Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Jeg antar at det refereres til artikkelen i vg i dag:

Skremmende lesning! Ja, slik kan det gå når politikk kommer i veien. Og det er da ikke lenger noen konspirasjonsteori. Husker jeg tenkte i samme baner som Bratlie når det stormet som verst rundt dette. Det hørtes helt idiot ut å avfeie lab leak teorien når viruset “tilfeldigvis” oppstod i samme by som det forskes og eksperimenteres med… suprise suprise Corona-virus. Ikke i en av de 10.000 andre kinesiske byene med dyremarkeder i Kina. Og heller ikke noe annet sted i verden. Nei, akkurat her. Da skal det j… solide motbevis til. Noe som det selvsagt viser seg at ikke fantes.

Det er ingenting som skulle tilsi at dette ikke kan skje i varierende grad innen klimaforskningen heller. Det er sterke politiske føringer rundt alt som har med klima å gjøre, og det er vanskelig å si at forskningen er uavhengig når det i de fleste tilfeller er kroken på døra for forskeren som går mot konsensus/narrative.

En tragisk utvikling som vil få ende flere til å stole enda mindre på myndigheter, annen forskning og etablerte sannheter. Antall totalt skrullete konspirasjonsteorier kommer da dessverre til å blomstre i fleng. Eksempelvis kommer her garantert vaksinemotstanderne til å få blod på tann… og de kommer til å få enda flere folk til å tvile på vaksiner og legestanden med enda flere tragiske utfall på dette…

7 Likes

Tror ikke det er noen åpen Covid-19 tråd lengre, men ja, dette er skremmende lesning, men ikke uventet. Jeg husker veldig godt tilbake til pandemiens utbrudd. De som da antydet at virus kom fra lab’en som lå et kvartal unna ground zero ble stemplet som rape gal og side stilt vaksine motstandere og det som verre var.

Det er mange år siden jeg konkluderte med en stor sannsynlighets overvekt covid-19 kom fra Wuhan Lab’en. Bevisene bobler sakte opp i media nå, men har egentlig vært der hele tiden.

Det mest oppsiktsvekkende er at dette ties ned bevist av myndighetene pga. politikk/økonomi og what not.

Men over til klimadebtatten - dette er selvfølgelig skadelig også for narrativet om klimadebatten uavhengig av hva som er riktig eller ikke. Det er (dessverre) vanskelig stole blindt på forskere, myndigheter og tykke rapporter fordi økonomi og politikk bestandig har en tendens til å være medvirkende for narrativet som fortelles.

5 Likes

Veldig lite likt. Dette er,som vanlig Morti, oppkonstruert fra din side.

Når ble dataene knyttet til klima holdt skjult? Som man har erfart fra Kina vedr wuhan?

Dessuten er antall timer på å forske på klima astronomisk mye høyere enn de som har gått i dybden på covid-19s opprinnelse.

7 Likes

Det som er felles for begge sakene er at narrativkontrollen var/er ekstrem.

Under covid ble man kalt morder hvis man var uvaksinert. I ettertid forstår jo alle galskapen, men rommet for å tenke selv var lik 0

Snart er vi nok der med klima også, kanskje får vi et klimapass hvor vårt personlige avtrykk måles og maksgrensen settes av myndighetene? Spekulativt, men klimaskammen er klamt over mange nå.

7 Likes

Klimaskammen er vår tids substitutt / erstatning for arvesynden, vettu :wink:

Alltid vært sånn. Sånn er vi mennesker. Lar oss rive med. Tenk Nazi-Tyskland. Tenk på de stakkarne som mente at sønnen var utgått fra Gud, og ikke var av samme natur (de måtte selvfølgelig dø når de trodde på sånt vås).

Og angående ev. lab leak? Ikke (potensielt) første gangen, russerinfluenzaen i 1977 kan fort ha vært det:

Edit: Ikke helt kontroll på kilde, her. Mener jeg har lest det samme i NY Times, men finner ikke artikkelen.

1 Like

Av ren nysgjerrighet, kan du anslå sånn ca hvor på grafen skammen din slo inn?

1 Like

Klimaskammen slo inn ca når politikerne fant ut at det var lettere å skylde på innbyggerne enn egen, feilslåtte energipolitikk…

2 Likes

Nå har jeg bare skumlest det siste i tråden, så min tolkning blir sikkert litt spiss:

«Viruset kom ikke fra en pangolin på et marked, men fra laben i Wuhan, derfor nekter jeg å vaksinere meg og bruke munnbind.»

«Klimaskeptikere blir kneblet i forhold til tusenvis av klimaforskere som får lov til å si at vi må gjøre store forandringer i verden hvis ikke ting skal gå til helvete, derfor nekter jeg å endre en tøddel av min komfortable livsstil.»

8 Likes

Din tolkning er ikke så spiss, den er bare fordummende for debatten og er symptomatisk for selvopphøyede akademikere på venstresiden.

7 Likes

Vil anbefale deg å lese tråden på nytt.

Det er en feiltolkning. Tolker det ikke slik at de som mener viruset kom fra Wuhan lab’en (som nå er det aller mest sannsynlige) er vaksine motstandere av den grunn.

