Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Kudos for et meget grundig innlegg. Min innsikt er begrenset. Holder meg til å synse. Identisk med brorparten av befolkningen forøvrig, inklusivt beslutningstakere (sett i lys av at Tyskland stengte ned atomkraftverkene i etterkant av ulykken i Japan). Derav utfordringen. For dets evne til å skape frykt er ekstraordinær, som man blant annet har erfart i forbindelse med nevnte krig i Ukraina. Hvor krigføringen skaper logistiske utfordringer og press på nøkkelpersonell i forbindelse med driften av atomkraftverkene, med ditto medieoppslag og økt skepsis til teknologien.

Et imageproblem med dype dype røtter. Som knapt noen virker villig til å prøve å bekjempe. Hvor for liten kommersiell interesse nok er en av faktorene som holder gjennomslagskraften tilbake.

Nei tror flere kan dø av det enn Hisorshima

Selv om man ser bort fra krigshandlinger er vannkraft mye farligere enn atomkraft. Death rates per unit of electricity production - Our World in Data

4 Likes

Noen positive klimanyheter midt oppe i alle negative er kjærkomment:

3 Likes

I Norge så har vi argumentet “Vi har jo vannkraft”. Er det som trumfer her, da atomkraft sin aller største styrke er at det gir forutsigbar tilgang på strøm til å dekke grunn-behovet i et stort område. Så lenge vannkraften kan dekke samme behov er det vanskelig å få de pragmatiske med på atomkraft, da det er vanskelig og krever stor startkapital. Så og si alle våre naboer har bygget ut atomkraft og har egne anlegg. UK og Finland bygger ut stort, Sverige er mer i en politisk knipe.

Hovedgrunnen er tre ting: Naturvernerne nekter å anerkjenne atomkraft, deres meninger kommer fra det de læres på skolen og der blir vindkraft og solkraft solgt som en religion, og så langt jeg vet atomkraft presentert som noe farlig. Tror også Netflix serien Tsjernobyl hadde en negativ påvirkning på dagens unge. Den viste godt de lokale konsekvensene av Russlands korrupsjon og feil i anlegget og rutiner, men viste ikke et godt bilde av de reelle konsekvensene av ulykken, som var helt neglisjerbare sammenliknet med reaksjonen ulykken fikk.

Det viktigste: De største investeringsbankene i Europa som blant annet sitter på alles pensjoner er dypt investert i det grønne skiftet slik det ble formulert av EU. De er ikke investert i atomkraft fordi EU ikke har gitt grønt lys til atomkraft. De sendte derfor beskjed til EU om at de var mot atomkraft av den enkle grunn at de ikke ville tjene på en satsning der, siden de ikke var investert. Allikevel fikk altså EU igjennom at atomkraft nå er regnet som grønt, men samtidig ble gass også regnet som grønt(WTF?!) så der går vinninga opp i spinninga klimamessig. Så nå brukes investeringene på gass og ikke atomkraft, da gass er lettere å satse på og mer etablert.

Det tredje: Politikerne er redde for befolkningens reaksjon på atomkraft-forslag/politikk.
Vi må begynne med riktig opplæring i skolen når barna lærer om fornybar energi og ikke vranglære. Så vil vi over et generasjonsskifte få en befolkning som gjør atomkraft mulig. Burde vært gjort for 30 år siden da. Litt sent nå.

Anyways, snakket med han som jobber med sikkerhet på atomkraftverket i UK igjen i går, og snakket litt om hva som skjer automatisk hvis det blir problemer. Da sa han de har 3 steg, og ingen trenger å gjøre noe selv, alt skjer automatisk. Det første er at kontrollstavene senkes for å stoppe reaksjonen. Om det ikke gir effekt sendes et stoff inn i reaktoren som absorberer reaksjonen, om det så ikke blir registrert effekt(nesten umulig, men feil kan skje), så fylles rommet med noen boronballer som suger opp absolutt alt. Det er samme stoff som kontroll-staver kan lages av, men de ødelegger/skader også reaktoren, så det er kjipt for selskapet som driver den om det skulle gå helt dit. Men det er altså tre automatiske mekanismer som alle stopper reaksjonen der han jobber.

