Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Nei og nei. Det er bare du som blir personlig. Du skjønner sikkert at jeg mener fanatikere er de som faktisk påvirker debatten. Det gjør hverken jeg eller du så jeg bare forsøker å fremme min side av synspunktene. Men at det finnes fanatikere skjønner du om du ser på alle de alvorlige påstandene om at verden går under om ti år hele tiden. At Arktis blir isfritt nå og da etc etc. Eller de som forfalsker datasett for å tilpasse argumenter. Hockyeystick. Utelate 30 år med temperaturmålinger i sine grafer etc. etc.

Siden den peroden jeg snakker om er før 1855 så betyr det ingenting at dataene slutter i 1855. Prøven er tatt på Grønland. Det området jeg snakker om. De måtte jo helt til Antarktis for finne motstridene beviser.

Minisistid sa jeg i sted at jeg dro inn fordi mini istiden slutter samtidig med at industrielle revolusjon startet. Så når folk sier at det har blitt varmere etter før industriell alder så må man ta med at da sluttet også siste mini istid, ellers villeder man ved å bare påpeke før-industriell alder. Ellers kan man jo tro at det var industrien som førte til høyere tempåeraturer fra 1855. Når det egentlig er det at en istid var over.

4 Likes

Takk for oppklaring. Siste avsnittet fører oss imidlertid tilbake til utgangspunktet. Mini-istiden var et lokalt, avgrenset fenomen. Denne diskusjonen blir kneblet hvis kun et fåtall/utvalg av ellers anerkjente metoder for beregne temperatur før moderne temperaturmålinger fant sted kan inkluderes.

1 Like

Vi kan mest om våre lokale områder så det er nok best å diskutere det om det skal være vits å delta i debatten. Hva vet du om temperaturer i Sahara, Gobi eller Australia på 1500 tallet?

For vår del av verden mener jeg at iskjerneprøver er det beste man kan se på for å anslå større temperaturendringer før i tiden før vi kunne måle temperaturen.

Det de viser er så forskjellig i fra det fanatikerne prøver å si at de måtte reise helt til Antarktis for finne noe som sa noe annet (og på mystisk vis er alle de gamle artiklene “borte” fra google søk nå og man må lete seg i hjel for finne det som kom opp øverst på Google for bare 2 år siden. Det er fordi fanatikerne har infiltrert google på samme måte som covid fakta som sa noe om at vaksinene ikke var helt trygge etc).

Isprøvene viser at temperaturen på Grønland var mye høyere mange ganger før.

1 Like

Du mener avgrenset til nær polene :rofl: Tror ikke de i Sibir hadde det så mye bedre/værre enn de på Grønland.

Posten min viste akkurat det jeg ville vise. Høyere temperaturer før. Dette er ikke kontroversielt. Den debunket vel mer deres egne forhastede emosjonelle konklusjoner.

Grønland iskjernemålinger.

2 Likes

Det mener du sikkert, og du klarte tydeligvis å overbevise deg selv. Men det blir ikke riktigere av den grunn. En nyere, og mer sammensatt graf av samme tidsrommet viser et annet bilde:


Holocen innledes med en betydelig oppvarming, som resten av kloden, etterfulgt av en gradvis avkjøling. Hvis man skalerer ned til de siste 2000 år, blir det ganske åpenbart hva som skjer mot slutten:

Pol-områdene varmes hurtigere opp enn resten av kloden. Avhengig av utslipps-scenario, må y-aksen under enhver omstendighet utvides betydelig når våre etterkommere passerer år 2100.

2 Likes

Du antar at pila fortsetter opp akkurat som alle som kjøper Bitcoin om et år :grinning:

Iocc skriver ikke at det er klimakrise et eneste sted i sine rapporter. Det er et medie og politikerskapt uttrykk som noen få ekstreme forskere ser sitt snitt til å profittere på.

Til de litt mer nære ting, det er meldt kaldt i hovedstaden over nyttår:

Slår værmeldingen til så vil bare 2 dager ha vært kaldere i hovedstaden det årtusenet, 8. januar 2010 med -18,1 grader, og 6. februar 2011 også med -18,1 grader. Selvsagt mulighet for at det blir den kaldeste dagen i dette årtusenet i hovedstaden også.

2 Likes

Dette passer bedre i en vær-tråd og har lite med klima å gjøre.

1 Like

Si det til VG, TV2 og NRK.

3 Likes

Hvis det er ekstremvær skyldes det selvsagt global oppvarming; blir spennende å se om ekstremværet slår til i Oslo på nyåret. Akkurat nå ser værmeldingen slik ut:

3 Likes

Veldig pussig vinkling i VG om prognosene for rekordkulde:

«Ned mot -30 til -40 grader på Finnmarksvidda og indre deler av Østlandet»

Og

«Det blir minusgrader i nesten hele landet»

At det er 30 minus på Finnmarksvidda og minusgrader i nesten hele landet, vil jeg påstå at ikke er en nyhet, det skjer vel flere ganger i måneden, for ikke å si hver uke vinteren i gjennom, hvert eneste år.

Hvorfor kan de ikke skrive at prognosen for Oslo nå er «minus 20 grader 3 dager på rad i Oslo, og 22 minus på det kaldeste»

Det er en nyhet, mange som bor i Oslo har aldri opplevd 20 minus i Oslo, da må vi nesten 40 år tilbake i tid, og kanskje 50 år også.

Kanskje de håper at værmeldinga, slik den er akkurat nå, ikke slår til?

4 Likes

De bruker ikke ordet “krise”. Et vitenskapelig organ styrer unna følelser. De beskriver derimot inngående konsekvensene i de ulike utslipps-scenarioene i delrapport 2 som kom i 2022, om hvordan det vil påvirke økosystemer og mennesker. I og med at du tydeligvis har saumfart alle rapportene uten å finne ordet “krise”, hvilket ord ville du selv brukt for å beskrive?

Du husker kanskje definisjonen på ekstremvær? “Høy sannsynlighet for å føre til svært store skader eller ekstraordinær fare for liv/verdier i et landområde av vesentlig størrelse”. Er minus 20 i Oslo = ekstremvær? Idk. Eller er det det at det kan bli kaldere enn normalt lokalt samtidig som det rapporteres om rekordvarm jordklode 2023 som bekymrer deg?

Og btw, det har alltid vært ekstremvær, også før menneskeskapt oppvarming. Er bare det at hyppigheten øker i takt CO2-utslippene våre :wink:

1 Like

Minus 22 grader i Oslo er ekstremt kaldt for de som lever på gata. Er rekordmange som er dårlig stilt i Norge nå, og spesielt i Oslo.
Lett å glemme dem, og også det faktum at kulde globalt tar langt flere liv en hete.

5 Likes

Utvikling å følge nøye med på. Burde ikke være så vanskelig å si, i og med det er så mye brukt ellers…

Noen som har spurt AI om å gå gjennom alle IPCC rapportene og sjekke om ordet krise er brukt? Jeg har hørt nei.

Good man. Det var imidlertid ikke så lett å forstå at det var den konsekvensen du siktet til utfra innleggene og konteksten for øvrig.

1 Like

Hadde han vært et dårlig menneske om det var avblåst klimakrise han siktet til?

Mange kulderekorder i dag :nerd_face:

2 Likes

Ja, det viser at det kan komme lokale nye kulderekorder på tross av at klodens gjennomsnittstemperatur stiger.
Litt som med matprisene. De har som kjent steget kraftig siste år både i Norge og Sverige, på tross av at matprisene globalt falt med 10%.

5 Likes