Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Tror vi allerede nå kan konkludere med hva som kommer til å skje, og hva som ikke kommer til å skje.

"Ifølge FNs analyse er det «teknisk mulig» å nå 1,5-gradersmålet, men det er «meget utfordrende».

Land må kollektivt forplikte seg til å kutte 42 prosent av de årlige klimagassutslippene innen 2030, og 57 prosent innen 2035, og støtte dette med rask handling, for å få det til."

Mange land kan skalke lukene og tåle konsekvensen sammenlignet med kostnadene for å nå målene, i alle fall på kort sikt. De som ikke tåler det vil komme til å bli ofre for “vi er oss selv nærmest”-syndromet når det kommer til stykket.

Steinras grunnet unormalt mye nedbør? Ikke utenkelig.

1 Like

Jeg kjenner ikke til tomat-industrien, og miljøpåvirkningen den har, men her er en illustrasjon av hva jeg mener med at vesten taper produksjon, og hvor politikerne kan ta ansvar med enkle grep.

Å skylde på forbrukeren er bare idioti. Befolkningen tenker alltid med lommeboka. Det blir som fruen som skulle handle juleribbe, og skulle handle hos en skikkelig slakter. “Nyt ribba, over nyttår legger jeg ned” fikk hun høre hos slakteren. “Hvor skal jeg handle skikkelig ribbe neste år da?” lurte fruen. “Jo, den kan du handle der du handler det andre kjøttet ditt” fikk hun til svar.

Kvalitet koster, men i det lange løp er det der bærekraften ligger

3 Likes

Mer enn litt uenig. Det er imidlertid bekvemt å legge skylda på andre, så slipper man å ta ansvar selv.

Artig at italienske tomater blir brukt som illustrasjon. “tomater + italia + slaveri” i google-søk gir ganske mange treff (står ikke bedre til i spania, hvor størstedelen av norsk import kommer fra). Så kan man spørre seg hvordan det har seg at “tross” dette, så er likevel kinesiske tomater billigere (i følge artikkelen). Det enkleste er vel å neglisjere alt som har med code of conduct å gjøre og bare raske med seg det som er i butikk-hyllene.

Vi har hatt gode prosesser i demokratiet vårt. EU valg f.eks. Begge sider presenterer for og i mot. Men klimasaken tåler ikke motsagn. Vi så jo hvordan Jon Hustad aldri ble invitert til debatt igjen. Det er slikt som ødelegger prosessen. Tvang og sensur virker dårlig.

3 Likes

Nei, det er ikke det jeg står for.
Men når det kommer til å kjøpe et klesplagg eller en drill eller en tomat så forutsetter jeg at forhandler er sitt ansvar bevisst, og kun har varer som er produsert etter lover og regler. Jeg har ikke kapasitet til å undersøke opprinnelsen til de tusenvis av produktene jeg handler i løpet av et år. Det er blant annet dette lover og regler er til for. Det er også her åpenhetsloven er et stort steg i riktig retning.

Som forbruker er det dette som er det ideelle, det er dit jeg vil - at alt jeg finner i butikkhyllene følger lover, regler og standarder.

Dette var jeg ikke klar over. Men det er jo også et klart og tydelig argument for akkurat det jeg mener. Nettopp det at dette blir avdekket og spredd i internasjonale medier er en styrke ved vestlig kultur. Vi synes slik praksis er forkastelig, og media tar tak i det, og produsenten må ta grep. Produksjonen som foregår i Kina er en sort boks. At Kina bedriver folkemord, har slavelignende arbeidsstyrker , knebler ytringsfrihet, er korrupt og har kun medier som er kontrollert av staten er en kjensgjerning. (Stopp slaveriet i Kina)
Utdrag fra lenka
SmartSelect_20241026_214958_Chrome

5 Likes

Interessant å se at alt grønt går i dass :slight_smile:

2 Likes

Dan Jørgensen, ligger an til å bli ny EU kommisjonær for energi og bolig.
Men først må han gjennom høring i det nye Parlamentet - Hans Q&A er iomtalt i flere medier grunnet at han lover en strengere politikk for utfasing av fossil energi (og spesielt russisk gass).,

Er kampen for å redde kloden tapt etter at Trump vant valget? :cold_face:

Kanskje alle jekker seg ned til noen mer realistiske mål, blir som unger sier de skal bli like gode som Messi, ikke så sikkert de klarer det. Samme med klimamålene. Det sagt, når vi må tvinges til å gjøre endringer så går det ofte kjappere, men vi må tenke på at ikke energien blir for dyr på kort sikt, konsekvensene av for høye priser er også ekstremt problematisk for 100 vis av millioner med mennesker. Dyr energi, dårligere velstand. Så får vi håpe vi får noen i den vestlige delen av verden som er litt mer kritiske slik at den smarte gjengen på Stortinget kanskje lytter litt og slutter å kaste skattepengene våre etter “kjapp profittkåte” aktører.

