Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Hadde klima vært like viktig som krig hadde jorden vært reddet for lenge siden.

2 Likes

Jeg tror the New Sheriff in town, Donald Trump kommer til å trekke ut USA av Paris-avtalen, spør meg hvorfor jeg tror det !

Er du glad for at han gjør det?

1 Like

Jeg sa; spør meg hvorfor jeg tror det, ikke om jeg er glad eller sint hvis han skulle finne på å gjøre det.

Hvorfor tror du det?
:thinking: :thinking: :thinking:

1 Like

Fordi toppene i regjeringen, Espen Barth Eide og Jonas Gahr Støre ikke drar til klimatoppmøtet i Baku, mens de i fjor i Dubai deltok.

I år er det klima-minister og utviklingsminister som deltar, mens i fjor var det klimaminister pluss Jonas og Espen, mao A-laget. I år er det B-laget.

Sist gang Trump ble president tok det 11 dager før han ringte den norske statsministeren.

Denne gangen tok det «11 timer», fordi han hadde 1 beskjed:
«Forbedre deg på at USA trekkes ut av Paris-avtalen».

Og Støre svare selvsagt «Off course, you are the boss», og avbestiller flybillettene sine, og Espen sine, til Baku.

Klima er uansett ikke så viktig for Jonas og Espen, de har andre hjertesaker.

Selvsagt bare spekulasjoner, men matcher fint med fakta og reiseplaner, såvidt jeg klarer å se på regjeringens hjemmesider og googling om Dubai i fjor.

Korrigere meg gjerne.

2 Likes

Jeg var klar over hva du spurte om, men syntes likevel det ville vært interessant om du personlig synes det er fint om Trump torpederer klimasaken på denne måten.

Spekulasjonen er notert.

Selv undrer jeg på om de sender C-laget fordi Støre-regjeringen har lite å tilby denne gang. Blir fort litt pinlig.
Klimaminister Sandvik er dessuten bare vikar i jobben ut året fordi Bjelland Eriksen har permisjon. Da tåler man litt kortvarig pepper fra miljøhold.

Men det kan være du har rett. En rekke statsledere har jo droppet Baku.

He he, det var jeg ikke klar over; de sender ikke B-laget men innbyttern på B-laget.
Det gjør vel poenget mitt, om ufrivillig, tydligere.

Kjøper forøvrig ikke argumentasjon om at «Norge ikke har så mye å tilby denne gangen».
Beskjeden har jo alltid vært klima er vår største utfordring, og hvis USA skulle trekke seg blir jo utfordingen enda større, og logikken følgelig at Norge må gjøre enda mer.

Guri Melby har foreslått ekstrabevilgning på 300 mrd til våpen til Ukraina, nettopp fordi kanskje USA trekker seg og Oljefondet er stort.
Klima er enda viktigere, så hvorfor ikke bruke 500 mrd på vindmøller og solceller til Afrika?

1 Like

Tror egentlig @nordpolen oppsummerte alt jeg har sagt, en uke før jeg sa det, og akkurat når Trumpern ringte Støre.

Personlig tror jeg mest Trump ringer rundt bare for å gi folk muligheten til å gratulere han og få litt skryt for vel gjennomført valgkamp.

Her er det Støre nevner at de diskuterte, miljø er ikke et punkt der.
"Trump ringte Støre rett etter klokka 19.30 mandag kveld, opplyser Statsministerens kontor.

• Jeg gjentok min gratulasjon til Trump med valgseieren. I samtalen understreket vi begge det nære samarbeidet mellom Norge og USA. Vi snakket også om nordområdene og vårt samarbeid på forsvar og på handelsområdet. Krigen i Ukraina og situasjonen i Midtøsten var også tema i samtalen, sier statsminister Jonas Gahr Støre i en pressemelding. "

Greit med spekulasjoner men jeg har ikke stor tro på du treffer på disse.

2 Likes

Om Trump og Støre snakket om noe annet en meddelt i pressemeldingen får vi aldri vite, men offisielt ble ikke klodens viktigste sak nevnt med et kløyva ord.

At Espen og Jonas var i Dubai i fjor er 100% sikkert. Om de deltar i Baku i år gjenstår å se.
På regjeringen no står det at klimaminister og utviklingsminister drar.

Så det er i grunnen 1 spekulasjon (denne, ikke disse) jeg kommer med, og det er at Trump trekker USA fra Parisavtalen.

Jeg er absolutt ikke sikker, og grunnen til at jeg i det hele tatt tenker i de baner er altså Jonas og Espen sin ikke ennå verifiserte nedprioritering av klimatoppmøtet i Baku.

