Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Det jeg lurer på er hvorfor vi skal lage deponier her på jorda. Er det ikke en bedre teknisk løsning som også er mye billigere å laste det på et romfartøy og sende det til Andromedagalaksen, eller rett mot sola for å bli brent opp der? I alternativet med Andromeda så vil det jo så ta så langt tid før det kommer dit at det ikke lenger vil utgjøre en strålefare?

Og om det fortsatt skulle gjøre det så tipper jeg at de som får det i fanget der om ca 2,5 millioner lysår har utviklet en veletablert teknologi for å håndtere søppel fra rommet.

Kjipt om det blir en mislykket oppskyting da;)

3 Likes

Tenk halvfullt, ikke halvtomt!

1 Like

Føler vi dreier oss bort fra en gammel inngrodd ideologisk motstand fra 68’er generasjonen, til en mer realitetsorientert og vitenskapelig fundert virkelighetsoppfattelse som speiler dagens behov, og som inkludere vår tids kunnskap innen reaktorteknologi.

4 Likes
3 Likes

Hvis FN, eksperter, politikere, nikkedukker og pratehoder virkelig mener at CO2 er den store driveren for global oppvarming og klimaendringer - hvordan kan det ha seg at industri og arbeidsplasser flyttes fra land med bedre energimix (vesten) til land med svært dårlig energimix (østen)?
Min påstand: Hadde de virkelig trodd på dette selv, så har de all verdens verktøy tilgjengelig for å flytte produksjonen dit energimixen er best.

6 Likes

Hverken FN, eksperter, politikere, nikkedukker eller pratehoder kan avgjøre hvor et selskap skal etablere seg eller starte ny virksomhet.

Men siden du tar opp dette, så kan man godt filosofere litt rundt hvorfor store internasjonale selskaper velger å etablere seg i land hvor ikke bare energimixen er dårlig, men hvor det også står særs dårlig til med menneskerettigheter, arbeidstageres rettigheter, svakt lovverk generelt, men mtp forsøplig/utslipp spesielt osv. Svaret er selvfølgelig maksimal profitt. Gjør det billigst mulig, selg med større overskudd enn konkurrenten.

Så du kan gjerne rette pekefingeren mot FN og de andre du nevner der, men husk at da er det 3 andre fingre som peker tilbake på…deg (og meg). For det er vi konsumenter som holder liv i markedet.

Selv om det går langsomt, så tror jeg vi kommer til å se endringer. Europeiske produsenter som forholder seg til langt strengere lovverk enn f eks kinesiske, myanmarske, vietnamesiske eller indiske, vil få fortrinn. Etterhvert.

4 Likes

Så virksomheter som vil selge varer i Norge kan produserer hvor som helst, uten tanke på utslipp, arbeidsforhold, menneskerettigheter eller annet lokalt lovverk?

Vel, da mener jeg politikk har feilet maksimalt, og de prøver å rette skylda mot egen befolkning for at de selv har feilet.

Poenget er at jeg tror ikke på dem.
Jeg tror på at klima endrer seg. Jeg tror at co2 er en faktor som spiller inn.
Men jeg tror ikke på alle disse! Jeg tror ikke at de ønsker å “redde verden”. Jeg tror de er drevet av ideologi, og de ønsker å bestemme hvem som får sitte til bords med “den kule gjengen”. Jeg tror de ønsker å se en nasjon av selvpiskere, som er villig til å ofre grunnleggende ting for at de selv skal opprettholde sin plass ved dette bordet.

Hadde de virkelig trodd på dette, så hadde temu-ræl blitt forbudt, frakt-subsidiene på Kinavarer blitt fjernet, virksomheter som flytter ut fått ilagt toll og avgifter som motiverer til ikke å flytte ut (eller vilkår som gjør det mulig/lønnsomt å fortsette i vesten), tekstiler underlagt åpenhet- og avgifter hvis uforsvarlig produsert og masse annet som politisk lar seg gjøre.

Det jeg ser er: “La oss ta livet av den mest bærekraftige industrien som finnes, så vi kan gjøre oss avhengig av andre, og samtidig stelle i stand en klassisk tap-tap situasjon der både klima og økonomi taper. Deretter skylder vi på egen befolkning for at vi har feilet.”

5 Likes

Indirekte er du inne på det som er demokratiets akilleshæl; håndteringen av akutte kriser. I et demokrati skal alle høres, involverte tas med i saksbehandlingen, og man ender ofte opp med en langdryg saksgang med dårlige kompromisser, eller til og med handlingslammelse.
Den mest effektive styreformen, om man virkelig skulle løse klimakrisen, ville trolig vært et sterkt diktatur, med en ledelse som ikke kunne kastes, og helst i en verden uten nasjonalstater. Men ledere i autoritære stater har jo dessverre også mulighet til å gi f… og innta en “etter meg kommer syndfloden”.

Dersom derimot en demokratisk valgt og klimabekymret regjering vedtok hva de mente var nødvendig, uten å skjele til velgerne oppfatninger, ville de bli kastet ved neste valg. Med andre ord: Kortvarig glede for Francis Macomber".

For tiden sliter folk i vestlige demokratier med å få hverdagen til å gå opp. Klima og miljø faller nedover på prioriteringslisten, mens økonomi rykker opp. Det gjelder også i Norge. Det rammer først og fremst partiene med den sterkeste og strengeste klimapolitikken.
Så velgerne får de politikerne de vil ha.

Men de færreste av oss ville byttet. Som Churchill skal ha sagt; demokratiet er den minst dårlige styreformen. Så får vi kanskje godta at hos oss tar en beslutning den tiden den tar.