Jeg tror the New Sheriff in town, Donald Trump kommer til å trekke ut USA av Paris-avtalen, spør meg hvorfor jeg tror det !

Er du glad for at han gjør det?

1 Like

Jeg sa; spør meg hvorfor jeg tror det, ikke om jeg er glad eller sint hvis han skulle finne på å gjøre det.

Hvorfor tror du det?
:thinking: :thinking: :thinking:

1 Like

Fordi toppene i regjeringen, Espen Barth Eide og Jonas Gahr Støre ikke drar til klimatoppmøtet i Baku, mens de i fjor i Dubai deltok.

I år er det klima-minister og utviklingsminister som deltar, mens i fjor var det klimaminister pluss Jonas og Espen, mao A-laget. I år er det B-laget.

Sist gang Trump ble president tok det 11 dager før han ringte den norske statsministeren.

Denne gangen tok det «11 timer», fordi han hadde 1 beskjed:
«Forbedre deg på at USA trekkes ut av Paris-avtalen».

Og Støre svare selvsagt «Off course, you are the boss», og avbestiller flybillettene sine, og Espen sine, til Baku.

Klima er uansett ikke så viktig for Jonas og Espen, de har andre hjertesaker.

Selvsagt bare spekulasjoner, men matcher fint med fakta og reiseplaner, såvidt jeg klarer å se på regjeringens hjemmesider og googling om Dubai i fjor.

Korrigere meg gjerne.

2 Likes

Jeg var klar over hva du spurte om, men syntes likevel det ville vært interessant om du personlig synes det er fint om Trump torpederer klimasaken på denne måten.

Spekulasjonen er notert.

Selv undrer jeg på om de sender C-laget fordi Støre-regjeringen har lite å tilby denne gang. Blir fort litt pinlig.
Klimaminister Sandvik er dessuten bare vikar i jobben ut året fordi Bjelland Eriksen har permisjon. Da tåler man litt kortvarig pepper fra miljøhold.

Men det kan være du har rett. En rekke statsledere har jo droppet Baku.

He he, det var jeg ikke klar over; de sender ikke B-laget men innbyttern på B-laget.
Det gjør vel poenget mitt, om ufrivillig, tydligere.

Kjøper forøvrig ikke argumentasjon om at «Norge ikke har så mye å tilby denne gangen».
Beskjeden har jo alltid vært klima er vår største utfordring, og hvis USA skulle trekke seg blir jo utfordingen enda større, og logikken følgelig at Norge må gjøre enda mer.

Guri Melby har foreslått ekstrabevilgning på 300 mrd til våpen til Ukraina, nettopp fordi kanskje USA trekker seg og Oljefondet er stort.
Klima er enda viktigere, så hvorfor ikke bruke 500 mrd på vindmøller og solceller til Afrika?

1 Like

Tror egentlig @nordpolen oppsummerte alt jeg har sagt, en uke før jeg sa det, og akkurat når Trumpern ringte Støre.

Personlig tror jeg mest Trump ringer rundt bare for å gi folk muligheten til å gratulere han og få litt skryt for vel gjennomført valgkamp.

Her er det Støre nevner at de diskuterte, miljø er ikke et punkt der.
"Trump ringte Støre rett etter klokka 19.30 mandag kveld, opplyser Statsministerens kontor.

• Jeg gjentok min gratulasjon til Trump med valgseieren. I samtalen understreket vi begge det nære samarbeidet mellom Norge og USA. Vi snakket også om nordområdene og vårt samarbeid på forsvar og på handelsområdet. Krigen i Ukraina og situasjonen i Midtøsten var også tema i samtalen, sier statsminister Jonas Gahr Støre i en pressemelding. "

Greit med spekulasjoner men jeg har ikke stor tro på du treffer på disse.

3 Likes

Om Trump og Støre snakket om noe annet en meddelt i pressemeldingen får vi aldri vite, men offisielt ble ikke klodens viktigste sak nevnt med et kløyva ord.

At Espen og Jonas var i Dubai i fjor er 100% sikkert. Om de deltar i Baku i år gjenstår å se.
På regjeringen no står det at klimaminister og utviklingsminister drar.

Så det er i grunnen 1 spekulasjon (denne, ikke disse) jeg kommer med, og det er at Trump trekker USA fra Parisavtalen.

Jeg er absolutt ikke sikker, og grunnen til at jeg i det hele tatt tenker i de baner er altså Jonas og Espen sin ikke ennå verifiserte nedprioritering av klimatoppmøtet i Baku.