Opposisjonens krav om en gigantisk milliardpakke til Ukraina direkte fra Oljefondet er ment om en engangsbevilgning. Det vil trolig regjeringen akseptere.
Men når/om Oljefondet for første gang åpner hvelvet for utdelinger til gode formål utenlands, blir det fort en kø av ulike interesseorganisasjoner som vil benytte seg av dette tidsvinduet. Av frykt for at Oljefondet - eller Statens pensjonsfond utland skal utvikle seg til en ny verdensbank, kan man jo tenke seg at regjeringen sier nei til alt annet… I denne omgang. Selv ekstraordinære klimabevilgninger. I motsatt fall hadde Baku vært stedet for Støre å sole seg.

Men det blir nok et hardt trøkk på Støre og Tangen fremover. Blir ikke overrasket om selv den internasjonale interesseorganisasjonen for plagsomt bakoverlente etter hvert melder sin ankomst.
Problemet er at nå blir forseglingen til hvelvet brutt.

Det ble den ikke i den amerikanske valgkampen heller - fra noen av kandidatene.

Selvsagt ringer ikke Trump til Støre for å snakke om klima.

Altså, her har vi å gjøre med en fyr og fremtidig stadsleder som flere ganger har bevist at han har null peiling på forskjellen på klima og vær. En fyr som har sagt ting som at klimaendringene gir flere strandlinjeeiendommer, som babler i vei om “nuclear warming” og som sier “I had the best air” , hva enn det skulle bety.

Han aner ikke hva COP29 er, han kan ikke peke på Baku på et verdenskart, og han driter selvsagt i alt dette.

At han skal ringe Støre for å diskutere Parisavtalen er selvsagt bare tull.

Edit: At Trump kommer til å trekke USA ut av Parisavtalen er ikke en veldig kontroversiell påstand. Han har gjort det før. Very bad deal kalte han det den gang. Og det gjør han helt sikkert igjen

2 Likes

Akkurat som Støre, han driter også i Baku og COP29.

Derimot koste han seg i Dubai og på COP28

image
image

Helt enig, han skal ikke diskutere Parisavtalen, jeg tipper at han bare informerte om at den blir droppet, og da dropper selvsagt Støre å dra til Baku.

Men han er ikke alene om å droppe COP28:

image

Macron var i Dubai:

image

Modi var i Dubai

image

Så Støre gjør bare det samme som Modi og Macron.

Modi skjønner jeg, India er i vekst så de har en slags forklaring på at de ikke kan gjøre samme offer som Vesten, og Kina bygger jo kullkraft så det suser (og Biden var nok for gammel til å dra på klimatur).

Det er Macron og Støre som reorienterer seg i den nye virkeligheten under Trump, tipper jeg.
Og viser tydelig at klima er et godt stykke ned på prioriteringslista, after all.

1 Like

Dessverre. Her er vi for en gangs skyld enige :frowning:

1 Like

Skjønner ikke helt poenget med den senere debatten her. Hvem som velger å delta eller ikke på klimamøter, eller hvem som stiller seg bak eller trekker seg ut av klimaavtaler, gjør vel ikke noe fra eller til for den reelle og virkelige faren ved klimaendringene? Selvsagt er det tragisk om verdens ledere ikke innser en reell fare, men hva er det egentlig man vil frem til i de senere innlegg?

5 Likes

Var ikke helt åpnebart at det kun var dette som var spekulasjon. Når det gjelder Parisavtalen så kan man ikke se bort fra at Trump velger å trekke USA ut av den nei dessverre.

Når det gjelder deltagelsen i Baku såskal Norge ha en viktig rolle der.
“Norge skal sammen med Sør-Afrika lede forhandlingene om utslippskutt under klimatoppmøtet COP29.”
Klima- og miljøminister Tore O. Sandvik var allerede i oktober der for å forberede møtene. Så jeg kan ikke helt se at Norge ikke tar møtet på alvor.
Det står forøvrig i saken på Rejeringen.no fra oktober følgende:
“Den norske delegasjonen til COP29 ledes av klima og miljøminister Tore O. Sandvik. I tillegg vil regjeringen være representert ved utenriksminister Espen Barth Eide og utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim.”

Tror kanskje melding fra 7. november, etter USA-valget, overstyrer melding fra oktober, som i «change in plans».
Der står det kun at utvikling + klima minister drar.
Barth Eide skulle, skal nå likevel ikke.