Nei det er ku fjærter som er synderen
400mrd SEK. 4-6GW. Ikke kommersielt lønnsomt. Staten må bidra med 75%
Bare å vente på at NTNU-intelligensian rykker ut og erklærer også svenskene for inkompetente idioter.
Europa har bygget ned kompetansen på kjernekraft og dermed øker også prisen pga ulike faktorer. Det har vært en energipolitisk tabbe og tyngdepunktet for kompetanse på kjernekraft ligger nå østover.
Det er bra Sverige og Finland nå setter i gang uansett pris, nærmest, og gjør kjernekraft mer attraktivt igjen.
Denne er ganske god:
Ellers er det jo litt morsomt at selv med den ekstremt dyre utbyggingen så kommer de bedre ut enn norsk havvind, skal vi tro denne:
“And nobody knows why…”, tross for at “the science is settled”.
Skulle tro at brå endringer i klimaet som har med plutselige temperaturendringer i rekord-hastighet som ingen kan forklare skulle være bra oppslag i Dagbladet eller noe, men siden denne nyheten kom på NOAA for noen dager siden kan jeg ikke huske å ha sett noe.
For de som ikke har tilgang på New Scientist kan man sjekke kilden climate.gov:
Vindretning (været) burde gjort at det ble varmere, ikke kaldere, så tydeligvis er det “magisinert” (klima) mye kaldt vann i dypet, som ikke burde vært så kaldt.
Om vi ikke hører så mye om dette nå så gir slutten av artikkelen et hint om at det er en sannsynlighet om at vi kan få høre om dette ved en senere anledning.
Sahel regionen er et område vi ikke ønsker å ha tørke
Tørke og matmangel kan gi store geopolitiske konsekvenser om det inntreffer i Sahel.
Har inntrykk av at elektriske biler brenner mye oftere enn bensinbiler, særlig kinesiske.
Noen som kjenner igjen biltypen på grunnlag av hvordan felgen ser ut?
Ser vel ut som en Volkswagen
Det er det vel ikke så veldig vanskelig å finne ut av hvis man bruker 2 min på internett
Ut fra felg så er det eGolf, bruker samme felgdesign på eldre eUp også, men dette er åpenbart en Golf med felger som stod originalt på eGolf.
Dette er tall for 2023:
Ifølge Direktoratet for samfunnssikerhet og
beredskap (DSB), ble det registrert 33 elbilbranner i Norge i fjor, mot 704 branner i bensin- og dieselbiler.
Med tanke på at elbilandelen av bilparken var nesten 25 prosent, viser dette med tydelighet at branner faktisk skjer sjeldnere i elbiler enn i biler med forbrennningsmotor.
Du er da en artig skrue😉
Elbiler brenner faktisk sjeldnere enn fossilbiler.
I 2020 brant parkeringshuset på Stavanger lufthavn, hundrevis av biler brant mer eller mindre opp.
Ikke ett eneste batteri på elbiler tok fyr, men massevis av tanker fylt opp av hydrokarboner, som så rant ut, tok fyr, tente på andre biler osv osv
Hadde det kun vært den ene dieselbilen som tok fyr og stod der sammen med elbiler hadde sannsynligvis brannen dødd ut av seg selv, begrenset til noen titalls biler, ikke hundrevis.
Jeg skrev fordi jeg slettes ikke var sikker, det var et inntrykk jeg hadde dannet meg ut fra egentlig ikke å ha satt meg inn i dette, derfor en disclaimer at det er et inntrykk jeg har.
Så oppsummert, så brenner det det 5 ganger så ofte i en bensinbil
Og dessuten så blir det først krise hvis det tar fyr i batteriet:
Som tydeligvis er aldri skjer, bortsett fra de ytterst få gangene det skjer.
Følgende er selvsagt også en del av risko-bildet:
2760 grader er veldig mye varmere enn 815 grader, særlig hvis du er brannmann.
Ja, det skjønte vi.
Men dette er altså svært enkelt å sjekke, hvis man vil. Hvis man ikke vil, kan man i stedet beholde skylappene på og stole på inntrykket sitt og satse på at dette er et slagkraftig bidrag i debatten om, av alle ting, global oppvarming. Det er noe med hvor ivrig man er etter å lete opp stoff som bekrefter versus avkrefter sine egne hypoteser, her og på andre tråder.
Jeg har ikke skylapper på, jeg er faktisk en veldig nysgjerrig person, og det mest overraskende jeg fant ut i dag var den voldsomme forskjellen på temperaturen i en el-bilbrann og en bensinbil brann.
Det forklarer nok hele mitt skjeve, og feilaktige inntrykk av frekvensen, siden en brann på nærmere 3000 grader som krever 10 ganger så mye vann opplagt må være ganske voldsom, og fort får mer oppmerksomhet.
Informasjonsjef Rysstad i Gjensidige var kjapt ute ved brannen i nevnte parkeringshus og nærmest hevdet det var elbil som var årsaken, han fikk meg til å rømme Gjensidige for siste gang, aldri mer Gjensidige.
Men det er klart, får en brann i et elbilbatteri så er det ikke, men ikke særlig verre enn i nevnte parkeringshus, tror du?
Den rareste tilnærmingen til global oppvarming jeg har sett til nå.