg”.

Spørsmål i så fall: når på den tidsaksen tenker du at kloden ville vært i stand til å huse 8mrd mennesker (hvis man kunne dytte oss alle inn i en tidsmaskin)? Hele eller deler?

1 Like

Jeg syns den sliden viser at det ikke er så veldig farlig om co2 stiger en del eller at temperaturen endrer seg. Vi trenger ikke å gå rundt og være så redde. Men jeg mener jo at både global oppvarming er reelt og at menneskeskapte utslipp er negativt og kan påvirke klimaet i uønsket retning.

Det er mengden skremsler og medias ensidige klikkgenererende krisemaksimering jeg er i mot. Folk blir faktisk skikkelig skremt. Til punktet der de ikke vil oppdra unger fordi de tror de vil oppleve armageddon.

Dessuten så er det så mange forutsetninger som ligger inne i modellene til IPCC som gir en usikkerhet i alle modeller som blir totalt utelatt fra seriøs diskusjon i mediene. Der savner jeg innslag fra såkalte motstandere i debatten, men de blir kneblet, får fratatt pengestøtte, blir ikke invitert. Jeg sier såkalte motstandere, fordi de jeg savner er de som er faglig dyktige og har gode argumenter. Når de inviterer en fra den andre siden så gjør de omtrent som når de skal vise en Trump tilhenger. De finner en redneck som de kan drite ut. De gjør ikke et skikkelig forsøk på å la folk komme med saklige svakheter i klimaforskningen som nettopp viser at vi ikke trenger å være så redde for det og det senarioet. Fordi det ligger så mange forutsetninger til grunn som gir en usikkerhet, på toppen av at vi faktisk uansett snakker om det mest usannsynlige senarioet hele tiden.

Men jeg er ingen klimafornekter nei. Forskerne legger jo frem hvilke forutsetninger de tar. Det blir presentert uten snakk om de.

Grunnen til at jeg la ut akkurat denne var for å vise at det ikke er så farlig og trolig noe vi kan tilpasse oss gjennom litt oppvarming og høyere co2. Vi har andre problemer også. Er jo ingen som snakker om at Las Vegas går tom for drikkevann pga at de tømmer grunnvannet. Hele California sliter i fremtiden pga at de bruker opp sitt eget grunnvann i et alt for raskt tempo. Blir mange flyktninger fra California snart. I Mexico City får man kun kjøre bilen sin en dag i uka hver. Veldig forurenset drikkevann der også der byen ligger midt mellom mange høye fjelltopper. Det er mange byer som vil måtte fraflyttes jorda rundt enten fordi menneskene har brukt opp naturressurser, legger elver i demninger eller fordi de forurenser så mye at det blir farlig å bo der. Dette vil lage problemer verden rundt selv helt uten global oppvarming.

Verden har miljøproblemer i fleng. Vi overfisker. Vi slipper mye plast ut i havet som vi ender opp med å spise selv. Vi sprayer vår egen mat med insektsmidler som er farlige.

Akkurat nå er det enorme summer å tjene på skattebetalernes bekostning fordi alle tiltak som foreslås involverer subsidier. Dette når vi har løsninger som ikke krever en krone i subsidier som atomkraft. Her har mediene en jobb å gjøre i å passe på at vi ikke blir utnyttet av storkapital med helt andre mål enn å redde jorde fra global oppvarming.

Vi skal påta oss store forpliktelser om reduksjon som koster oss dyrt, mens Kina skal fortsette å bygge ut et nytt kullkraftverk i uka. Utslipp er globale. Problemer må løses på globalt plan. Og i den diskusjonen er det ikke plass til Norge rundt bordet engang.

4 Likes

Storkapital finner fortjeneste der fortjenesten finnes. Det betyr fortsatt ikke at det er noen mektige som sitter på bakrommet og plotter til gunst for seg selv og til ugunst for oss på gulvet. Bøygen til atomkraft handler nok mye om at de nasjonale beslutningstakerne er i en alder hvor de har opplevd skrekkhistoriene med egne øyne og ører. I tillegg til at det krever betydelig ekspertise og infrastruktur som er ikke-eksisterende stort sett. Hvorav sol- og vindkraft kan hamres gjennom uten at det krever større utredninger eller svært omfattende planlegging.

1 Like