Jeg er skeptisk til en del av hysteriet og kortsiktigheten media og aktivister roper opp om. Men øyeblikksbilder av en rekordmåling har ingenting i debatten å gjøre. Det blir som å se på verdensrekordene som settes i friidretten - de blir stadig forbedret. Hvordan kan da fedme være et folkehelseproblem?
Jeg følger debatten med et halvt øye. Jeg har egne barn som jeg er glad i, så jeg er veldig opptatt av at de har et meningsfyllt liv, og en framtid det er verdt å se fram til. Det ser ikke ut til at MSM eller “verden forøvrig” er i stand til å gi dem den rette bagasjen - der er egen(profitt/klikk)-interessen i direkte konflikt med langsiktig og bærekraftig utvikling. FN, forskning, “eksperter” og pratehoder er politisert og har sin agenda. Tillitskapitalen samfunnet har bygget opp gjennom generasjoner er på rekordtid blitt rasert. Løgn og bedrag (fra alle sider) blir belønnet med mer klikk og profitt i de respektive skyttergravene.
Så hvordan utruster man kommende generasjon i møte med dette? På mange måter føler jeg meg som en pasifist i krigstid. Melder meg ut. Drar på fjelltur, sykkeltur, plukker bær, (prøver å) styre unna live-tv og nyheter, (prøver å) motivere til å løfte blikket fra skjermen - og oppleve noe IRL sammen med venner og familie, trekkes inn i et you-tube-kaninhull av japansk trearbeid eller klovestell på kyr. Erkjenner at jeg møter meg selv i døra både på vei inn og ut, men lever fint med dissonansen.
Av og til gløtter jeg innom denne tråden (og andre medier) - og ser at “russisk mediestrategi” også har fått fotfeste i vesten: Presenter et hav av ulike narrativ, utfordringer og løsninger, den ene i konflikt med den andre. La det komme en stadig strøm av pratehoder og medieynglinger med nye teorier og tilnærminger. La fakta og stemmene som faktisk har noe viktig å si drukne i meningsmålinger og politikk, eller bare kanseller det som ikke passer inn.
Og hva bli resultatet? Folke-apati og elitisme.
Men tilbake til tema. For en som kun sporadisk er innom tråden - finnes det noe fakta innenfor dette området alle er enige om?
Så vidt jeg kan se er alle enige om at klimaet endrer seg. Alle er også enige om at klimaet er påvirket av oss mennesker - men uenige om grad av påvirkning.
FN har et nyansert bilde av ulike scenario fram i tid. Ingen av disse scenarioene presenterer en verden slik vi kjenner den i dag - endring vil skje, og “sluttsummen” er negativ uansett hvordan man vrir og vender på det? (eller hva?)
I MSM og pratehodeverden er det kun worst-case-scenarioet som gir klikk - så da er det det som selges.
Har jeg forstått sånn nogen lunde hvor landet ligger da?