Implikasjonene hvis det faktisk er slik at viruset kom fra lab’en og i tillegg bevist har blitt holdt tilbake er relativt store, og har betydning for eventuelle fremtidige pandemier og også tillit til myndigheter OG forskere. Det er faktisk ganske mange forskere som har lagt ned betydelig arbeid i å nettopp konkludere med at Covid-19 IKKE kom fra Wuhan lab’en, noe som nå viser seg med stor sannsynlighet være feil - bevisst eller ubevisst.

Det er et stort problem, og vil kaste bensin på bålet for alle som er konspiratorisk og vil føre til flere som på generelt grunnlag ikke vil høre etter myndigheter og forskere.

5 Likes

Hvis jeg hadde vært selvopphøyende så ville jeg ha svart «javel, akademikere er alle som har fortsatt på videregående og venstresiden er alt til venstre for FrP da eller?» Men det ville ha vært selvopphøyende sarkasme og slikt driver jeg selvfølgelig ikke med.

4 Likes

I flg din definisjon så er jeg en akademiker på venstresiden :wink:

Jeg er ingen klimaskeptiker selv, jeg er helt overbevist om at vi mennesker påvirker klimaet i negativ grad. (Likevel mener jeg miljø er en større utfordring om ikke veldig lang tid, men det er en annen sak) Mulig du sikter til andre i tråden når du skrev det usaklige innlegget det startet med?

Når det gjelder klima tyder ingenting av det vi ser av handlinger hos verdens ledere på at det haster. Da hjelper det ikke så mye med den minimale påvirkningen enkeltpersoners adferd har på klimaet. Det blir litt som å starte en grasrotbevegelse for å rydde Sahara for sand (elendig analogi, men du skjønner nok poenget).

Covid virker det ikke som du har satt deg særlig inn i, så den lar jeg ligge.

4 Likes

Klima og miljø er begge viktige og jeg har aldri skjønt hvorfor noen skal sette disse opp mot hverandre. Veldig mange tiltak vil jo kunne være positivt for begge sakene.
For eksempel å slutte å kjøpe masse dippedutter man ikke har behov for og i prakjsis nesten ikke benytter fra Kina er jo et eksempel på noe som er bra for både miljø og klima. Et tiltak for å begrense denne handelen vil være både klima og miljøtiltak.
Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne ha fokus på både og.

12 Likes

Ja, jeg klikket bevisst på den nederste svarsknappen, ikke på «din» svarsknapp, så det var tilfeldig at mitt innlegg kom under ditt. Jeg siktet vel helst til de tre musketerene her på forumet. :slightly_smiling_face:

2 Likes

Jeg er overbevist om at fokuseres det på begge så vil miljø bli lidende.

Enkelte tiltak er bra for begge, som feks å redusere alt sjit som folk kjøper fra Kina og kaster, helt enig! Men gjøres det noe for å redusere dette på et litt høyere politisk nivå? Nei… og det sier også endel mener jeg. En tilsynelatende nobrainer som i tillegg burde ha positiv politisk strategisk implikasjon gjøres det ingenting med.

Mens det feks gjøres masse for å fordyre og å beskatte all aktivet i næringsliv og på privaten i vestlige land. Resultatet av dette vil være en marginal om noen positiv effekt på miljø og klima, men en drastisk reduksjon av vestlig økonomi og konkurransedyktighet. Jeg lurer på om disse miljøfanatikerene har reflektert noe over effekten av dette. Tror de virkelig resten av verden vil følge vestens selvskading? Eller er det mer sannsynlig at de heller vil bukke og takke og dure på videre som i eksempelet med Kina, der de gjentatte ganger viser med all tydeligvis at de har null/0/nada interesse i miljøvern, bærekraftig utvikling, dyrevelferd, menneskerettigheter, forskningsetikk, you name it…

3 Likes

Ferske tall for juli 2024, verdt å lese:

5 Likes
3 Likes

Om de ikke settes opp mot hverandre, så er det ihvertfall en del dilemmaer:

Burde ikke feks alle vassdrag i norge demmes opp og brukes til å lage grønn energi pga klima?

Nei, pga miljø.

Burde vi ikke la være å sette opp alle disse vindmøllene pga miljø?

Nei, pga klima.

Enda mer kilent når man snakker naturvern🥵
Burde vi ikke flytte disse mærdene opp på holmer så vi ikke forurenser vannet?

Nei pga…miljø?

Burde vi ha rake veier for effektiv og mindre utslippep fra transport?

Nei, pga…sjelden ugle?

Hmm. Ikke lett.:man_shrugging:

7 Likes

:rotating_light:BREAKING: Our long-awaited 30-page climate paper was published today:

-MDPI Geomatics website: mdpi.com/2673-7418/4/3/…
-PDF: mdpi.com/2673-7418/4/3/…

This is a seminal study, which demonstrates through observations and math that the Sun (not CO2) drives Earth’s climate!

https://x.com/nikolovscience/status/1825929760175739247?s=46&t=BMT81rulcF9qGjqL_LuXsA

Indeed, this paper has the power to turn the current climate science on its head, since it invalidates the IPCC’s central claim that “well-mixed greenhouse gases were the main driver of tropospheric warming since 1979”.
Recent warming was caused by increasing sunlight absorption!

4 Likes

Forvirret!
Er det ikke menneskskapt CO2 som er synderen og årsaken til klimaendringene?
Det er i alle fall opplest og vedtatt som en sannhet i vårs statskanals nyhetsbilde.