Når det gjelder politikere generelt, er de ikke veldig forskjellige fra folk flest, med drømmer og bekymringer for seg selv, sine barn og barnebarn, i tillegg til å frykte folkets dom hvert fjerde år.

4 Likes

Jeg vet ikke helt om jeg er enig. Er krisen akutt nok samler man seg gjerne fort om å løse den. Så jeg vet ikke om akutte kriser er det man er dårligst på i demokratier. Da tror jeg mer at problemet er at klimakrisen ikke føles som akutt for de fleste. Det er jo mer en krise “in the making”. Endringene er gradvise og mottiltak gir bare effekt på veldig lang sikt.
Å ta beslutninger som smerter nå men er riktige på veldig lang sikt tror jeg demokratier er dårligere på en akutte kriser.

2 Likes

Av nysgjerrighet. Hvem er det som omtaler denne som en krise? IPCC? Mediene?

1 Like

Tror vi allerede nå kan konkludere med hva som kommer til å skje, og hva som ikke kommer til å skje.

"Ifølge FNs analyse er det «teknisk mulig» å nå 1,5-gradersmålet, men det er «meget utfordrende».

Land må kollektivt forplikte seg til å kutte 42 prosent av de årlige klimagassutslippene innen 2030, og 57 prosent innen 2035, og støtte dette med rask handling, for å få det til."

Mange land kan skalke lukene og tåle konsekvensen sammenlignet med kostnadene for å nå målene, i alle fall på kort sikt. De som ikke tåler det vil komme til å bli ofre for “vi er oss selv nærmest”-syndromet når det kommer til stykket.

Steinras grunnet unormalt mye nedbør? Ikke utenkelig.

1 Like

Jeg kjenner ikke til tomat-industrien, og miljøpåvirkningen den har, men her er en illustrasjon av hva jeg mener med at vesten taper produksjon, og hvor politikerne kan ta ansvar med enkle grep.

Å skylde på forbrukeren er bare idioti. Befolkningen tenker alltid med lommeboka. Det blir som fruen som skulle handle juleribbe, og skulle handle hos en skikkelig slakter. “Nyt ribba, over nyttår legger jeg ned” fikk hun høre hos slakteren. “Hvor skal jeg handle skikkelig ribbe neste år da?” lurte fruen. “Jo, den kan du handle der du handler det andre kjøttet ditt” fikk hun til svar.

Kvalitet koster, men i det lange løp er det der bærekraften ligger

3 Likes

Mer enn litt uenig. Det er imidlertid bekvemt å legge skylda på andre, så slipper man å ta ansvar selv.

Artig at italienske tomater blir brukt som illustrasjon. “tomater + italia + slaveri” i google-søk gir ganske mange treff (står ikke bedre til i spania, hvor størstedelen av norsk import kommer fra). Så kan man spørre seg hvordan det har seg at “tross” dette, så er likevel kinesiske tomater billigere (i følge artikkelen). Det enkleste er vel å neglisjere alt som har med code of conduct å gjøre og bare raske med seg det som er i butikk-hyllene.

Vi har hatt gode prosesser i demokratiet vårt. EU valg f.eks. Begge sider presenterer for og i mot. Men klimasaken tåler ikke motsagn. Vi så jo hvordan Jon Hustad aldri ble invitert til debatt igjen. Det er slikt som ødelegger prosessen. Tvang og sensur virker dårlig.

3 Likes

Nei, det er ikke det jeg står for.
Men når det kommer til å kjøpe et klesplagg eller en drill eller en tomat så forutsetter jeg at forhandler er sitt ansvar bevisst, og kun har varer som er produsert etter lover og regler. Jeg har ikke kapasitet til å undersøke opprinnelsen til de tusenvis av produktene jeg handler i løpet av et år. Det er blant annet dette lover og regler er til for. Det er også her åpenhetsloven er et stort steg i riktig retning.

Som forbruker er det dette som er det ideelle, det er dit jeg vil - at alt jeg finner i butikkhyllene følger lover, regler og standarder.

Dette var jeg ikke klar over. Men det er jo også et klart og tydelig argument for akkurat det jeg mener. Nettopp det at dette blir avdekket og spredd i internasjonale medier er en styrke ved vestlig kultur. Vi synes slik praksis er forkastelig, og media tar tak i det, og produsenten må ta grep. Produksjonen som foregår i Kina er en sort boks. At Kina bedriver folkemord, har slavelignende arbeidsstyrker , knebler ytringsfrihet, er korrupt og har kun medier som er kontrollert av staten er en kjensgjerning. (Stopp slaveriet i Kina)
Utdrag fra lenka
SmartSelect_20241026_214958_Chrome

4 Likes

Interessant å se at alt grønt går i dass :slight_smile:

1 Like

Dan Jørgensen, ligger an til å bli ny EU kommisjonær for energi og bolig.
Men først må han gjennom høring i det nye Parlamentet - Hans Q&A er iomtalt i flere medier grunnet at han lover en strengere politikk for utfasing av fossil energi (og spesielt russisk gass).,

Er kampen for å redde kloden tapt etter at Trump vant valget? :cold_face:

Kanskje alle jekker seg ned til noen mer realistiske mål, blir som unger sier de skal bli like gode som Messi, ikke så sikkert de klarer det. Samme med klimamålene. Det sagt, når vi må tvinges til å gjøre endringer så går det ofte kjappere, men vi må tenke på at ikke energien blir for dyr på kort sikt, konsekvensene av for høye priser er også ekstremt problematisk for 100 vis av millioner med mennesker. Dyr energi, dårligere velstand. Så får vi håpe vi får noen i den vestlige delen av verden som er litt mer kritiske slik at den smarte gjengen på Stortinget kanskje lytter litt og slutter å kaste skattepengene våre etter “kjapp profittkåte” aktører.