Her kan du lese mer om de forskjellige mekanismene ved interesse :slight_smile: :

6 Likes
  1. Det har historisk i gjennomsnitt tatt 14.5 år fra planlegging av et atomkraftverk til det har vært operasjonelt. Tilsvarende tall for vind/sol/vann er 3.5 år.
  2. Energikostnad over levetid for atomkraft er 3x høyere enn tilsvarende for vind/sol/vann.
  3. Økt bruk av atomkraft medfører (historisk) en økt fare for at enkelt-nasjoner benytter dette til å produsere atomvåpen.
  4. 1.5% av alle atomkraftverk har vært utsatt for en eller annen form for meltdown.
  5. Gruvedrift etter uranium er svært helseskadelig, 10% av gruvearbeiderne har dødd av lungekreft (eksponering av radon-gass).
  6. Selv om selve kraftproduksjonen i et atomkraftverk oppnår lave utslipp, er ikke gruvedriften eller raffineringen av uran utslippsfri. Når dette plusses på, tilsvarer dette ca 130g co2/kWh.
  7. Man må ha en plan på og kontroll av det radioaktive avfallet i minst 200.000 år.

(Heinrich Böll Stiftung 2021)

Som jeg har kommentert før, enig i at atomkraft kan være en del av en større løsning, men synes den fremstår som en begrenset del, også av flere årsaker enn de 7 nevnt her. Du kan sikkert argumentere for at i fremtiden så vil det (kanskje) finnes forbedringer eller løsninger på disse 7, men jeg ser ikke hvorfor atomkraft skulle unnslippe et “religion-stempel” hvis vind/sol/vann skulle ha det.

9 Likes

Feilinformasjon. Hvor har du hørt dette? Husk at samtlige utbygginger fikk politiske problemer/stans etter Fukushima og sterk motstand i EU siste 15 år. Det må medregnes at EU nå har godtatt atomkraft som grønn og ikke vil motarbeide utbyggelser på samme måte som før.
Spesielt ikke for et land som Norge hvor tilliten er høy.

Feil. Helt feil.


Kostnader for kraftproduksjon - NVE

Helt feil. Men han har vel en latterlig definisjon.

Gidder ikke svare på fler om du ikke ordner korrekt informasjon. Må dra ut en tur nå :frowning:

4 Likes

Alle disse punktene ville vel blitt kraftig forbedret dersom vi hadde kunnet brukt Thorium i stedet for Uran. Men det krever jo mye forskning, og den forskningen krever vel igjen at vi er villige til å satse på atomkraft i Norge.

1 Like

Hovedproblemet med det er at alt er feil. Hater sånne politiske kilder…

Heinrich Böll Stiftung er en politisk stiftelse. Deres mål er å endre og påvirke politikk, ikke å være faktabaserte. De er en av de verste tingene som har skjedd med tysk politikk noen sinne, og misbruker “expert”-titulering for å påvirke politikken, og blir samtidig støttet med over 700M kr/år av de samme politikerne de liksom skal påvirke uavhengig: Heinrich Böll Foundation - Wikipedia

Korrupt jævelskap, selv om de har mange nyttige korn med sannhet og enkeltstatistikker som kommer fra deres arbeid er det gjennomsyret av politisk vinkling og støtte, ikke hva som faktisk er best. Det er en helt forferdelig organisasjon, som ødelegger utrolig mye på verdensbasis, og nå har lurt Custus+6 andre her også.

Du får se hvor enig du/dere er @Custus med denne smørja av en organisasjon etter litt lesning: The invisible coronavirus makes systemic gender inequalities and injustices visible | Heinrich Böll Stiftung | Washington, DC Office - USA, Canada, Global Dialogue (boell.org)

Alt er ikke dritt, men det er akkurat sånn man driver sånne sider. En god del fakta for å bygge tillitt, og full fake manipulasjon på deres ideologier.

image


image
Så er de så russlandvennlige man kan være uten å bli tatt…

4 Likes

Offisielle tall fra Australia

Records show that up to 50% of all bushfires across Australia are deliberately lit, or start under suspicious circumstances. This comes at a cost of $1.6 billion to the Australian public annually.

https://www.qfes.qld.gov.au/prepare/bushfire/stop-bushfire-arson

Tall fra Spania:
The lush region of Asturias in northern Spain was ravaged by more than 90 wildfires on Friday, most of them believed to have been started by arsonists whom the region’s leader called “fire terrorists”.

USA:
Ikke en ubetydelig andel selv om vi ser over 10 års perioder. Det var før flyktningkrisene. Og før noen få klimafantikere begynte å tenke at det kan skape blest om saken deres om de bare setter fyr på noen områder. Skal heller ikke se bort fra at det finnes folk som bare vil ha noen gode videoer å legge ut på YouTube kanalen sin (nå spekulerer jeg selvsagt ;))

According to the National Interagency Fire Center, arson can account for more than 20% of human-caused wildfires.

