NRK direkte nå fra Stokholm, angående Northvolt. Interessant se at det kommer en del «innrømmelser og erkjennelser»
Og da får du bekreftet konspi-teorien din ?
Hvorfor slenger du ut sånt?
Som er spekulativt i retning at klimaet ikke endrer seg?
Hvordan skal debatten bli hvis alle gjør det?
Hva med å resonnere med utgangspunkt i noe mer enn løse tanker fra magen?
Ifølge min kunnskap så er situasjonen som følger :
Det er flere isflak i sommerhalvåret. Arktis fryser om vinteren. Ytterkanten tiner og brekker av om sommeren. Deretter blir de med havstrømmene.
Her er en som har de rette perspektivene, facts and figures.
Og NB! han mener faktisk at klimakrisen er reell.
Så elbiler løser ikke krisen alene? Jøss.
Hva er det som er viktige momenter i dette innlegget?
Spør fordi jeg ikke ser at det kommer med noe nytt
Det kan du si, forfatteren skriver om seg selv: "
he’s here to annihilate your preconceived notions", og så er det ikke noe nytt. Han tar en posisjon som går i mot den høyreorienterte vekstvennlige retningen der vi kan løse krisen med mer og bedre teknologi, og mener dette er vikarierende motiver for selskaper som vil tjene mer penger ( noe som er komisk siden det er vanskelig for bilfabrikantene å produsere ev med god lønnsomhet) i stedet tar han en mer radikal posisjon a la de grønne i Tyskland som motsatte seg jernbaneutbygging fordi det ville føre til mer reising. Det beste som det godes fiende.
Kanskje konklusjonen er at man heller burde kjøpt en kinesisk EL-bil.
Eller stikke til verkstedet for en kostnadsfri fix.
Ser vi på målinger siste 110 år i Bergen så vil vi se en formidabel forandring i tiden fremover:
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=040-221
Har lagt inn 2 mulige veier frem til 81 cm stigning i vannstanden på bryggen i Bergen før år 2100 i rødt og lilla, og så har jeg lagt ved en totalt usannsynlig utvikling i grønt (mitt eget dumdristige og naive håp).
Katastrofeskeptiker. Det var et nyord jeg kan like.
He he ganske latterlig overskrift synes nå jeg. Århundret er ikke så veldig gammelt enda.
Island utgjør vel i underkant av 0.7 promille av verdens landareal så det er snakk om veldig lokalt fenomen.
De globale temperaturen stiger ikke mer enn at lokale svingninger kan gi kaldere vær enn på et par - tre tiår.
Begge “sider” har en tendens til å blåse opp lokale værfenomen.
Ser du aldri på den globale utviklingen?
Tror vi har hatt denne diskusjonen før, og problemet er at man vet ikke noe presist om hvordan temperaturen var rundt omkring på kloden før 2. verdenskrig. Har vist deg denne før, men under er en oversikt på målestasjoner rundt omkring på kloden:
Jeg snakker om målinger i linken fra Island; dokumenterte tall. Ikke modeller om hva som kanskje kan skje i fremtiden, eller muligens har skjedde før i tida. Målinger med 2 streker under svaret.
Island har målt den kaldeste sommeren dette århundre ref “morgunbladir”.
Sant nok, det er bare et kvart århundre, men tar vi med forrige århundre også er det bare 2 år som har hatt kaldere sommere:
1992 og 1993. Og kanskje greit å legge merke til at de 2 kaldeste sommerne det århundret var på 90-tallet, ikke på 20-tallet, eller i starten av århundret.
Så om vi tar alle sommerne på island siden 1900, hele 124 sommere, så har de 4 kaldeste vært på den siste fjerdedelen; (1992, 1993, 1998 og 2024), når man snakker målinger, snakker man modeller så blir det jo noe helt annet, da har det trolig blitt veldig varmet på Island i løpet av de siste 124 år, og selvsagt rekordvarmt i 2024, “klodens varmeste år”.
Det er helt logisk at det kan bli lokal avkjøling enkelte steder selv om den globale trenden er opp. Klimasystemet er veldig komplekst. Og dessuten vet du vel veldig godt at vær er ikke klima… Så hvorfor poste innlegg om at det har vært en kald sommer på Island i en tråd om klimaendring? Blir det neste at du poster hvis det snør i Bergen eller Oslo i oktober
Området Island/Grønland har jo ekstra mye å si for oss i Norge da.
Det er selvsagt mulig, men når du først er på “saka”, og heller vil zoome ut, hva tenker du er det mest sannsynlig scenarioet i vannstanden i Bergen, ref følgende innlegg:
Rød og lilla pil samsvarer med VGs rapportering:
Mens grønt pil er det jeg har mest tro på.
Unnskyld at jeg bryter inn, men må bare spørre; mest sansynlige basert på hva? Forutsetter at du leste cowi-rapporten som vg-artikkelen din bygger på. Hadde, som vanlig, vært mer interessant å visst hva du mente om den, hvor og hvorfor den evt. skulle inneholde feil osv. Fortell gjerne hva som måtte til for at havnivået i Bergen skulle stige med 81cm innen 2100 og hvorfor - etter din mening - det ikke kommer til å skje.
Riktignok er Bergen både særegen og fantastisk, men at man skal greie å styre unna global havnivåstigning på Bryggen er kanskje å håpe på litt vel mye?
Climate.gov skriver at man kan forvente en havnivåstigning på 30 cm innen 2100 i optimistisk scenario, og hele 2 meter i det mest pessimistiske (og lite sannsynlige heldigvis) scenarioet.
Dette er globale gjennomsnittstall og det vil være lokale variasjoner.
https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-global-sea-level
Hvor mye vi greier å begrense nivåstigningen avhenger av hvor flinke vi er til å kutte utslipp av klimagasser.