Vi har dessverre ikke fasiten på vannstanden i Bergen i år 2100 før i år 2100, men vi har allerede en mengde data på hva som allerede har skjedd.
Først kan vi jo ta en titt på hvordan klima-modeller fra år 2000 endte opp nesten et kvart århundre senere, i år 2024, for en målestasjon i New York USA:

Den ligger på det laveste estimatet, i en rett linje.
Og stikkordet her er rett linje. For ser man på grafen fra NOAA, så starter den i 1960, og fasiten på modellen er at forandringen i målt havnivå i perioden år 2000 til 2024 var så og si identisk med perioden 1960 til 1984.
Så kan man kanskje si at hav-nivået likevel steg i New York, men dette er like mye et resultat at østkysten av USA synker 2-3 millimeter i året fordi det har bygd seg opp en solid mengde is på Grønland siste 400 000 år.

Så østkysten i USA er det stedet i verden hvor landet synker mest i verden, under er målinger fra
Mens isen som lå over Skandinavia, gjør at det er landheving i Stockholm
Bergen derimot, påvirkes både av vekten fra Grønlands is, og is som forsvant fra Skandinavia, og utlignes til bortimot null.
Min innvending er som følger, hvorfor var modellene fra NOAA og ICP så “dårlig” i år 2000?, mens de skikkelig treffsikre nå i 2024?
Mitt poeng er at; hvis det kom til effekt ekstra, som ikke var der på 1800-tallet, hvorfor ser ennå ikke antydninger til det i målinger??
Burde ikke vannstand-målingene i Bergen begynt å stige? Burde ikke vannstand-målingene i Stockholm begynt å avta? Burde ikke vannstand-målingene i akselerert?
Burde man ikke rett og slett hatt en annen rate i årene 2000-2024, enn f.eks 1876 til 1900? Når man tar følgende graf i betraktning:
Jeg mistenker at svaret på mitt spørsmål er vannstanden er “a moving target” og motargument “et bokbål”; all tidligere viten, og målinger kastes over bord, og erstattes av nye modeller og satellitt-data.