Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Ser ikke ut til at EV-salget øker så mye, år over år er salget av elektriske biler ned 69% i siste avlesning i august i Tyskland. Ligner ikke helt på en økning, mer som et svalestup.

I Europa er salget ned 44%

1 Like

Du ser på tallene fra i fjor.

Jeg snakker om tallene fra august 2024:

I Tyskland. Sammenligne med 2023 31.12?

1 Like

Du cherrypicker Snøffelen.

Det bør være det globale salget år for år som er interessant. Salget bølger i flere land, i takt med støtteordningene, naturlig nok. Også naturlig at økonomiske konjunkturer spiller en rolle.

2 Likes

Definitivt. Men ingen tvil om at insentiver har mye å si:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Xj5gLr/elbilandelen-naa-er-det-flere-elbiler-enn-bensinbiler-i-norge

2 Likes

Selvsagt hjelper subsidiering, i Kina gjør de det annerledes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-06-21/china-s-ev-makers-got-231-billion-in-aid-over-last-15-years

Subsidiere produksjon og forbyr bensinbiler i byer.

Men på et tidspunkt er det ikke bærekraftig.

Ikke bærekraftig?

Det interessant er EV price party. Vi nærmer oss, i flere og flere markeder. Og når det nås er det ingen vei tilbake.

Long-Range EVs Now Cost Less Than the Average New Car in the US https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-06-07/long-range-evs-now-cost-less-than-the-average-us-new-car

1 Like

Jeg mener subsidiering er ett dytt i ønsket retning, og kun i en startfase.

Snart går går overgangen til elektriske kjøretøyer helt av seg selv. Konkurranse, innovasjon og økende serieproduksjon og stordriftsfordeler vil sørge for det. El-bilene vil med andre ord bli billigere og bedre. Men selvfølgelig vil alt gå i bølger og kanskje vil det ta litt lenger tid enn det de største optimistene tror.

Skal også bli godt med mindre eksos. Spesielt for dem med lungesykdommer, og dem som bor i millionbyer. Og det er en del mennesker. Jeg har gått rundt en del i Bangkoks gater, og der var det endel ubehagelig eksos innimellom for å si det sånn.

Det er nesten alltid motstand mot nye ting som skjer. Det var motstand mot motorbåter, biler og mobiltelefoner også når de kom. Men de utkonkurrerte det de erstattet med glans. Og det gav økt livskvalitet for folk (på bekostning av naturen en del riktig nok…)

Uansett hva som forårsaker den globale oppvarmingen så er overgang til elektriske kjøretøyer ett stort fremskritt etter min mening.

2 Likes

På hvilken måte, og hvorfor er det ikke bærekraftig? Har vært et par ganger i Beijing, og den luftkvaliteten var ikke noe å rope hurra for. Ei heller i Shanghai, selv om man kanskje skulle tro at nærheten til havet gjorde at luften ble skiftet ut raskere. Opplevdes ikke sånn.

Det mange glemmer når de kun skal fokusere på negative aspekter ved klimaregnskapet er at man forlenger levealderen ganske vesentlig ved å slippe å leve opp i en sky av eksos, pluss at man forbedrer den generelle helsen til folk, og ved det reduserer helseutgifter.

Men klart, om alle skulle daue når de var 60-70 så ville man selvsagt også redusert mye av helseutgiftene, og utgifter til stell og pleie av eldre. Det koker ned til hvilke valg man ønsker å ta, og hva man til syvende og sist ønsker å prioritere.

1 Like

Vel…
https://x.com/janrosenow/status/1829073743483650226

https://www.evuniverse.io/p/evsales2024-h1

3 Likes

Interessant om solceller:

(har kanskje vært delt før?)

2 Likes

Tråden heter gl8bal oppvarming og klimaendringer. Hva er da mer relevant enn en graf som viser historikken over nettopp dette?

3 Likes

Fordi du sammenligner epler og pærer.
Klimaet var veldig annerledes på veldig mange måter (temperatur, sammensetning gasser i atmosfæren osv) enn idag. Det var mange faktorer i spill, spesielt når du trekker en linje på millioner av år.

