Med kjemiker-bakgrunn er jeg selvsagt totalt med på teorien. Det interessante var Svante Arrhenius, som postulerte sammenhengen mellom karbondioksid og temperaturen i atmosfæren gjorde det fordi han var mest opptatt av istider, og karbondioksidets rolle der.
Og tar man en titt på Arrhenius orginal paper, så har han faktisk tilsvarende inngang som da jeg påpeker at korall-revenes kalsiumkarbonatskjellett over tid bruker opp karbondioksidet:
Nå er det selvsagt helt andre mengder CO2 som slippes ut i atmosfæren i 2024 enn i 1896 (da den gangs brenning av kull akkurat kompenserte for mineralsiering til “limestone” (kalsiumkarbonat), men når han regnet ut hvor mye karbondioxid som var mineralisert gjennom historien så skjønte han at det var ikke mye karbondioksid igjen å ta av (sammenlignet med all CO2 som var tatt ut av atmosfæren gjennom mineraliseringen):
Denne innsikten; at mineralisering av kalsium-karbonat (som i mitt eksempel er dannelse av korallrev) har konsumert 25 000 ganger så mye CO2 som var i atmosfæren, gjorde at Arrhenius så på utslipp av CO2 som en god forsikring mot en ny istid.
Spesielt fordi han også regnet ut at sammenheng mellom konsentrasjonen av karbon-dioksid og temperatur i atmosfære ikke var linæer.
Og det han vitenskapelig kom frem til, og som selvsagt også er sant i dag også siden slike målinger avdekker fundamentale sammenhenger var ikke det man kan få inntrykk av når man leser om hockey-sticken til Michael mann:
Følgende er noe jeg tror, men korriger meg gjerne hvis noen mener at min antagelse er feil.
Jeg tror at når folk ser den grafen så tenker de at; temperaturen vil øke eksponentielt med økning av konsentrasjonen av CO2 i atmosfære.
Når man har et mentalt bilde av Michael Manns “hockeystick”, og samtidig har sett en graf over økning av CO2 over tid:
(ofte vist i rare sammenhenger som underteksten viser; “høyeste CO2 på 3,6 millioner år”, mens X-aksen bare er på 60 år…)
Så er jeg rimelig sikker på at oppfattelsen av sammenheng mellom CO2 og temperatur er ikke-linear, og da at temperturen øker eksponentielt med økning av CO2.
Og det interessante er at det er akkurat det Arrhenius også sier; sammenhengen mellom CO2 og temperatur er eksponentiell ! Men det er “the other way around”.
"1)En eksponentiell økning av CO2 gir en lineær økning av temperatur, eller sammenhengen på annen måte; 2) en lineær økning av CO2 gir en avtagende økning av temperatur."
Vi ser nå at økningen i temperatur er lineær fordi økonomisk vekst har vært eksponentiell (økonomi = energi), og stort sett all energi vi bruker er fossil.
Det er en grunn til at man alltid hører at økt CO2 fører til økt temperatur, men aldri hvordan; logaritmisk:
Mens “hockeysticken” inviterer til å tro at den er eksponentiell: