Jeg tror at oljekrisa i 1973 var det som var realitets-sjekken for pengefolket, for i tiden fra etter 2. verdenskrig hadde man funnet det ene gigantiske olje-feltet etter det andre, og man var i troa på at energi ville være evig billig.
Det satte trolig i gang mekanismer, og politikk for å sørge at kapitaleierne beholdt mest mulig av kaken, og minimum et like stort kakestykke som før hvis kaken skulle bli mindre.
Det er neppe tilfeldig at fra ble samfunnskontrakten brutt, og all ekstra verdiskapning tilfalt de rikeste:
Faktumet at energi = økonomi, og " Society runs on power , not energy.", er en innsikt de smarte (og rike) har hatt lenge, og at er beskrevet av Odum i 1955:
Howard Odum explained this in 1955 when he published his work on the Maximum Power Principle.
“The maximum power principle can be stated: During self-organization, system designs develop and prevail that maximize power intake, energy transformation, and those uses that reinforce production and efficiency.”
Howard Odum
This means that natural and human systems evolved to optimize power output not to optimize the total amount of energy available .
Det er egentlig ikke vanskeligere å forstå enn at det er forskjell på å tjene 1 million kroner i året enn 1 million kroner over 2 år, fordi selv om begge deler tilsvarer en bestemt sum, så betyr raten også noe.
Akkurat av samme grunn kan fossilt drivstoff skape et rikere samfunn enn feks vindmøller og solkraft, fordi fossilt drivstoff har bedre power, siden det av og til ikke blåser, og hver dag (natt) så skinner ikke sola.
Det er derfor så fascinerende så se at unge mennesker som stort sett ikke har noe real-kapital er de fremste forkjemperne i klima-saken.
Forøvrig er ikke mitt ståsted at CO2 ikke er en klimagass, min greie er følgende, som så godt beskrevet av Art Bermann:
I et slikt scenario så er det selvsagt viktig å grabbe til seg mest mulig ressurser, og trekke stigen opp etter seg.
Jeg synes det kynisk når eldre folk som sitter godt i det, som feks Al Gore, skal nekte unge mennesker å ta del i den rikdommen hans generasjon har nytt godt av, men det er bare trist når unge klima-aktivister gjør dritt-jobben for oss som har grabbet til oss var andel og vel så det.