I det korte tidsrommet klimaet endrer seg dramatisk nå 200 år) , gitt at vi vet hva solen driver på med, er det i praksis kun menneskets adferd/effekt på atmosfæren som er faktoren.

Synes det er merkelig, at folk er med på at “hvis vi gjødsler plena i hagen, så vokser den raskere”, men en økning i klimagassen co2 skal liksom ha ingen effekt på temperatur og klima.
Er litt i menneskets natur; velger å tro på det positive (hvor mange går ikke rundt og tror de vinner i lotto), men er ikke med på rasjonalet rundt negative konsekvenser (“det skjer ikke meg”)

2 Likes

Har sagt noe helt annet jeg da enn det du sier. Jeg tror co2 påvirker klimaet og ikke motsatt. Men presenterer gjerne grafer, statistikk og tanker som gjerne går mot konsensus. Det gjør jo at det kommer frem noen gode argumenter både for og i mot.

Jeg mener at klimaforskere begynner ned konklusjonen og så finner fakta. De er lite lydhøre for motargumenter og hyppige brukere av hersketeknikker.

Det beste resultatet kommer når kritikere blir besvart på saklig måte.

Dessuten er det mye som er interessant isolert sett, selv om det overordnet er et argument for noe man er i mot, ikke sant?

2 Likes

Er det noen som har hevdet at klimaet ikke var veldig annerledes for flere millioner år siden?

Hvilken relevans har det å komme med en sånn graf, når problematikken er knyttet til klimaendringer grunnet menneskelig adferd hovedsakelig siste 2-300 år?

Grafen din bygger bare opp under holdningen endel har rundt at “klimaet har alltid forandret seg”. De samme folkene ser ikke på hvorfor klimaet var annerledes før, at artene var tilpasset datidens klima og at klimaet nå endrer seg ekstremt fort i et historisk perspektiv.

4 Likes

Det er interessant likevel.

Uenig. Det tåkelegger diskusjonen og åpner for avsporinger

5 Likes

Ok, men da må du ta til deg at du ikke er politi i denne tråden heller. Jeg svarer ikke mer nå. Finn noen andre å krangle med

1 Like

Skal ikke gjøre tråden om til en diskusjon om el-biler, men sannheten er at EV-bilslaget i Europa er ned 44%, og selvsagt mest i de landene hvor subsidiene forsvinner, som Tyskland med ned 69% YoY i august 2024, og minst i land som (enn så lenge) har subsidier, som feks Italia, som faktisk har en liten økning. Men Italia har råd til subsidier når markedsandel av el-biler ikke er spesielt høy, ca 0,5%.

I USA så øker salget av EVs relativt greit, over 10% i 2Q2024, men i tallet for elektriske biler er også plug in hybrides, som økte med 28%.

En bil som også går på bensin, nesten 50% av tida…

Så tenker man rene El-biler økte det knapt nok noe i US.

Samme bildet i Kina.

Utrolige 30% økning i el-bilsalget men hele 70% økning i plug in hybrides.

Jeg tror vi trygt kan konkludere med at salget av biler som ikke bruker bensin ikke øker noe som helst, også i Kina.

Plug in hybrides har nå en markeds andel i Kina på bortimot 50%

Markedsandel for hybrid-biler i kina økte fra 33% til 47%…

Så da blir spørsmålet; hvordan ser CO2-regnskapet ut for en bil som går 50% på bensin, og i tillegg har et batteri som gjør at man får et solid tillegg i CO2-utslipp i produksjonsprosessen sammenlignet med en bensinbil.

Det er god grunn til å tenke at gjennom livsløpet produksjon, inkludert vraking av et stort littium-batteri, så kommer neppe en PHEV (hybrid) noe særlig bedre ut en en ICE (fossil drivstoff), hvis problemet er CO2-utslipp.

EDIT: Det koker vel ned til at folk begynner å bli lei av EVs, tross både pisker og gulrøtter

3 Likes