Jeg er overbevist om at fokuseres det på begge så vil miljø bli lidende.
Enkelte tiltak er bra for begge, som feks å redusere alt sjit som folk kjøper fra Kina og kaster, helt enig! Men gjøres det noe for å redusere dette på et litt høyere politisk nivå? Nei… og det sier også endel mener jeg. En tilsynelatende nobrainer som i tillegg burde ha positiv politisk strategisk implikasjon gjøres det ingenting med.
Mens det feks gjøres masse for å fordyre og å beskatte all aktivet i næringsliv og på privaten i vestlige land. Resultatet av dette vil være en marginal om noen positiv effekt på miljø og klima, men en drastisk reduksjon av vestlig økonomi og konkurransedyktighet. Jeg lurer på om disse miljøfanatikerene har reflektert noe over effekten av dette. Tror de virkelig resten av verden vil følge vestens selvskading? Eller er det mer sannsynlig at de heller vil bukke og takke og dure på videre som i eksempelet med Kina, der de gjentatte ganger viser med all tydeligvis at de har null/0/nada interesse i miljøvern, bærekraftig utvikling, dyrevelferd, menneskerettigheter, forskningsetikk, you name it…