According to the National Interagency Fire Center, human-caused wildfires account for 87% of all wildfires in the US, based on a 10-year average.

Det var utelukkende ment som et tilsvar til påstanden om at fornybar energi selges inn som et religiøst budskap i skolen. Rapporten bygger på arbeidet til prof. Mark Jacobson (Stanford), kildegrunnlaget ligger her: https://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/NuclearVsWWS.pdf
Med forbehold hvis det skulle være noe jeg har misforstått eller skrevet feil, tenker jeg dette står seg ganske bra?

Jeg søkte kjapt på nett i går og sitter igjen med et klart inntrykk av at jeg ikke tror det er så “feil” eller “fullstendig feil” som du mener. Finner ganske mye som understøtter de samme påstandene.

Fear not, my friend :slight_smile: er sjelden jeg vektlegger politikk/ideologi fremfor forskningsresultater; tall trumfer alt. Og godt mulig du har rett i vurderingen av HBS. Jeg mener imidlertid fortsatt at det er såpass mange negative sider ved kjernekraft at dette ikke kan underslås og selges inn som en “grønn” løsning. Som en mulig komponent i et fremtidig lav/null-utslipps-scenario - ja. Og definitivt ikke på bekostning av vind/sol/vann (basert på dagens teknologiske status).

Sånn sett ser jeg mange likheter mellom atomkraft og f eks elektriske biler; vi har ikke fått elektriske biler for å redde klima, vi har fått elektriske biler for å redde bilbransjen. Man er seg selv nærmest, så det passer nok f eks Equinor ganske bra image-messig å også satse på vindkraft. Det har ikke vært noen nevneverdig utvikling i energibruk fra atomkraft-sektoren siste 30-40 år (i motsetning til fornybar, selv om dette heller ikke river noe skinn av noen pølser). Min ubegrunnede påstand er derfor at selv om vi hadde sett en massiv, økt satsing på atomkraft, så er jeg fortsatt skeptisk til at klodens samlede utslipp ville gått ned. Økt tilgang = økt forbruk, er jeg ganske sikker på.

1 Like

3 Likes

Man burde kanskje heller oppgitt pr innbygger, og ikke bare pr land?

4 Likes

Tja, kanskje det hadde føltes mer "rettferdig " for oss norske selvpiskere…

Men oversikten viser realiteten i at det spiller null niks nada hva vi gjør i Norge, og hvilken politikk som føres her. Det er Kina først og fremst som det må jobbes for å påvirke, om vi skal være i nærheten av å ha noe som helst forhåpning om å skulle klare å gjøre en liten forskjell!

1 Like

Poenget er vel at man må få enkeltmennesket til å engasjere og bry seg, skal man lykkes. Enten det nå er i et folkerikt land eller ikke.

4 Likes

Nå har man jo outsourcet det meste av produksjon av varer til Kina, ergo vil de ha størst utslipp. Hadde vi prioritert å kjøpe mer lokalt og ikke billigst ville ting trolig sett litt annerledes ut.

3 Likes

https://www.reddit.com/r/Damnthatsinteresting/comments/15joogn/bangladesh_train/?utm_source=share&utm_medium=android_app&utm_name=androidcss&utm_term=1&utm_content=1

Om noen skulle lure på om overbefolkning er et problem eller ikke, se denne…

Lett å glemme hvor sykt sykt mange mennesker det er her i verden og hvor tett de fleste bor når vi selv bor i folketomme Norge

Pluss at utslippene kommer fra produksjon av varer som selges til andre land. Hadde neppe blitt noen reduserte utslipp å skrive hjem om dersom de samme varene skulle blitt produsert i de landene de i dag selges til.

2 Likes

Nå har man jo outsourcet det meste av produksjon av varer til Kina, ergo vil de ha størst utslipp. Hadde vi prioritert å kjøpe mer lokalt og ikke billigst ville ting trolig sett litt annerledes ut.

Kina har faktisk ganske høye consumption-baserte per-capita utslipp. De produserer mye til seg selv.

Consumption-based emissions are national emissions that have been adjusted for trade. It’s production-based emissions minus emissions embedded inexports, plus emissions embedded in imports.

2 Likes

Tviler ikke. Poenget var bare at Kina har tradisjonelt vært «fabrikken» for det meste vi forbruker og hovedkriteriene (både forbrukere, produsenter og Kina selv) har vært at man ønsker at ting er laget billigst mulig.

3 Likes